Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

LÖST Vill Sveriges Radio hålla koll på vem som pratar med vem?

Rekommendera Poster

lappen71

Ja, men jag är inte säker på att vi menar på samma sätt? Jag hade inte varit orolig. Funktionen finns säkert där av en anledning och inte för att SR ska kunna snoka i folks privatliv.

Jag vill alla fall inte att appar som inte har någon logisk förklaring/funktion ska se vem jag ringer. Vad jag kan se efter att ha läst på lite nu så kan dom alla fall inte göra något med informationen eftersom det inte är tillåtet/möjligt.

Om det går att komma runt vet jag inte men misstanken att dom kan gör mig än mer ovillig att installera en app som vill ha dom rättigheterna.

Men nu är detta inte ontopic eftersom TS undran gäller android och där är det helt andra spelregler som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
xeric

Man undrar ju vad som menas med det rödmarkerade i skärmdumpen. Vill Sveriges Radio veta vem den som använder appen pratar med, eller vad menas? :huh:

attachicon.gifSkärmavbild 2016-11-17 kl. 16.18.21.png

Varför vill en radio app veta vem du ringer till?

Ett gott skäl att välja bort den.

Det där (samma/liknande) dök upp i BankID när jag skulle lägga in det i telefonen... Tror jag skrev om det någon stans i trådarna. Jag avstod - har det i datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Det där (samma/liknande) dök upp i BankID när jag skulle lägga in det i telefonen... Tror jag skrev om det någon stans i trådarna. Jag avstod - har det i datorn.

På en iPhone?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

På en iPhone?

Nej, men det var samma som dök upp.

Det var på min One+1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Nej, men det var samma som dök upp.

Det var på min One+1

En fråga man inte får på en iPhone alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Om appen sedan fungerar är dock en annan sak.

Om man stänger av funktioner som appen säger sig behöva får man ett meddelande om att den inte kommer att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Om man stänger av funktioner som appen säger sig behöva får man ett meddelande om att den inte kommer att fungera.

Har du testat eller antar du bara det? Detta gäller Sveriges Radios app:

post-28798-0-97625900-1479464976_thumb.png post-28798-0-96321600-1479464978_thumb.png

Första dumpen, där förklarar apptillverkaren hur det ligger till. I den andra dumpen dyker det horribla upp! Appen tänker ringa åt dig! Hu, så hemskt! :o

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Den är nog frågan vilka funktioner som du nekar den åtkomst till som spelar roll om den kommer fungera eller inte.

Nekar du den tillgång till dina telefonsamtal kommer inget att hända.

Om du däremot nekar den tillgång till högtalarna (om det ens kommer en sådan fråga) så kommer den naturligtvis inte fungera :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

För det första verkar det inte handla om en app som kommer från Sverigesradio.

Du har nog helt rätt! Hittade den här när jag letade en gång till. Och den har inte några som helst krav på tillgång till telefonen. Tur man är lite vaken i alla fall innan man installerar grejer.

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sr.android

post-528-0-59057800-1479465243_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Hade du hittat rätt BankID-app? Det verkar kunna finnas både det ena och andra "out there".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Hade du hittat rätt BankID-app? Det verkar kunna finnas både det ena och andra "out there".

Ja, det var via länken från deras sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Har du testat eller antar du bara det? Detta gäller Sveriges Radios app:

attachicon.gifSR1.png attachicon.gifSR2.png

Första dumpen, där förklarar apptillverkaren hur det ligger till. I den andra dumpen dyker det horribla upp! Appen tänker ringa åt dig! Hu, så hemskt! :o

Har som sagt hittat rätt SR-app. Tror inte den jag postade först om är riktiga Sveriges Radios.

Tillägg: Ja, jag har testat med en annan app, minns inte vilken. Därför utgick jag från att det är på det viset, men det kan ju finnas undantag.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Ja, det var via länken från deras sida.

Jag stängde av behörigheten till telefonen men då går det inte att använda programmet. BankID behöver ens telefonnummer för att kunna verifiera identiteten. Antagligen för att man inte ska kunna använda någon annans kod från sin egen telefon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Swedbanks app har (eller hade i alla fall när jag installerade den) samma krav på tillgång till telefonen men de går att stänga av utan att funktionen påverkas. Uppmärksammade dem i alla fall på det märkliga i konstruktionen, att en bank-app säger sig behöva tillgång till vem man samtalar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Swedbanks app har (eller hade i alla fall när jag installerade den) samma krav på tillgång till telefonen men de går att stänga av utan att funktionen påverkas. Uppmärksammade dem i alla fall på det märkliga i konstruktionen, att en bank-app säger sig behöva tillgång till vem man samtalar med.

De kanske helt enkelt har ett nummer till kundtjänst i appen? I så fall behövs behörighet för att numret ska kunna ringas upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Swish använder vad jag tolkar som en snygg lösning i ios.

Man ska ange mottagarens telefonnummer, men appen har inte tillgång till kontakter. Men trycker man på + så öppnas kontaktlistan och man kan där välja namn och sedan nummer. Jag tolkar det som att + skickar en fråga till något API som öppnar kontaktlistan och returnerar endast det valda numret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

De kanske helt enkelt har ett nummer till kundtjänst i appen? I så fall behövs behörighet för att numret ska kunna ringas upp.

Det verkar långsökt. Man har ju alla telefonnummer i Kontakter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)

Det verkar långsökt. Man har ju alla telefonnummer i Kontakter.

Det går att kolla så jag gjorde det åt dig. Jag har laddat ned den app du länkade till tidigare. Det finns det en massa telefonlänkar i bankappen. Men länkarna fungerar även om man inte ger behörighet till telefonappen (numret öppnas i den utan att ringa). Så vad telefonbehörigheten är till för vet jag inte. Kanske någon telefonfunktion när man är inloggad. Men jag har inte Swedbank så det kan jag inte kontrollera.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Det går att kolla så jag gjorde det åt dig. Jag har laddat ned den app du länkade till tidigare. Det finns det en massa telefonlänkar i bankappen. Men länkarna fungerar även om man inte ger behörighet till telefonappen (numret öppnas i den utan att ringa). Så vad telefonbehörigheten är till för vet jag inte. Kanske någon telefonfunktion när man är inloggad. Men jag har inte Swedbank så det kan jag inte kontrollera.

Visst kan du ringa kundtjänst. Du kan ju utge dig för att vara en eventuellt ny kund så svarar de glatt på alla dina frågor. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Visst kan du ringa kundtjänst. Du kan ju utge dig för att vara en eventuellt ny kund så svarar de glatt på alla dina frågor. :D

Jo, visst, men det är kanske mer naturligt att du själv ringer som är kund där och fundersam över appen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Jo, visst, men det är kanske mer naturligt att du själv ringer som är kund där och fundersam över appen. :)

Som sagt, jag har redan påpekat detta för dem. Blev hänvisad till att ringa supporten men eftersom jag kunde stänga av det utan förlust av funktion så har jag inte brytt mig mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Som sagt, jag har redan påpekat detta för dem. Blev hänvisad till att ringa supporten men eftersom jag kunde stänga av det utan förlust av funktion så har jag inte brytt mig mer.

Okej, men då kan det ju finnas en naturlig förklaring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Okej, men då kan det ju finnas en naturlig förklaring.

Hur menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Hur menar du?

Förklaring till varför Swedbanks app kan tänkas behöva behörighet till telefonappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...