Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommenderat pris på begagnad Macbook Pro


mpower

Rekommendera Poster

Hej!

Är inte så vidare bevandrad i världen för begagnade datorer, vet dock att våra kära Apple-produkter har något bättre andrahandsvärde än andra likartade produkter. Tänkte se/höra om någon kan ge mig något riktpris på vad man bör ge för en begagnad Macbook Pro 13" Retina.

Specifikationerna ser ut såhär.

 

- Årsmodell, senare 2013

- 2.4 GHz i5-processor (Haswell)

- 8 GB RAM-minne

- 256 GB PCI SSD

 

Mer info finns på länken:

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.4-13-late-2013-retina-display-specs.html

 

Minns jag inte fel kostade förra generation (innan Touchbar-modellerna) med denna typ av konfiguration som ny 14.995 kr hos de flesta återförsäljare. Man bör ju ta i beaktning att denna modell är begagnad och har 3 år på nacken.

 

Vad kan tänkas vara ett lämpligt pris för en sådan här tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runt 7,000:- kanske. Det är ju jättesvårt att sätta pris. Du har fördelen av att ha en Late 2013 vilken har den nya typen av hårddiskanslutning via PCIe som är betydligt snabbare än Early 2013. Samt att du har 256 GB, vilket är minimum vad som är ok. Annars är det inget speciellt med datorn. Det är en bra vardagsdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runt 7,000:- kanske. Det är ju jättesvårt att sätta pris. Du har fördelen av att ha en Late 2013 vilken har den nya typen av hårddiskanslutning via PCIe som är betydligt snabbare än Early 2013. Samt att du har 256 GB, vilket är minimum vad som är ok. Annars är det inget speciellt med datorn. Det är en bra vardagsdator.

 

 

Jag tänkt också runt 7.000:-, inte mer direkt. Fördelen är ju också att den har retina-skärm. Bra att höra vad andra tycker och tänker. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag tänkt också runt 7.000:-, inte mer direkt. Fördelen är ju också att den har retina-skärm. Bra att höra vad andra tycker och tänker. :)

 

Retinan tar jag för given. Den har ju hängt med länge nu. Det är ju normal standard nu förtiden. Men visst är det ett argument för en begagnad bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Retinan tar jag för given. Den har ju hängt med länge nu. Det är ju normal standard nu förtiden. Men visst är det ett argument för en begagnad bärbar.

 

 

Jag har resonerat såhär att antingen får det bli en 13-tum med retina för en acceptabel peng eller om det ska vara en äldre modell får det bli en Pro 15-tummare typ från 2011-2012 med i7-processor. Fördelen med 15-tummaren är att de oftast kan hittas för ett behagligt belopp med dubbla grafikkort. Men det lockar mig mer med retina tanka på vad jag använder datorn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du sälja? Jag har en bekant som letar efter liknade spec som du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Minns jag inte fel kostade förra generation (innan Touchbar-modellerna) med denna typ av konfiguration som ny 14.995 kr hos de flesta återförsäljare.

7000 låter nästan som den nedre gränsen tycker jag.

 

Hittar motsvarande ny för 15 000 på nätet. Både snikmodellen av den nya (touchbar) och den gamla som finns kvar ligger på cirka 17 000 på Apple store om du ska ha 256 GB SSD. Sen skiljer det inte så mycket mellan en 2013 och 2015 som man skulle kunna tro.

 

Kolla bara att batteriet är okej, till exempel att det inte har för många laddcykler. Kolla med appen Coconut battery. De ska hålla 1000 cykler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är datorn i bra skick,så är väl mellan 7-8000 ett rimligt pris tycker jag,sålde min Early 2013,med 8gb & 512 ssd för 8000 för ca 1 år sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har resonerat såhär att antingen får det bli en 13-tum med retina för en acceptabel peng eller om det ska vara en äldre modell får det bli en Pro 15-tummare typ från 2011-2012 med i7-processor. Fördelen med 15-tummaren är att de oftast kan hittas för ett behagligt belopp med dubbla grafikkort. Men det lockar mig mer med retina tanka på vad jag använder datorn till.

 

Sen är 15" i runda slängar 50% mer kraftfull än 13". 15" är den enda bärbara som borde kallas Pro. Sen ska man vara medveten om att just de åren finns felaktiga grafikkort.

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/

Så för säkerhetsskull sikta på minst 15" late 2013 så har den också den snabbare PCIe-anslutningen till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7000 låter nästan som den nedre gränsen tycker jag.

 

 

En dator är ju inte mer värd än någon vill betala. OM vi är överens om att 7000:- är ett bra pris sätter man ju ut ett högre. Typ 8,500:- och ser vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har en uppfattning om vad en 15" MBP Late 2008 i mkt bra skick är värd?

 

Den är upphottad med 256Gb SSD och 8Gb RAM Har Nvidia GeForce 9400M 256Mb configgen.

Bra och nytt batteri, även relativt ny originalladdare då gamla sladden magsafen gav upp.

Tror modellen är den första med unibody

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissning: Runt 1000kr, max 15-1800kr.

 

Gött... Som jag uppskattade själv ... Blir nog svärföräldrarna som får ta den, alt om grabben kan surfa på den...

Känns dock rapp och bra så länge inte något grafikintensiva spel eller rendering ska göras på den.. faktiskt rappare än min 1 år gamla jobb dator från Lenovo som gick lös på 18 loppor... :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

faktiskt rappare än min 1 år gamla jobb dator från Lenovo som gick lös på 18 loppor... :chock:

Sinnes. :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...