Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

e-snobben
Go to solution Solved by e-snobben,

Rekommendera Poster

e-snobben

Eftersom det sliter mycket på SSD-diskar att använda Spotify

http://m3.idg.se/2.1022/1.669427/spotify-sliter-pa-din-flashlagring-hundratals-gigabyte-skrivs-i-onodan

så ska man ladda hem senaste versionen, men det går inte. Jag satte igång nerladdningen och åkte och gjorde ärenden. Väl hemma igen har det inte hänt någonting. Det står fortfarande att det laddas hem. Fler som upplever samma problem?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ollie Williams

Kan ju vara en storm av nedladdningar av uppdateringar som Spotify inte dimensionerat för. Vänta någon dag och försök igen. Det tar lite längre tid än så att slita ut din SSD, till och med för Spotify.

Länk till inlägg
Ollie Williams

Oavsett vilket, tror du verkligen att en dag mer eller mindre gör någon större skillnad?

Det kanske inte ens har slitit på den.

Jag kollade i mina mappar kopplade till Spotify samt i Aktivitetshanteraren och såg inget suspekt.

Länk till inlägg
e-snobben

Oavsett vilket, tror du verkligen att en dag mer eller mindre gör någon större skillnad?

Man är dum om man inte omedelbart vill åtgärda något som sägs skada sina grejer. Men jag ska prova igen under dagen, det kan - som du säger - ha varit många som vill göra något åt problemet.

Redigerad av e-snobben
Länk till inlägg
e-snobben

Kunde inte heller uppdatera igår men idag när jag startade Spotify så hade klienten uppdaterat sig själv. :huh:

Min har inte gjort det. Men jag har startat processen en gång till. Ska låta den jobba nån timme i alla fall så får vi se. :crossfingers:

post-528-0-84050400-1478950889_thumb.png

Länk till inlägg
e-snobben

Så har det också varit för mig när jag tänker efter. Tidigare har jag alltid fått ett meddelande om att det finns en ny version och då har jag bara behövt starta om för att uppdatera.

Det har inte hänt nånting nu heller. Jag funderar på att radera och hämta en helt fräsch version. Frågan är bara hur jag försäkrar mig om att mina låtlistor sparas.

Länk till inlägg
e-snobben

Tror att jag hittat listorna i alla fall. De ligger i undermappar till Application Support. Ska leta upp övrigt som kan vara värt att spara också.

Länk till inlägg
  • Solution
e-snobben

Jag laddade hem installeraren från Spotify.com och nu har jag den senaste versionen, med mina låtlistor i behåll. Kan det vara så att man behöver ha programmet

post-528-0-59264000-1478972570.png

liggandes på hårddisken för att uppdateringen ska ske automatiskt? Jag låter det ligga i Hämtade filer-mappen tills vidare.

Länk till inlägg
Ollie Williams

Tror att jag hittat listorna i alla fall. De ligger i undermappar till Application Support. Ska leta upp övrigt som kan vara värt att spara också.

Tror inte att man behöver spara något, listorna finns på Spotifys server. Loggar du in på en annan dator finns dina listor där automatiskt.

Om inte annat så backas de mappar du pratar om upp vid ordinarie backup via till exempel TM eller CCC. Förutsatt att det är något du gör.

Länk till inlägg
Ollie Williams

Man är dum om man inte omedelbart vill åtgärda något som sägs skada sina grejer.

Om man är dum i det fallet avgörs nog av vad anledningen till oviljan är. I stort sett alla uppdateringar sägs skydda mot någon typ av skada, vanligtvis säkerhetsbrister som kan leda till skador. Ändå avvaktar många med uppdateringar, en del på goda grunder och andra på inga grunder. Allt är inte svart eller vitt.

Om du läser om hur en SSD fungerar och hur dess livslängd påverkas av skrivning så ser du att Spotify buggen mycket riktigt kan påverka livslängden, men också hur lite skillnad en dag hit eller dit skulle göra.

Länk till inlägg
e-snobben

Tror inte att man behöver spara något, listorna finns på Spotifys server. Loggar du in på en annan dator finns dina listor där automatiskt.

Om inte annat så backas de mappar du pratar om upp vid ordinarie backup via till exempel TM eller CCC. Förutsatt att det är något du gör.

Jag kopierade mappen till skrivbordet innan jag installerade. Men efter installationen så hade jag tillgång till mina listor som tidigare, alltså utan att behöva dra tillbaks den sparade mappen.

Länk till inlägg
e-snobben

Om man är dum i det fallet avgörs nog av vad anledningen till oviljan är. I stort sett alla uppdateringar sägs skydda mot någon typ av skada, vanligtvis säkerhetsbrister som kan leda till skador. Ändå avvaktar många med uppdateringar, en del på goda grunder och andra på inga grunder. Allt är inte svart eller vitt.

Om du läser om hur en SSD fungerar och hur dess livslängd påverkas av skrivning så ser du att Spotify buggen mycket riktigt kan påverka livslängden, men också hur lite skillnad en dag hit eller dit skulle göra.

Ja det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...