Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd läsplatta (e-ink)


olssonb

Rekommendera Poster

Jag står i begrepp att köpa en läsplatta, dvs. en platta med e-ink och som i princip endast används för att läsa e-böcker. Utöver att det ska vara en platta av hyfsat god kvalitet är mitt enda krav att det på plattan ska vara möjligt att låna e-böcker från biblioteket direkt utan att man ska behöva gå omvägen via datorn (den enda dator jag har är en företagsdator och den tillåter inte att man installerar egna program. Dessutom skulle det vara smidigt att slippa den manövern.) Jag har förstått att det ska finnas plattor man göra detta på, men jag tycker inte att det är helt lätt att utifrån den dokumentation som finns avgöra vilka.
Nu till min fråga, finns det någon här på forumet som kan tipsa om en bra läsplatta som uppfyller mina krav, god kvalitet och lån direkt till plattan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Kobo Glo HD till min sambo i julklapp förra året. Hon hade med sig den på vår 3 veckors resa i Kambodja, läste varje dag och behövde ladda en gång tror jag. Vi lånade digitala böcker på biblioteket. Funkade hur bra som helst.

 

https://gl.kobobooks.com/collections/ereaders/products/kobo-glo-hd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för information sevensleeper! Verkar vara en bra läsplatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för information sevensleeper! Verkar vara en bra läsplatta.

Hojta gärna om du köper någon och om du blir nöjd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det blev en Kobo Aura ONE. Verkar bra på väldigt många sätt. Jag kan dock inte riktigt få den att fungera som jag tänkt mig i ett avseende, ladda ner böcker direkt till läsplattan (utan dator). Sevensleeper, du skriver att du kan göra det till din Glo HD. Hur går du tillväga då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en Kobo Aura ONE. Verkar bra på väldigt många sätt. Jag kan dock inte riktigt få den att fungera som jag tänkt mig i ett avseende, ladda ner böcker direkt till läsplattan (utan dator).

 

Sid 27: http://download.kobobooks.com/ereader/guide/daylight/userguide_en_en.pdf

 

(Men du kanske redan gör så och det fungerar ändå inte?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att jag glömde en detalj, ladda ner biblioteksböcker utan att boken mellanlandar på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en Kobo Aura ONE. Verkar bra på väldigt många sätt. Jag kan dock inte riktigt få den att fungera som jag tänkt mig i ett avseende, ladda ner böcker direkt till läsplattan (utan dator). Sevensleeper, du skriver att du kan göra det till din Glo HD. Hur går du tillväga då?

Jag har skaffat konto på Stockholms stadsbibliotek, sedan laddar jag ner och använder Adobe digital editions för att få in dem i Kobon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat konto på Stockholms stadsbibliotek, sedan laddar jag ner och använder Adobe digital editions för att få in dem i Kobon.

 

Ledsen att jag tjatar :), men innebär det att du använder en dator där boken mellanlandar. Eller har du Adobe Digital Editions på eboksläsaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ledsen att jag tjatar :), men innebär det att du använder en dator där boken mellanlandar. Eller har du Adobe Digital Editions på eboksläsaren?

Du tjatar inte. :) Måste använda datorn tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...