Nyhetsroboten Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Ifixit har nu plockat isär 15-tumsmodellen av nya Macbook Pro, och hittade en okänd kontakt på moderkortet. Läs hela nyheten på MacWorld.se! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Så då får man lämna in den till en service provider som måste få tillgång till ens lösenord för att kunna starta och rädda - dvs även få kännedom om - allt som ligger på disken?* Eller skickar de med ett reparations-kit med instruktioner om hur man själv löser problemet? Det är inte troligt men vore väl den bästa lösningen för användaren, om man nu menar att en Mac är användarvänlig. Troligare är dock att de likt bilverkstäder har ett specialverktyg som bara de har tillgång till. *Det upplystes ju nyligen - från artikelroboten - om vikten av att inte lämna inloggningsuppgifter till personal i butiker och service-ställen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollie Williams Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Eller - så har man backup så att man slipper fundera över sådant där. Apple förser användarna med både iCloud och Time Machine för att lösa detta. Låter underligt med någon som inte är så rädd om sin data att hen bryr sig om backup men är orolig över att någon annan ska kunna se datan. Men visst, det finns alla sorter i vår herres hage... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Månne den okända kontakten ger en hårdvarubakdörr för De Onda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollie Williams Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Jymdimperiet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattiasgbg Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Kan det inte vara så att Apple, eller andra med tillgång till en sådan kabel, bara kan läsa av allt på hårddisken, krypterat eller ej, och sedan vidarebefordra det till ägaren och NSA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollie Williams Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Kan det inte vara så att Apple, eller andra med tillgång till en sådan kabel, bara kan läsa av allt på hårddisken, krypterat eller ej, och sedan vidarebefordra det till ägaren och NSA? Känns lite osannolikt att Apple efter allt tjafs med FBI helt plötsligt skulle börja konfigurera hårdvaran efter deras behov, med stora säkerhetsbrister för användarna som följd. Det vore väl dessutom enklare att bara bygga in en bakdörr i FileVault och hålla tyst om det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Kan det inte vara så att Apple, eller andra med tillgång till en sådan kabel, bara kan läsa av allt på hårddisken, krypterat eller ej, och sedan vidarebefordra det till ägaren och NSA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattiasgbg Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Känns lite osannolikt att Apple efter allt tjafs med FBI helt plötsligt skulle börja konfigurera hårdvaran efter deras behov, med stora säkerhetsbrister för användarna som följd. Det vore väl dessutom enklare att bara bygga in en bakdörr i FileVault och hålla tyst om det? Så länge en hårddisk inte är krypterad är det ointressant hur jobbigt lösenord du har till din dator/användarkonto; en person som har tillgång till den kan med rätt utrustning läsa informationen på den. Så varför inte bygga in en liten kontakt för att kunna rädda informationen, eventuellt i krypterad form? Om den där kontakten är vad jag tror så ser jag ingen säkerhetsbrist alls i den. Tillägg/förtydligande: I mitt förra inlägg menade jag alltså inte att kontakten skulle dekryptera informationen, baka läsa av den, sådan som den är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollie Williams Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Så länge en hårddisk inte är krypterad är det ointressant hur jobbigt lösenord du har till din dator/användarkonto; en person som har tillgång till den kan med rätt utrustning läsa informationen på den. Så varför inte bygga in en liten kontakt för att kunna rädda informationen, eventuellt i krypterad form? Om den där kontakten är vad jag tror så ser jag ingen säkerhetsbrist alls i den. Tillägg/förtydligande: I mitt förra inlägg menade jag alltså inte att kontakten skulle dekryptera informationen, baka läsa av den, sådan som den är. Jag uppfattade dig nog felaktigt först och trodde att du menade att upplägget var att informationen från SSD'n även skulle dekrypteras på detta sätt. Men jag förstår din poäng nu och nej, det är ingen säkerhetsbrist utan förmodligen användbart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Eller - så har man backup så att man slipper fundera över sådant där. Apple förser användarna med både iCloud och Time Machine för att lösa detta. Låter underligt med någon som inte är så rädd om sin data att hen bryr sig om backup men är orolig över att någon annan ska kunna se datan. Men visst, det finns alla sorter i vår herres hage... Jag backar ofta upp mina data. Tänkte bara inte på att det fortfarande går att rädda via TM. Om det nu gör det. Om det inte är så att om moderkortet pajar så måste man lämna in datorn oavsett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Förresten, vad har Apple för intresse av att rädda data från användares datorer? Det är väl upp till varje användare att backa upp sina egna data. Undrar om den där kontakten verkligen är avsedd för vad som tros vara avsikten med den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattiasgbg Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Förresten, vad har Apple för intresse av att rädda data från användares datorer? Det är väl upp till varje användare att backa upp sina egna data. Undrar om den där kontakten verkligen är avsedd för vad som tros vara avsikten med den. De kan sälja en tjänst. Jag funderade på en annan grej, hur installeras mjukvara innan leverans på datorer? Kan det vara en kontakt som används på löpande bandet för att installera macos samt, om det valts, Final cut och Logic? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollie Williams Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Jag backar ofta upp mina data. Tänkte bara inte på att det fortfarande går att rädda via TM. Om det nu gör det. Om det inte är så att om moderkortet pajar så måste man lämna in datorn oavsett. Ja du måste ju ha en fungerande dator så lämna in den måste man ju i det fallet. Och den som är noggrann med integritet och att hålla sina filer privata har förhoppningsvis FileVault aktiverat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Ja du måste ju ha en fungerande dator så lämna in den måste man ju i det fallet. Och den som är noggrann med integritet och att hålla sina filer privata har förhoppningsvis FileVault aktiverat. Och det är ju det som ämnet handlar om. Det är alltså inte säkert att det hjälper att enbart ha en backup på TM i det fallet. Man kanske måste ta med den till serviceprovidern. Jag vet inte. Då måste alla ha FileVault aktiverat. Jag tror inte alla vill ha det så, i alla fall inte jag. Mina filer förblir privata så länge jag inte behöver lämna in datorn, och min nuvarande kan jag plocka ut hårddisken på så de får reparera den med en annan skiva inmonterad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 De kan sälja en tjänst. Jag funderade på en annan grej, hur installeras mjukvara innan leverans på datorer? Kan det vara en kontakt som används på löpande bandet för att installera macos samt, om det valts, Final cut och Logic? Jo det är sant, de kan tjäna extra pengar på det. Liksom att de gör det med att löda fast allt från minnen till gud vet vad. Som en slags programtanks-slang, tja varför inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ollie Williams Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Och det är ju det som ämnet handlar om. Det är alltså inte säkert att det hjälper att enbart ha en backup på TM i det fallet. Man kanske måste ta med den till serviceprovidern. Jag vet inte. Då måste alla ha FileVault aktiverat. Jag tror inte alla vill ha det så, i alla fall inte jag. Mina filer förblir privata så länge jag inte behöver lämna in datorn, och min nuvarande kan jag plocka ut hårddisken på så de får reparera den med en annan skiva inmonterad. Att ha backup räcker. Det som behöver göras efter att SSD är bytt är ganska lätt att göra själv, men självklart hjälper en ASP de som behöver. Alla behöver inte ha FileVault aktiverat. Men om man lämnar bort datorn och vill ha sina filer privata så får man ju antingen montera ur sin disk/SSD eller aktivera FileVault. Och eftersom Apple sedan 2012 i huvudsak kört med SSD som inte användaren själv kan montera ur så är det i princip FileVault som gäller. Speciellt om det är SSD'n som är trasig eftersom det då blir meningslöst att lämna bort den utan SSD'n. Kontakten kan vara för att koppla in diagnosverktyg eller för att en ASP smidigt ska kunna tanka ur innehållet på SSD'n, eller blåsa ur och slänga in ett nytt system. Vi vet inte än men förr eller senare får vi nog reda på det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Som jag tänkte skriva, skit samma egentligen att spekulera. Det lär komma bekräftelse senare vad det är för en kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Det är nog säkert en kontakt av tredje graden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Så då får man lämna in den till en service provider... Den går ju inte ens att starta, då blir det ju omöjligt att logga in också, kom jag på nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Kom att tänka på en bild jag laddade upp i går på humoravdelningen. Den är inte så hemskt rolig egentligen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 JO! För alla som inte har en iPhone Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 JO! För alla som inte har en iPhone Vänta bara så kopierar Samsung det också!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Vänta bara så kopierar Samsung det också!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.