Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var raderar jag filer?


Toveloves

Rekommendera Poster

Om jag vill skapa mer utrymme i min dator och flytta över filer till en extern hårdisk, VAR raderar jag sedan filerna i datorn? I "hämtade filer", eller i "foton" eller i "musik", eller var? Snälla hjälp mig någon!

/Tove

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill skapa mer utrymme i min dator och flytta över filer till en extern hårdisk, VAR raderar jag sedan filerna i datorn? I "hämtade filer", eller i "foton" eller i "musik", eller var? Snälla hjälp mig någon!

/Tove

 

Efter du flyttat filerna så raderar du dom på samma ställe som du flyttade dom från? Eller förstår jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hämtade filer", "musik" mm är vanliga mappar i ditt användarkonto. "Hämtade filer" är ofta förvald plats att spara just hämtade filer på, det gör att man slipper välja placering vid varje hämtning. Har du flyttat en fil från en vanlig mapp så kan du sedan radera den.

Sedan finns det speciella mappar, som iTunes bibliotek. innehållet i den mappen ska du endast manipulera genom just iTunes. Att pilla i den mappen manuellt, exempelvis i Finder, är ungefär som att flytta runt böckerna i bokhyllan hos en blind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill skapa mer utrymme i min dator och flytta över filer till en extern hårdisk, VAR raderar jag sedan filerna i datorn? I "hämtade filer", eller i "foton" eller i "musik", eller var? Snälla hjälp mig någon!

/Tove

Vi vet i än mindre grad än du var dina filer finns. Men ett program, Omnidisksweeper, kan ta reda på det åt oss. Ladda ned det, kör det en god stund, och sedan kan du navigera dig fram till var det tar som mest plats. Om du undrar vad som är vad kan du fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill skapa mer utrymme i min dator och flytta över filer till en extern hårdisk, VAR raderar jag sedan filerna i datorn? I "hämtade filer", eller i "foton" eller i "musik", eller var? Snälla hjälp mig någon!

/Tove

Låter som ett dumt svar, men från där de ligger. Har du tagit bort N antal filer från t ex foldern Musik, så är det där sen du raderar de filerna.

 

Ett litet tips du kan prova med, som kan spara lite besvär. Då du drar över filerna från fönster till fönster... Håll ned ⌘ medans du drar, så flyttas filerna istället för at kopieras dit. :yeahabby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först flyttar du över de filer du vill spara på en extern hårddisk, till den externa hårddisken.
Sedan kan du radera dessa filer från den inbyggda hårddisken genom att flytta dem till papperskorgen - alltså som du gör från det stället där de finns i den interna hårddisken - och sen tömmer du papperskorgen för att de ska raderas.

Vilken mapp du raderar filer ifrån beror ju på vad du vill radera, i princip kan det mesta raderas utom systemfiler och specifika filer kopplade till ditt användarkonto.

Om du går in på en mapp och där väljer Innehåll - Som lista, så kan du sedan trycka på "storlek" i filfönstret och där sortera filer efter storlek. Då kan du på ett enkelt sätt se vilka filer som tar upp mest plats i mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill skapa mer utrymme i min dator och flytta över filer till en extern hårdisk, VAR raderar jag sedan filerna i datorn? I "hämtade filer", eller i "foton" eller i "musik", eller var? Snälla hjälp mig någon!

/Tove

 

Du kan också skapa externa bibliotek på externa hårddiskar.

 

iTunes

https://support.apple.com/kb/PH12166?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...