Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteritiden har blivit kass


Timpis

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag är inte jättebäst på mac, men lite kan jag men sedan senaste uppdateringen, till vad det nu blev, står liksom datorn och jobbar (man hör fläkten ofta) samt att batteritiden har försämrats avsevärt. En procent per sekund förlorar jag.

Jag har inga program igång och har inte ändrat några iställningar. Visst, batteriet kan bli sämre men det känns som om det ligger något och gnager liksom? Har haft datorn i några år så den har hållt bra, men sluta fungera (batteritmässigt) bara så här?

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Aktivitetskontroll (Program → Verktygsprogram → Aktivitietskontroll) för att se vad som tar CPU-kraft (och därmed också ström från batteriet).

 

Du hittar versionen på OS X / macOS i menyn genom  → Om den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta en skärmdump. Vilket OS X kör du? Uppgraderat från vad till vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också prova dessa tips.

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta en skärmdump. Vilket OS X kör du? Uppgraderat från vad till vad?

 

Oj, jag vet inte. Bara uppdaterade. Ska jag ta en skärmdump på vilken del, alltihop?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en säker start men nu tog det jättelång tid att starta upp datorn, gå in via chrome och så hör man fläktarna hela tiden? (gjorde innan också, till och från).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag igen :)

Testade det där med nollställning men vet ej om jag valde rätt tagnenter (har en engelsk version).

shift, command och option samt stänga av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Aktivitetskontroll som TB-000 beskrev längre upp. Skärmdump gör du med tangenter Shift/Cmd/4. Sen markerar du det området med musen genom att trycka ner vänster musknapp, dra över önskat område och släpp så blir det en dump över det området som du kan sedan posta här.

...

Glöm inte att välja Processor samt klicka på listen så du får storleksordningen mest längst upp. Då har du en vy över allt som drar energi. Bifogar bildtips.

post-363-0-72730600-1480075536_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, men jag känner mig helt oteknisk. Får inte in min print här? Men ska testa dina två andra förslag! Tack :)

post-11001-0-25313900-1480075867_thumb.png

post-11001-0-38264700-1480075885_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Aktivitetskontroll som TB-000 beskrev längre upp. Skärmdump gör du med tangenter Shift/Cmd/4. Sen markerar du det området med musen genom att trycka ner vänster musknapp, dra över önskat område och släpp så blir det en dump över det området som du kan sedan posta här.

...

Glöm inte att välja Processor samt klicka på listen så du får storleksordningen mest längst upp. Då har du en vy över allt som drar energi. Bifogar bildtips.

Tack tack! Ska genast fixa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget där som spökar. Men från vad till vad uppgraderade du? Du har inte nämnt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag kan inte sådant här (det är min brors dator, jag är storasyster), men jag uppdaterade bara den senaste versionen som den sade till om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat och nu har jag Sierra 10.12.1. Kollade något batteritest och den visade att det inte verkar vara fel på det (81%). Vad kan det vara då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på att Time machine gör ny back-up och att Spotlight indexerar hårddisken när man gjort en ny installation eller stor uppdatering. Då går det åt mer ström de första timmarna. Så ifall det blivit bättre nu så kanske det var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spotlights indexeringsmotor heter mds i listan på %processor. Kollade min lista och där är mds antecknad för en timme. Under den timmen jobbar den ganska hårt och drar mycket ström och segar ofta ner datorn märkbart efter en uppgradering. Sen småduttar den ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...