Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

LÖST Vill Sveriges Radio hålla koll på vem som pratar med vem?

Rekommendera Poster

e-snobben

Man undrar ju vad som menas med det rödmarkerade i skärmdumpen. Vill Sveriges Radio veta vem den som använder appen pratar med, eller vad menas? :huh:

post-528-0-90838300-1479396446_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
e-snobben

En massa appar som har samma användarvillkor. Ja inte vet jag, jag är relativt ny i den här branschen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Varför vill en radio app veta vem du ringer till?

Ett gott skäl att välja bort den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Svaret är enkelt, det är för att ljudet ska avbrytas vid inkommande samtal. Men man kan ju alltid misstänka att det handlar om något mer än det, det står var och en fritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Svaret är enkelt, det är för att ljudet ska avbrytas vid inkommande samtal. Men man kan ju alltid misstänka att det handlar om något mer än det, det står var och en fritt.

Kan förstå att ljudet ska avbrytas vid inkommande samtal men det förklarar inte varför dom vill veta vem som ringer :huh:

Samt att det är väl telefon appen som kräver tillåtelsen att bryta ljudet och inte radio appen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Kan förstå att ljudet ska avbrytas vid inkommande samtal men det förklarar inte varför dom vill veta vem som ringer :huh:

Samt att det är väl telefon appen som kräver tillåtelsen att bryta ljudet och inte radio appen.

Det är en generell beskrivning avseende hela behörigheten "Telefon". I princip låter man även en radioapp se vem som ringer. Men det är i praktiken tillämpligt enbart när man ser på displayen vem som ringer. För även appen Telefon har behörighet till Telefon, se dump. I Android Marshmallow och senare kan man dock styra behörigheterna som man vill. Så för en radioapp kan man stänga av behörigheten till "Telefon" om man vill, se dump. Om appen sedan fungerar är dock en annan sak. Men man kan alltid testa. Dock ska man nog inte stänga av behörigheten Telefon för appen Telefon... :P

Nu vet ju jag att du avskyr Android, men någon annan kanske är intresserad på allvar hur det ligger till och fungerar, så därför skriver jag ändå. :)

post-28798-0-51628300-1479403868_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Det är en generell beskrivning avseende hela behörigheten "Telefon". I princip låter man även en radioapp se vem som ringer. Men det är i praktiken tillämpligt enbart när man ser på displayen vem som ringer. För även appen Telefon har behörighet till Telefon, se dump. I Android Marshmallow och senare kan man dock styra behörigheterna som man vill. Så för en radioapp kan man stänga av behörigheten till "Telefon" om man vill, se dump. Om appen sedan fungerar är dock en annan sak. Men man kan alltid testa. Dock ska man nog inte stänga av behörigheten Telefon för appen Telefon... :P

Nu vet ju jag att du avskyr Android, men någon annan kanske är intresserad på allvar hur det ligger till och fungerar, så därför skriver jag ändå. :)

Jag avskyr android lika mycket som du avskyr iOS :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Är alla fall ingen förklaring varför appar som inte har något med telefonfunktionen att göra vill ha rättigheten att se vem man ringer till.

För att du eller andra vana användare vet om att man kan stänga av rättigheten betyder inte att alla vet om det. Ser en risk att det kan missbrukas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Det finns väl ett flertal iOS appar också som begär underliga rättigheter. Oftast har det en rimlig förklaring, men ibland inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Det finns väl ett flertal iOS appar också som begär underliga rättigheter. Oftast har det en rimlig förklaring, men ibland inte.

Som vad och vilka program?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Jag avskyr android lika mycket som du avskyr iOS :)

Inte alls, således. :)

Är alla fall ingen förklaring varför appar som inte har något med telefonfunktionen att göra vill ha rättigheten att se vem man ringer till.

För att du eller andra vana användare vet om att man kan stänga av rättigheten betyder inte att alla vet om det. Ser en risk att det kan missbrukas.

För att förenkla saken: Behörighet att använda Telefon innefattar många saker. Ännu finns inget sätt att styra skilda delar där. Vad gäller stänga av så är default i Android Marshmallow att man måste ge behörigheter för varje app. Men antagligen klickar de flesta bara på det som dyker upp på skärmen. Jag vet inte hur en radioapp fungerar i IOS, men jag antar att det fungerar på likartat sätt. Fast IOS är ett stängt operativsystem, så man lär väl inte veta vad som pågår där, vad gäller rättigheter. Det man inte vet har man inte ont av, antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Inte alls, således. :)

Exakt för jag använder en android lur dagligen men favorit är iOS :)

För att förenkla saken: Behörighet att använda Telefon innefattar många saker. Ännu finns inget sätt att styra skilda delar där. Vad gäller stänga av så är default i Android Marshmallow att man måste ge behörigheter för varje app. Men antagligen klickar de flesta bara på det som dyker upp på skärmen. Jag vet inte hur en radioapp fungerar i IOS, men jag antar att det fungerar på likartat sätt. Fast IOS är ett stängt operativsystem, så man lär väl inte veta vad som pågår där, vad gäller rättigheter. Det man inte vet har man inte ont av, antar jag.

Jag är ingen expert på hur rättigheterna fungerar i iOS.

Men det jag vet är att en app har inte rättighet till allting i iOS utan det är API:erna som styr det.

Att en photo-app frågar efter om tillgång till ditt fotoalbum är ganska så självklart.

Men att den skulle fråga efter tillgång till telefon-appen skulle aldrig hända i iOS.

Så har jag alla fall förstått det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Exakt för jag använder en android lur dagligen men favorit är iOS :) ...

Men ingen Samsuck, hoppas jag! :D;)

... Jag är ingen expert på hur rättigheterna fungerar i iOS.

Men det jag vet är att en app har inte rättighet till allting i iOS utan det är API:erna som styr det.

Att en photo-app frågar efter om tillgång till ditt fotoalbum är ganska så självklart.

Men att den skulle fråga efter tillgång till telefon-appen skulle aldrig hända i iOS.

Så har jag alla fall förstått det.

Så hur stoppas ljudet i en radioapp i IOS om det ringer? Eller gör det inte det? :fundersam:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Nej en Sony Xperia. Någon hejd på galenskapen får det vara ;)

Så hur stoppas ljudet i en radioapp i IOS om det ringer? Eller gör det inte det? :fundersam:

Naturligtivs så har telefonappen behörighet att tysta alla andra appar som spelar ljud. Men den behöver inte fråga om behörighet för det eftersom det är en app som är inbyggd i iOS och har redan behörighet över alla andra appar. Tänk på att i iOS går det inte att byta ut varken SMS eller telefon-appen såsom man kan göra i android.

Personligen vill jag inte hålla på och hålla reda på vad appar ska ha för rättigheter i min telefon. Jag vill inte att en app plötsligt kan se vad jag skriver för meddelanden eller ser vilka jag ringer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Som vad och vilka program?

Lokaltrafikens reseplanerare vill till exempel ha tillgång till mina kontakter, även om jag inte i appens funktioner ser något som borde kräva detta. Men, som sagt, finns det sannolikt en rimlig förklaring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Lokaltrafikens reseplanerare vill till exempel ha tillgång till mina kontakter, även om jag inte i appens funktioner ser något som borde kräva detta. Men, som sagt, finns det sannolikt en rimlig förklaring.

Vilken app då? Vill testa om det gör någon skillnad om man nekar tillgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

... Men den behöver inte fråga om behörighet för det eftersom det är en app som är inbyggd i iOS och har redan behörighet över alla andra appar. Tänk på att i iOS går det inte att byta ut varken SMS eller telefon-appen såsom man kan göra i android. ...

Ja,det är ju en väsentlig skillnad. Med både för- och nackdelar, uppenbarligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Vilken app då? Vill testa om det gör någon skillnad om man nekar tillgång.

Den har inte tillgång till kontakter på min telefon och jag har inte fått den att neka till något på grund av detta. Funkar utmärkt.

Men om man klickar runt ett tag hittar man det bergis. Det är ju det jag säger, att det brukar finnas en förklaring även om det vid första blicken kan verka underligt med en viss behörighet.

När det kommer till appar från till exempel SR eller lokaltrafiken är jag inte så orolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Den har inte tillgång till kontakter på min telefon och jag har inte fått den att neka till något på grund av detta. Funkar utmärkt.

Men om man klickar runt ett tag hittar man det bergis. Det är ju det jag säger, att det brukar finnas en förklaring även om det vid första blicken kan verka underligt med en viss behörighet.

När det kommer till appar från till exempel SR eller lokaltrafiken är jag inte så orolig.

Men vilken app är det? Jag vill testa och se hur det fungerar för jag har aldrig varit med om att en app frågat efter tillgång på något som inte ter sig logiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

För det första verkar det inte handla om en app som kommer från Sverigesradio.

Det kan ju finnas en möjlighet för iOS-appar att få en notis om att nu påbörjas/avslutas ett samtal (alltså utan info om vem). Sådan information handlar inte så mycket om integritet.

Har för mig att Västtrafik vill ha det. Om appen samtidigt vet min position så kan jag lätt hitta en resväg till Nisse istället för hållplatsen 572 meter söder om Nisse. (Bara en gissning.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Har för mig att Västtrafik vill ha det. Om appen samtidigt vet min position så kan jag lätt hitta en resväg till Nisse istället för hållplatsen 572 meter söder om Nisse. (Bara en gissning.)

Mycket riktigt så gör den det och med en logisk förklaring.

Hade den frågat efter att få reda på vem jag ringer så hade den åkt ut illa kvickt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Mycket riktigt så gör den det och med en logisk förklaring.

Hade den frågat efter att få reda på vem jag ringer så hade den åkt ut illa kvickt :)

Men om nu Apple hade bakat ihop funktionen att se vilket nummer som ringer med funktionen att se kontaktlistan (antagligen ett träd), vilket hade varit möjligt men i mina ögon idiotiskt, då hade man kunnat få ett val, med tillhörande funderingar, liknande det i trådstarten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Det är ju lite det som är min poäng, att det oftast finns en logisk förklaring. Men att den inte alltid är logisk vid första anblicken. Googla lite och se hur många som undrat varför en viss app vill ha tillgång till något.

Vad som vore ologiskt är att SR skulle vilja hålla koll på vem som pratar med vem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Det är ju lite det som är min poäng, att det oftast finns en logisk förklaring. Men att den inte alltid är logisk vid första anblicken. Googla lite och se hur många som undrat varför en viss app vill ha tillgång till något.

Vad som vore ologiskt är att SR skulle vilja hålla koll på vem som pratar med vem.

Väldigt ologiskt och vad jag kan se så är det inte tillåtet för vilken app som helst i iOS att få den rättigheten.

En funktion som alla fall jag är avundsjuk på som finns i Android är möjligheten för tex TrueCaller att söka online i realtid vem det är som ringer.

Nu finns det ett API i iOS som heter CallKit men det tillåter bara att söka i kontaktboken och den databas med spam som TrueCaller har.

Eniro eller Hitta.se har inte möjlighet att söka online när det ringer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Väldigt ologiskt och vad jag kan se så är det inte tillåtet för vilken app som helst i iOS...

Ja, men jag är inte säker på att vi menar på samma sätt? Jag hade inte varit orolig. Funktionen finns säkert där av en anledning och inte för att SR ska kunna snoka i folks privatliv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...