Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ominstallera hårddisken till fabriksläge utan att tömma den


Focus75

Rekommendera Poster

Hej.

 

I 10.6 Snow Leopard fanns en bra funktion. I skivverktyg kunde man ominstallera hårddisken utan att först tömma den. Den var extremt bra för mig som nybörjare. Gjorde man ett fel som man inte kom ur och som inte försvann efter säker omstart så ominstallerade jag till fabriksläge och vips hade jag en hårddisk utan problem. Sedan tog Apple bort den funktionen, men nu hörde jag att den är tillbakalagd i Sierra.

 

Jag har diverse småproblem i min iMac mid 2011 sedan jag uppgraderade till Sierra. Bland annat fungerar inte Strömspararen som lägger skärmen i vila efter 13-15 minuter. Trots flera justeringar och klickat på Återställ Förval är skärmen inte i vila när jag efter 6-7 timmars sömn vaknar på morgonen.

 

Dessutom saknas volymvredet till ljud i menyraden som jag får tillbaks när jag går in i Systeminställningar.Ljud och bockar i rutan: "Visa volym i menyraden"

 

Dessutom flimrar min apple mus med kabel (Det har således inte med Bluetooth att göra eftersom musen har egen kabel.

 

Allt detta kanske försvinner om jag gör en ominstallering till fabriksläge. Jag har en Western Digital backuppdisk som backar upp automatiskt varje halvtimme. Ifall att.

 

Om denna möjlighet finns behöver jag instruktioner hur jag gör detta av någon av er som kan.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Western Digital backuppdisk som backar upp automatiskt varje halvtimme. Ifall att.

 

Lysande! Det kan inte nog betonas hur viktigt det är med backup. Alla installationer KAN sabba något och i synnerhet uppdateringar och ominstallationer av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför jag alltid får problem när jag försöker göra någonting med min iMac. Det är strul som absolut inte skall dyka upp.

 

Jag stängde av min iMac under Äpplet och väntade till skrivbordet blev helt svart. Sedan startade jag med On/Off knappen bakom datorn. Samtidigt med blångljudet tryckte jag ner R+Cmd och lät förloppsindikatorn gå till mitten där jag släppte tangenterna. Då dök MacOS Utilities sidan upp där jag klickade påReinstall MacOS.

 

En ny sida dök upp med bild på berget med texten MacOS Sierra.

 

När jag klickade på Continue/Fortsätt dök ett popupfönster upp framför första sidan som meddelade:

Innan MacOSX kan hämtas och återskapas måste datorns behörighet verifieras av Apple.

Hjälp?

Dom vet exakt att det bara är jag som har tillgång till min dator sedan första dagen efter köpet. Dom vet också att mitt Apple ID är hämtat från Applesupportern som förnyades för en månad sedan. Dessutom har jag inloggningsuppgifter som jag använde senast idag efter att jag körde en säker omstart.

 

Dessutom vet Apple att det är totalt omöjligt för mig i det läget min dator befinner sig i att hämta AppleiD eller inloggningsrutor. Så jag avbröt nerladdningen och är tillbaks på ruta ett.

 

Onödigt bök enligt mig. Så jag har ingen aning om vad jag måste göra i världens mest logiska och mest smidiga datorbygge i världen. Vilken smörja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer kapitel två i " Strulpelle" Apple.

 

När popuppfönstret som meddelade att datorns behörighet måste verifieras av Apple visste Apple att jag befinner mig i detta popupfönster som inte tillåter mig att verifiera mitt Apple-ID. Borde inte det finnas i världens mest smidiga och mest logiska datorbygge så hade jag kunnat gå vidare till nästa steg i ominstallationen.

I stället avbröt jag proceduren och loggade in på mitt Apple-ID som meddelade att mitt lösenord inte stämde (Det jag fick för en månad sedan och som då fungerade) Jag blev tvungen att hämta ett nytt lösenord som gjorde att jag kunde logga in i mitt Apple-ID igen. Ett sms med en verifieringskod dök upp som jag skrev in i rutan.

 

MEN

 

när jag gick tillbaks till ominstallationsfönstret så får jag samma meddelande att jag måste verifiera min dators behörighet, det jag nyss gjorde. Det hade jag gjort om det funnits en ruta att göra det i.

Sånt är livet med Appledatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer kapitel två i " Strulpelle" Apple.

 

När popuppfönstret som meddelade att datorns behörighet måste verifieras av Apple visste Apple att jag befinner mig i detta popupfönster som inte tillåter mig att verifiera mitt Apple-ID. Borde inte det finnas i världens mest smidiga och mest logiska datorbygge så hade jag kunnat gå vidare till nästa steg i ominstallationen.

I stället avbröt jag proceduren och loggade in på mitt Apple-ID som meddelade att mitt lösenord inte stämde (Det jag fick för en månad sedan och som då fungerade) Jag blev tvungen att hämta ett nytt lösenord som gjorde att jag kunde logga in i mitt Apple-ID igen. Ett sms med en verifieringskod dök upp som jag skrev in i rutan.

 

MEN

 

när jag gick tillbaks till ominstallationsfönstret så får jag samma meddelande att jag måste verifiera min dators behörighet, det jag nyss gjorde. Det hade jag gjort om det funnits en ruta att göra det i.

Sånt är livet med Appledatorer.

 

Det är bara klicka på fortsätt. Kontrollen görs utan inloggning av AppleID. Det är därför ingen ruta för det finns att fylla i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför jag alltid får problem när jag försöker göra någonting med min iMac. Det är strul som absolut inte skall dyka upp.

 

Har du köpt den begagnad, i en butik som bara säljer mac, eller i ett varuhus typ Elgiganten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att lämna detta "Gråsosseträsk" där ynkliga och inskränkta moderatorer raderar mina inlägg och kommentarer fast dom vet att det jag skriver är relevanta och närmast sanningen, men jag skall i ett sista inlägg som blir ett (samlingsinlägg) svara polken och e-snobbens inlägg samt berätta hur jag till slut kunde genomföra omställningen som innehåller än mer sinnessjuka tilltag från Apple innan jag med Applesupporten lyckades lösa problemet.

 

Man fortsätter att komma med synpunkter och hänvisningar utan att först läsa igenom mina inlägg.

1.

Polken.

Du menar att jag drog igång mitt inlägg för att jävlas. Eller? Förstod du inte att jag hade massor av gånger tryckt på backa och fortsätt med samma popuppruta att jag måste verifiera innan jag kunde fortsätta vilket inte gick eftersom det man ville inte fanns i fönstret innan meddelandet. Hur kunde du då hänvisa mig till "Klicka på fortsätt". Det hände ingenting då.

 

e-snobben.

Jag brukar gå stan runt med jämna mellanrum och glutta in i de Appleprylsbutiker som poppat upp genom åren och de är inte många. Tvärtom läggs dom ner i rask takt och några speciella butiker som är direkta Applebutiker har jag då aldrig sett, men jag tror att den i Täby kan vara den enda i så fall. Varför åka flera mil ut på landet. Jag har handlat alla mina iMacs i Stockhlms största Appleprylsbutik. Jag skriver detta så ingen av gaphalsarna i forumet hoppar på mig med att dom inte representerar Apple utan är sina egna företagare som bara säljer Appleprylar.

 

Elgiganten däremot dom är en diversehandel som säljer allt, men jag förstår inte vilken skillnad det skulle vara. Det finns inga piratgjorda iMacs från Tibet, Kina eller Bangladesh och Apple är stenhårda att inte varumärket Apple får dåligt rykta av att vissa affärer säljer privatkopierad smörja i butikerna. Eftersom Elgiganten är ett lågprisföretag så har dom som stor affärskedja säkert fått ett speciellt lågt pris från Apple och säljer bara de billigaste modellerna. Så jag förstår inte din koppling till Elgiganten att mina problem har med piratkopieringskvalitet på min iMac att göra.

 

Sedan fick jag rätt om Trump. Efter två dagar är börserna och allt annat tillbaks till normalläge ändå raderade gråsossetönten mattem bort mina inlägg. Fast det var sant. Pinsamt för mattem, inte för mig som bara sa sanningen.

 

Jag ringde till AppleSupportern som styrde in mig tills vi löste problemet.

När vi hamnade i (strulläget ) jag hamnat tidigare i, blev supportern konfunderad. Efter ett tag säger han. jag tror att du har inget nätverk aktiverat till din iMac, därför beordrade han mig att titta i menyraden längst bort på högra sidan där svenska flaggan med Pro skrivet under och bredvid flaggan låg nätverksikonen. Han bad mig öppna ikonen och leta reda på mitt nätverk bland 50 andra, men det var inte svårt, den låg som nummer tre. Efter att mitt nätverk var valt gick vi tillbaks till ominstalleringssidan och klickade på fortsätt och allt funderade perfekt med ominstallationen. Jag blev förstås glad, men mest förbannad.

Jävla Apple.

 

Jag hade minuterna innan googlat på nätet, skrivit inlägg i forumet som bevisade med minst en miljon procents säkerhet att jag hade ett perfekt uppkopplat nätverk, ändå har jag inget nätverk de 8-10 gånger jag försökt ominstallera mitt Sierra det senaste dygnet. Det är svinaktigt sinnesjukt och typiskt Apple. Strul, Strul, Strul. Ni gaphals som nu tänker dravla om Ditten och dattan. Nej man kan inte skriva inlägg i forum om man inte har ett nätverk kopplat till datorn, visst kan man råka ut för tillfälliga nätverksproblem men inte ett helt dygn samtidigt som man hela tiden kan läsa tidningar och skriva i forum, Apple, sluta upp att driva med folk.

 

Låt stå.

 

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att lämna detta "Gråsosseträsk"

 

 

Thank God :D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SBT

 

Och inte så lite heller :D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-snobben.

Jag brukar gå stan runt med jämna mellanrum och glutta in i de Appleprylsbutiker som poppat upp genom åren och de är inte många. Tvärtom läggs dom ner i rask takt och några speciella butiker som är direkta Applebutiker har jag då aldrig sett, men jag tror att den i Täby kan vara den enda i så fall. Varför åka flera mil ut på landet. Jag har handlat alla mina iMacs i Stockhlms största Appleprylsbutik. Jag skriver detta så ingen av gaphalsarna i forumet hoppar på mig med att dom inte representerar Apple utan är sina egna företagare som bara säljer Appleprylar.

 

Elgiganten däremot dom är en diversehandel som säljer allt, men jag förstår inte vilken skillnad det skulle vara. Det finns inga piratgjorda iMacs från Tibet, Kina eller Bangladesh och Apple är stenhårda att inte varumärket Apple får dåligt rykta av att vissa affärer säljer privatkopierad smörja i butikerna. Eftersom Elgiganten är ett lågprisföretag så har dom som stor affärskedja säkert fått ett speciellt lågt pris från Apple och säljer bara de billigaste modellerna. Så jag förstår inte din koppling till Elgiganten att mina problem har med piratkopieringskvalitet på min iMac att göra.

 

Det är bara en känsla jag har att Apple på något vis lyckas få iväg mindre fungerande datorer till andra butiker än dem de själva tillhandahåller.

 

Om du hade köpt den begagnad hade det ju kunnat innebära fel som säljaren lät bli att berätta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har googlat men hittar inga vettiga förklaringar. Vad betyder det?

 

 

Skit bakom spakarna :D

 

En person som påstår att han är långvarig användare Mac förstår inte att han efter återställning av hårddisken måste manuellt slå in uppgifterna till sitt Wi-Fi är antingen ett troll eller SBS ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Skit bakom spakarna :D

 

 

 

Eller i detta fallet: Skit bakom tangenterna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

---Osammanhängande ilsken text---

 

 

Snälla stanna kvar!

 

Vi har akut brist på folk med dålig systemkännedom, dåligt humör och svårigheter att uttrycka sig i skrift. Du besitter alla dessa "förmågor" vilket ger en fullkomligt formidabel helhet som skänker en helt sagolik dynamik åt trådarna du välsignar med din närvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...