Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Välja SMS i stället för iMessage i Meddelanden


KMN

Rekommendera Poster

Finns det något enkelt och bra sätt att välja SMS i stället för iMessage i Meddelanden – i både iOS och macOS (via iPhone)?

Jag vet att man kan välja detta för meddelanden som ej levererats, men går det inte att välja SMS redan från början?

 

Har ibland hamnat i situationen att någon inte är nåbar via iMessage, men har exempelvis en iPad liggande i hemmet så att meddelandet ändå ”blir levererat”. Om telefonnumret är kopplat till Meddelanden spelar det tydligen ingen roll om man väljer detta eller en e-postadress.

Är det något jag har missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

obs! iMessage fungerar bara på iOS enheter

om du inte vet vad kollegorna har för mobiler

får det bli på det gamla hederliga sättet SMS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har jag observerat. Men i de fallen, när telefonen inte är en iPhone, uppstår aldrig problemet – då telefonnumret inte kan vara kopplat till Meddelanden och det alltid är fråga om SMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på detta för någon vecka sedan då det har gått förut men den funktionen har tagits bort numera, verkar alltså inte som att det finns något bra sätt i dagsläget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inställt under Meddelande "Skicka som SMS" och att nya konversationer startas med ditt telefonnummer ska det inte spela någon roll att hans iMessage är avstängt på telefonen.

Utan då ska ditt meddelande hamna både i hans iPad som iMessage och i hans telefon som ett SMS.

Du kanske måste starta en helt ny "konversation" för att det ska fungera om det är så att eran tidigare "konversation" var när han hade ett fungerande iMessage på telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan då ska ditt meddelande hamna både i hans iPad som iMessage och i hans telefon som ett SMS.

 

Om det fungerar så vore det ju bra! Lite tveksam dock, men jag ska testa att starta en ny konversation.

 

Nu är det inte så att iMessage är avstängt, mer då att det saknas mobildata.

 

iPad då är det inte telefon nr man använder

utan eposten

Telefonnummer kan användas både i iPad och dator som ”mottagaradress” och ”avsändare”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på detta för någon vecka sedan då det har gått förut men den funktionen har tagits bort numera, verkar alltså inte som att det finns något bra sätt i dagsläget...

 

Lite dåligt och trist i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på detta för någon vecka sedan då det har gått förut men den funktionen har tagits bort numera, verkar alltså inte som att det finns något bra sätt i dagsläget...

 

 

Vilken funktion har tagits bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skicka som sms" i inställningar är tyvärr inte så enkelt som det låter. Det funkar bara om Apple har problem med servrar eller liknande och inte kan leverera.

Däremot, om man MEDANS meddelandet försöker att gå iväg som iMessage, så kan man hålla fingret på meddelande-bubblan och då kommer det fram en liten menyrad och där finns möjligheten "skicka som sms" och då tvingar man meddelandet att gå som sms och bubblan blir grön som ett kvitto på vanligt sms. En funktion jag använder ganska mycket om jag är offline av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fungerar så vore det ju bra! Lite tveksam dock, men jag ska testa att starta en ny konversation.

 

Telefonnummer kan användas både i iPad och dator som ”mottagaradress” och ”avsändare”.

Jag har både iPad med 3G och enbart wi-fi inget av dem har telefon nr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både iPad med 3G och enbart wi-fi inget av dem har telefon nr

Det förutsätter ju att du har en iPhone och kopplar det numret till Meddelanden – fungerar med iPad, oavsett om den har SIM-kort eller ej, och med macOS. Men nej, de har inget eget telefonnummer.

"Skicka som sms" i inställningar är tyvärr inte så enkelt som det låter. Det funkar bara om Apple har problem med servrar eller liknande och inte kan leverera.

Däremot, om man MEDANS meddelandet försöker att gå iväg som iMessage, så kan man hålla fingret på meddelande-bubblan och då kommer det fram en liten menyrad och där finns möjligheten "skicka som sms" och då tvingar man meddelandet att gå som sms och bubblan blir grön som ett kvitto på vanligt sms. En funktion jag använder ganska mycket om jag är offline av någon anledning.

Ja, det där har jag lyckats med någon gång, men det förutsätter att man är ganska snabb. Fast om du själv är offline så har du hur mycket tid som helst på dig, för då går ju inte meddelandet iväg som iMessage alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också haft liknande problem...

 

- För mig fungerar det (oftast) att starta en ny konversation till personen ifråga... iPhone känner då av att mottagaren inte har iMessage aktiverat och skickar som "grönt" sms istället... DÄREMOT vet jag inte om detta kommer fram till samma mottagares iPad och Mac då det är en ny konversation utan iMessage...

 

- Kan även tillägga att jag ALDRIG fått alla enheter att stödja denna "teknik" samtidigt då det alltid är något som krånglar... Det brukar bli så att när mottagaren sen svarar, blir det ännu en ny konversation, eller ibland till och med tillbaka på den första som egentligen bara borde stödja iMessage....!

 

 

Nästan som om Apple medveted krånglat till det....?

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar bli så att när mottagaren sen svarar, blir det ännu en ny konversation, eller ibland till och med tillbaka på den första som egentligen bara borde stödja iMessage....!

I datorn, med macOS, brukar konversationerna slås ihop om det är samma kontakt – oavsett vilken adress som används. Men i iOS blir det olika konversationer, en för varje adress (telefonnummer eller e-post).

På det hela taget tycker jag nog att det fungerar hyfsat med ”synkningen” mellan enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också haft liknande problem...

 

- För mig fungerar det (oftast) att starta en ny konversation till personen ifråga... iPhone känner då av att mottagaren inte har iMessage aktiverat och skickar som "grönt" sms istället... DÄREMOT vet jag inte om detta kommer fram till samma mottagares iPad och Mac då det är en ny konversation utan iMessage...

 

- Kan även tillägga att jag ALDRIG fått alla enheter att stödja denna "teknik" samtidigt då det alltid är något som krånglar... Det brukar bli så att när mottagaren sen svarar, blir det ännu en ny konversation, eller ibland till och med tillbaka på den första som egentligen bara borde stödja iMessage....!

 

 

Nästan som om Apple medveted krånglat till det....?

:totaltgalen:

Har inte Apple medvetet gjort valet att iPad inte skall ses som en telefon ?

iPhone ➡️iPhone tel nr eller e-post adress

iPhone ➡️ iPad e-post adress

iPhone ➡️ Mac e-post adress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut

Det är i inställningarna för Meddelanden som du kan lägga till din iPhones telefonnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Apple medvetet gjort valet att iPad inte skall ses som en telefon ?

iPhone ➡️iPhone tel nr eller e-post adress

iPhone ➡️ iPad e-post adress

iPhone ➡️ Mac e-post adress

Nej, du väljer själv från vilket en konversation ska inledas – e-post (och du kan ha flera olika) eller telefonnummer. Oavsett om du skickar från iPhone, iPad eller dator.

 

Edit: Och du väljer också själv mottagarens adress/telefonnummer när du skickar. Förutsatt att ett telefonnummer är kopplat till kontot, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i inställningarna för Meddelanden som du kan lägga till din iPhones telefonnummer.

Om jag har iPhone ja...

 

Men om jag vill skicka SMS till ipaden så blir det till min e-post

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har iPhone ja...

Det förutsätter ju att du har en iPhone och kopplar det numret till Meddelanden – fungerar med iPad, oavsett om den har SIM-kort eller ej, och med macOS.

 

Men om jag vill skicka SMS till ipaden så blir det till min e-post

Fast då är det inte SMS, om vi ska vara petiga, utan iMessage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter ju att du har en iPhone

 

 

 

 

 

Ja det var väl det jag tänkte...

 

och kopplar det numret till Meddelanden – fungerar med iPad, oavsett om den har SIM-kort eller ej, och med macOS. Men nej, de har inget eget telefonnummer.

Ja, det där har jag lyckats med någon gång, men det förutsätter att man är ganska snabb. Fast om du själv är offline så har du hur mycket tid som helst på dig, för då går ju inte meddelandet iväg som iMessage alls.

 

 

 

att jag kan skicka sms till de med iPhone eller meddelanden till iPad har jag vetat länge

post-154-0-33913000-1479853392_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att jag kan skicka sms till de med iPhone eller meddelanden till iPad har jag vetat länge

 

Men enligt din bild verkar det vara ”Jabber-meddelanden”, som tydligen också är gröna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men SMS då..?

 

jag kan skicka SMS till alla med iPhone ja

däremot kan jag inte ta emot SMS på vare sig macen

ipaden...

 

deras uppgifter är istället att använda FaceTime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...