Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konfigurera inloggning som visas vid uppstart


TB-000

Rekommendera Poster

På min MacBook Pro (tidigt 2015) med macOS Sierra (10.12.1) så vill jag konfigurera inloggningen så att den endast frågar namn och lösenord. Jag vill alltså inte visa vilka möjliga användare som finns på datorn till någon som försöker logga in (eller som titta över axeln på mig när jag loggar in).

 

Jag har konfigurerat i  → Systeminställningar → Användare och grupper → Inloggning (se bild).

post-66583-0-51743800-1480171440_thumb.png

 

Problemet är att det här bara påverkar hur det ser ut om jag först loggar in som mig själv och sedan går till menyn och gör ?→ Inloggningsfönster... Då får jag det önskade utseendet (se bild).

post-66583-0-38974900-1480171665_thumb.png

 

Men, när jag startar upp datorn så får jag en inloggningsskärm som visar alla användare med bilder.

 

Hur konfigurerar jag inloggningsskärmen som visas vid uppstart av datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min MacBook Pro (tidigt 2015) med macOS Sierra (10.12.1) så vill jag konfigurera inloggningen så att den endast frågar namn och lösenord. Jag vill alltså inte visa vilka möjliga användare som finns på datorn till någon som försöker logga in (eller som titta över axeln på mig när jag loggar in).

 

Jag har konfigurerat i  → Systeminställningar → Användare och grupper → Inloggning (se bild).

attachicon.gifinloggning.png

 

Problemet är att det här bara påverkar hur det ser ut om jag först loggar in som mig själv och sedan går till menyn och gör → Inloggningsfönster... Då får jag det önskade utseendet (se bild).

attachicon.gifonskad_inloggning.png

 

Men, när jag startar upp datorn så får jag en inloggningsskärm som visar alla användare med bilder.

 

Hur konfigurerar jag inloggningsskärmen som visas vid uppstart av datorn?

Prova kryssa ur den sista där om snabbmenyn. Såhär ser det ut hos mig.

 

post-64246-0-32067500-1480172451.png

 

Finns även en login inställning i Säkerhet (även om den kanske intepåverkar nåt)

post-64246-0-80028700-1480172568.png

 

Finns några såna defaults write du kan testa och prova med ifall de hjälper.

defaults write com.apple.loginwindow LoginwindowLaunchesRelaunchApps -bool false
defaults write com.apple.loginwindow TALLogoutSavesState -bool false
defaults write /Library/Preferences/com.apple.loginwindow AdminHostInfo HostName

# om jag kör en 'read' på sista där:
defaults read /Library/Preferences/com.apple.loginwindow
{
    HiddenUsersList =     (
        git,
        postgres
    );
    HideAdminUsers = true;
    HideLocalUsers = true;
    Kiosk = false;
    LoginwindowText = "Foo :: Bar";
    OptimizerLastRunForBuild = 23463904;
    OptimizerLastRunForSystem = 168232192;
    PowerOffDisabled = 1;
    RetriesUntilHint = 3;
    SHOWFULLNAME = 1;
    lastUser = loggedIn;
    lastUserName = AnvändarNamn;
}

...om det kan vara till någon hjälp.

 

Kanske demed Hide... (ur den listan) kan hjälpa, t ex:

defaults write /Library/Preferences/com.apple.loginwindow HideLocalUsers -bool true
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack iEricF. Jag har testat allt du beskriver. (Tar litet tid att testa när jag måste starta om för att se om start-up-beteendet har ändrats.) Tyvärr ändras inte beteendet. Vid uppstart envisas den att beskriva alla möjliga användare med bild och namn för inloggning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack iEricF. Jag har testat allt du beskriver. (Tar litet tid att testa när jag måste starta om för att se om start-up-beteendet har ändrats.) Tyvärr ändras inte beteendet. Vid uppstart envisas den att beskriva alla möjliga användare med bild och namn för inloggning.

Skumt... Passa på att göra en säker start med, så den rensar ev cache och sånt med.

 

Här var i a f lite dokumentation på .com: macOS Sierra: Panelen Inloggning i systeminställningen Användare och grupper

 

Och här var en annan om att lägga användare till “hidden users”, om det kan vaera ett alternativ: How To Hide User Accounts From The Log-In Screen In OS X

 

Här är ett motsatt problem: https://discussions.apple.com/thread/3798521?start=0&tstart=0

 

Verkar som FileVault verkar vara inblandat där.

 

 

- - -

 

 

Men annars prova igen med...

 

Kryssa i visa inmatningsmeny, och kryssa ur snabbval:

 

post-66583-0-51743800-1480171440_thumb.p

 

 

Kör båda de med Hidden (med sudo innan)

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.loginwindow HideAdminUsers -bool true
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.loginwindow HideLocalUsers -bool true

De 2 skall eg räcka, annars får man väl gömma kontona manuellt, så som de gjorde i en artikel där ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar litet tid att testa när jag måste starta om för att se om start-up-beteendet har ändrats.

Anv de kortkommandona så spar man ett par steg. :crossfingers:

 

^⌥⌘⏏ - stäng av

^⌘⏏ - starta om

⌥⌘⏏ - vila

 

Så hoppar den förbi menyn, ok-knappen osv... och kör direkt. :ThumbsUp:

 

^ = ctrl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt... Passa på att göra en säker start med, så den rensar ev cache och sånt med.

 

Jag har testat säker start. Hjälpte inte.

 

Men jag noterade en sak vid säker start: Eftersom jag kör med FileVault får jag logga in 2 gånger vid säker start. En gång som låser upp disken för rensningen, och en gång som loggar in efter rensningen. Den första inloggningen är fel med bilder på alla användare. Den andra inloggningen ser ut som jag vill ha det.

 

Vid en vanlig start (inte säker start) får jag bara den första inloggningen som ju är "fel". Undrar om det är FileVault som ställer till det... (?).

 

Men annars prova igen med...

 

Kryssa i visa inmatningsmeny, och kryssa ur snabbval:

 

 

Testat. Ingen effekt.

 

Kör båda de med Hidden (med sudo innan)

 

De 2 skall eg räcka, annars får man väl gömma kontona manuellt, så som de gjorde i en artikel där ovanför.

 

Jag har testat allt (tycker jag) utan effekt. Så här ser mina defaults ut nu:

$ defaults read /Library/Preferences/com.apple.loginwindow
{
    GuestEnabled = 0;
    HiddenUsersList =     (
        användare1,
        användare2
    );
    HideAdminUsers = 1;
    HideLocalUsers = 1;
    Kiosk = 0;
    OptimizerLastRunForBuild = 33636192;
    OptimizerLastRunForSystem = 168558848;
    SHOWFULLNAME = 1;
    lastUser = loggedIn;
    lastUserName = Användarnamn;
    showInputMenu = 0;
}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det är FileVault som ställer till det... (?).

 

Det verkar som att FileVault har en "egen" login-skärm vid start/bootning. Vid normal start är det bara det jag tror är FileVaults egna login-skärm som visas. Den har bild och fullständiga namn på användarna oberoende hur man ställer om login "inne" i macOS att se ut.

 

Jag har inte hittat något sätt att konfigurera om FileVaults login-skärm. Däremot kan man plocka bort användare som inte ska kunna låsa upp FileVault och därmed inte visas på FileVaults login-skärm med kommandot:

sudo fdesetup remove -user användarnamn

Det blir ju inte exakt som jag ville ha det, men jag kan i alla fall plocka bort några användare från att visas på inlognings-skärmen vid uppstart av datorn. (När jag låst upp FileVault genom att logga in som min normalanvändare kan jag fortfarande när jag så vill byta till en användare som inte kan låsa upp FileVault.) I alla fall litet bättre än det var innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkas som FileVault ligger bagom betéendet. Kanske man behöver sätta upp login först, sen slå på Filevault så den använder de inställningarna? Långskott...

Gôtt att det löste sig en bit i a f. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna kolla/testa lite med Onyx, om det kanske går den vägen. Där finns lite olika inställningar man kan testa - de flesta samma som de ovan, men ändå. :crossfingers:

Onyx->Parameters->Login:

post-64246-0-27353500-1480591582_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...