Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta ut CD/DVD till SSD/HD äldre maskin


mpower

Rekommendera Poster

Hej allihop!

Jag har en äldre maskin, en Macbook Pro i7 från 2010 med inbygd DVD-spelare (superdrive). Funderar på att plocka bort DVD-spelaren och sätta ditt extra hårddisk (ssd). Tänkte bara ventilera det hela lite så att det inte blir något fel. Har hört att det kan bli sämre luftgenomströmning i maskinen om man gör så, så att det blir högre temperatur i hårdvaran vilket inte är så bra. Det är dock inget jag har fått bevisat svart på vitt utan bara hört från en bekant som tror sig kunna det mesta vilket han inte alltid gör. :)

 

Någon som vet om han har rätt eller fel? Är det okej att avlägsna DVD-spelaren och sätta dit en extra hårddisk istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din bekant har fel, MBP är så finurligt ordnad att den tar in kalluft från samma galler som den blåser ut varmluft. Personligen hade jag dock bara satt in en SSD, en optisk enhet kan vara bra att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din bekant har fel, MBP är så finurligt ordnad att den tar in kalluft från samma galler som den blåser ut varmluft. Personligen hade jag dock bara satt in en SSD, en optisk enhet kan vara bra att ha.

 

 

Tack för infon. Jag har haft en liknande maskin sedan tidigare där gjorde samma sak, fimpade superdriven. Ångrade mig inte en sekund! Visst skulle det kanske kunna behövas en CD/DVD vid något tillfälle. Men de tillfällena är ju så få. Har klarat mig med mail, USB och fildelning. Att installera både macOS och andra operativsystem funkar ju galant med USB. :)

Tack för infon i varje fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Jag har haft en liknande maskin sedan tidigare där gjorde samma sak, fimpade superdriven. Ångrade mig inte en sekund! Visst skulle det kanske kunna behövas en CD/DVD vid något tillfälle. Men de tillfällena är ju så få. Har klarat mig med mail, USB och fildelning. Att installera både macOS och andra operativsystem funkar ju galant med USB. :)

Tack för infon i varje fall. :)

Ja, visst, du ska bli nöjd! Du har antagligen inga planer på att sälja den, men det kan vara bra att spara allt så att man kan återställa den i ursprungligt skick, om köparen så önskar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det inte har så stor betydelse för ditt projekt, men på 2010 års MacBook Pro har du bara 3 Gbps SATA, alltså inte 6 som de från 2011. Så när du ska köpa din SSD är den där sista lilla topp-prestandan inte helt relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske det inte har så stor betydelse för ditt projekt, men på 2010 års MacBook Pro har du bara 3 Gbps SATA, alltså inte 6 som de från 2011. Så när du ska köpa din SSD är den där sista lilla topp-prestandan inte helt relevant.

Det är sant men Samsung 850 Evo är ändå bäst och framtidssäkrad vad gäller SATA-koppling. Ingen idé att leta efter sämre SSD bara för att TS MBP inte är så snabb... Nu vet jag ju inte vad TS har eller har tänkt sig, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst, du ska bli nöjd! Du har antagligen inga planer på att sälja den, men det kan vara bra att spara allt så att man kan återställa den i ursprungligt skick, om köparen så önskar. :)

 

 

Sant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I in iMac från 2009 sitter det en Crucial BX 100. Den har något sämre skrivförmåga än läsförmåga och den borde ge fulla spjäll ändå. Men samma reducering som blir vid SATA 6 har jag vid SATA 3 så jag drar slutsatsen att disken jobbar på samma sätt och har den lägre skrivhastighet så har den det oavsett SATA 3 eller 6. Nu skiljer det ganska lite men man vill ju ha allt som går. Jag skulle definitivt satsa på EVO 850 så har man en disk som toppresterar sen också om man byter dator.

post-363-0-87346300-1479040061_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa MBP-modeller så är det snabbare anslutning till hårddisken än till den optiska enheten. På sådana Macar sätter man SSDn där hårddisken satt. (Jag har inte kollat hur det är med just denna Mac.)

 

Sedan så är det faktiskt ganska skönt att slippa hårddiskens susande när man bytt till SSD. Det tycker i alla fall jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa MBP-modeller så är det snabbare anslutning till hårddisken än till den optiska enheten. På sådana Macar sätter man SSDn där hårddisken satt. (Jag har inte kollat hur det är med just denna Mac.)

 

Sedan så är det faktiskt ganska skönt att slippa hårddiskens susande när man bytt till SSD. Det tycker i alla fall jag.

 

Det gäller bara för MBP Early 2011, vad jag förstår – att det är olika hastigheter.

 

För övrigt håller jag med dig och Alix, jag hade nog också bytt ut hårddisken och låtit den optiska enheten vara kvar. I dag kan man ju få en ganska stor SSD för ett rimligt pris. Jag antar att monteringen av SSD i stället för optisk enhet också kräver någon form av ”docka”, vilken man då också ska köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller bara för MBP Early 2011, vad jag förstår – att det är olika hastigheter. ...

Ja, det är korrekt. Mid 2010 har samma hastigheter (2 x 3.0 Gbps SATA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...