Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Duellen: Apple Pages mot Microsoft Word — vi utser vinnaren


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Väldigt enkelt att komma igång med Pages och inte så överväldigande som med Word. Dessutom är det gratis så enkelt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars väljer man gratis Open Office/Neo Office/ett annat OO-derivat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Eller så befinner man sig i en arbetsmiljö där det är Microsoft Office som gäller och då är valet lika enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilken av dessa 3 rekommenderar du? :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av dessa 3 rekommenderar du? :)

Använder inte någon Office speciellt mycket. Men, jag föredrar nog OpenOffice. Dels för att de kom en uppdatering alldeles nyligen, något som LibreOffice varit bättre på, men också för att själva användar-inteface't är lite bättre. Är nåt i LO som inte riktigt känns helt ok. Vissa linjer och annat som inte visas snyggt s a s.

 

NeoOffice har jag ingen direkt erfarenhet av, och så kostar den med - inte “Viewer” men de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så befinner man sig i en arbetsmiljö där det är Microsoft Office som gäller och då är valet lika enkelt.

 

Detta, Microsoft Office är de facto industristandard sedan länge ute på företagen, oavsett var man jobbar. Sedan är faktiskt Word och Excel i världsklass, de har ingen match någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Använder inte någon Office speciellt mycket. Men, jag föredrar nog OpenOffice. Dels för att de kom en uppdatering alldeles nyligen, något som LibreOffice varit bättre på, men också för att själva användar-inteface't är lite bättre. Är nåt i LO som inte riktigt känns helt ok. Vissa linjer och annat som inte visas snyggt s a s.

 

 

Du refererar till en väldigt gammal version av LibreOffice. Jag kör 5.2.0.4. (5.3 är ute på beta-test.) http://www.libreoffice.org

 

Jag tycker att LibreOffice är bäst, men naturligtvis är det en smaksak.

 

Som Reefer skriver så måste man p.g.a. de man ska sammarbeta med ofta använda Microsoft Office. (Nyare LibreOffice är ganska bra på att hantera Microsoft Office-filer, men...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta, Microsoft Office är de facto industristandard sedan länge ute på företagen, oavsett var man jobbar. Sedan är faktiskt Word och Excel i världsklass, de har ingen match någon annanstans.

 

Är man i det träsket är ju ett test mellan Word och Pages ointressant. För alla andra finns det ju fina alternativ. Vilket omnämns i denna tråden. Finns ju ingen anledning överhuvudtaget för en vanlig dödlig att lägga pengar på Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag inte kommit längre än till den heller efter att ha testat lite olika behandlare... det enda jag saknar är att den inte kan räkna antal ord. I alla fall vad jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Office 2016, funkar bra men jag har inte testat Pages. Jag dock i stort behov av Excel i mitt arbete (använder min privata mac på jobbet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta, Microsoft Office är de facto industristandard sedan länge ute på företagen, oavsett var man jobbar. Sedan är faktiskt Word och Excel i världsklass, de har ingen match någon annanstans.

Världsklass? ...i vad? Det är ett fåtal funktioner som inte de andra har. F ö är det full kompabitilitet.

 

Jo, för 10-15år sen var det kanske “de facto industristandard”. Lite som MSIE som på sin storhetstid hade en marknadsandel på >≈ 80%.

 

Jag klarar mig med Textredigeraren.

Ja, den är riktigt bra*. Skall man skriva ett dokument går det minst lika bra med den som med MS Word. Det jag skulle vilja se i OS X är en bra version av Abiword. Finns väl någon som funkar, men är inte speciellt bra. Det är som Writer el Word, fast man slipper ett helt Officeopaket. :yeahbaby:

 

*Det TextEdit är mindre bra på är till kodning, och fonthantering. Har ett par fonter jag lagt in i datorn jag hemskt gärna skulle vilja ha tillgång till i TextEdit, men tji fick jag. Verkar omöjligt.

 

Är man i det träsket är ju ett test mellan Word och Pages ointressant. För alla andra finns det ju fina alternativ. Vilket omnämns i denna tråden. Finns ju ingen anledning överhuvudtaget för en vanlig dödlig att lägga pengar på Word.

[+] Nej, det finns ingen anledning. Inte annars heller, som oftast. Är väldigt få tillfällen man explict behöver just MS Office. Även företag och offentlig verksamhet skulle klara sig utomordentligt bra med Open-/LibreOffice. Det är ett fåtal specialfunktioner (främst i Excel) som skiljer de åt - vad jag har förstått.

 

Gissa på att de vanligfaste andledningarna till att de väljer MS Office är:

  • vana,
  • okunskap,
  • någon annan betalar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Pages nu. ( Inte öppnat det tidigare)

 

En undran:

Varför är det inte på svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Pages nu. ( Inte öppnat det tidigare)

 

En undran:

Varför är det inte på svenska?

 

 

Mitt är på svenska. vers 6.0.5 (4052)

Kanske beror på ifall du har systemspråket satt till engelska?

 

post-45175-0-57940700-1480789563_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Mitt är på svenska. vers 6.0.5 (4052)

Kanske beror på ifall du har systemspråket satt till engelska?

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-12-03 kl. 19.24.04.png

 

Finder är ju på svenska... nu hänger jag inte med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finder är ju på svenska... nu hänger jag inte med..

 

 

Ja då vet jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja då vet jag inte

 

Skumt, har kollat i i Systeminställningar, Svenskt Pro är valt osv. Ser inget ovanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skumt, har kollat i i Systeminställningar, Svenskt Pro är valt osv. Ser inget ovanligt

 

 

Har laddat ner Pages från AppStore med ett amerikanskt Apple-ID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...