Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac långsam efter uppdateringar


Tux

Rekommendera Poster

 

Med tungt menar jag just den externa hårddisken som storknar vid större filer (har förvisso ej testat USB 3.0)

 

Vad har du då använt? USB 3 eller Thunderbolt är ursnabba anslutninar. Där bottnar den mekaniska hårddisken först. Med en 7200-varavare klarar du ca 130 Mbs. Med en Samsung T1 300-350 Mbs. Det krymper tiden från en FireWireansluten hårddisk till en tiondel av tiden. Om du för över från en SSD vill säga. Annars går det ju inte fortare än din inbyggda hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Launchd var nytt för mig. Ska kika på den när det finns tid över. Tredjepartsprogramvara för backup avstår jag ifrån, min iMac är så långsam så ett extra program blir som det isberg som sänkte Titanic ;-)

 

Men kollade på Time Machine och det verkar bra för mina små behov. Men det kändes bakvänt att behöva ange vilka kataloger som inte skulle säkerhetskopieras, föredrar tvärtom.

Både CCC och SuperDuper är riktigt bra. Och så tunga är de inte. De använder rsync, så man kan väl säga att de är avancerade versioner a grsync. I båda kan du gå in och välja vilka foldrar du (inte) vill ha. Såna kryssrytor. Så när du gått in och t ex valt 3-4 foldrar, spar den konfigurationen och lägger på schema - då schemat körs är det inte de programmet som körs utan det är eg rsync som kör.

 

Ja, TimeMachine är baklänges (därav namnet). :) Tittar ju bakåt i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, visserligen är jag knappast målet för en hacker.

Alla är mål för hackare. :)

 

- - -

 

Lite halv-off-topic: Det är det som är lite problematiskt att folk tror att det bara är personen och ens innehålle de är ute efter. Varenda uppkopplad enhet kan t ex användas i riktade attacker. Precis som nyligen då ett gäng kylskåp och brödrostar ingick i en attack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad har du då använt? USB 3 eller Thunderbolt är ursnabba anslutninar. Där bottnar den mekaniska hårddisken först. Med en 7200-varavare klarar du ca 130 Mbs. Med en Samsung T1 300-350 Mbs. Det krymper tiden från en FireWireansluten hårddisk till en tiondel av tiden. Om du för över från en SSD vill säga. Annars går det ju inte fortare än din inbyggda hårddisk.

Det var länge sedan så gissningsvis var det USB 2.0. Men det lilla jag backar upp tar kanske 30 mb så en USB-disk är onödigt. Det blir nåt utrymme i molnet ändå hädanefter, eller på en partition på den interna hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att hårddiskar är förbrukningsvara, kan lägga av utan förvarning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan så gissningsvis var det USB 2.0. Men det lilla jag backar upp tar kanske 30 mb så en USB-disk är onödigt. Det blir nåt utrymme i molnet ändå hädanefter, eller på en partition på den interna hårddisken.

 

Lägga backupen på samma hårddisk som originalfilerna? Känns inte säkert alls.

Om det känns jobbigt att ansluta hårddiskar så kör backup till en NAS då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lägga backupen på samma hårddisk som originalfilerna? Känns inte säkert alls.

Om det känns jobbigt att ansluta hårddiskar så kör backup till en NAS då?

 

Inte jobbigt, men ogillar att ha kringrustning runtomkring mig ;-)

Nä, osäkert med b-up på samma fysiska disk. Brukar inte ha så på PC, men jag _tror_ att det inte går att montera en till disk i iMac.

Men satt nu i ett USB-minne dit jag skickar upp mina prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jobbigt, men ogillar att ha kringrustning runtomkring mig ;-)

Nä, osäkert med b-up på samma fysiska disk. Brukar inte ha så på PC, men jag _tror_ att det inte går att montera en till disk i iMac.

Men satt nu i ett USB-minne dit jag skickar upp mina prylar.

Det är alltid bra med fler backuper.... (3+) Du kan ha en i datorn, en på en extern disk (i en låda/skåp), och en som du har någon annanstans än hemma (tänk brand/stöld).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid bra med fler backuper.... (3+) Du kan ha en i datorn, en på en extern disk (i en låda/skåp), och en som du har någon annanstans än hemma (tänk brand/stöld).

 

Sant som du säger! Jag har två gånger fått skicka hårddisk för reparation p.g.a. avsaknad av bup.

Kostat en bra slant Har haft schysst bup-lösning, men sen har jag slarvat och sparat där ingen bup tas.

Men är numer strikt i mitt lagrande av filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sant som du säger! Jag har två gånger fått skicka hårddisk för reparation p.g.a. avsaknad av bup.

Kostat en bra slant Har haft schysst bup-lösning, men sen har jag slarvat och sparat där ingen bup tas.

Men är numer strikt i mitt lagrande av filer.

 

Huvudsaken är att det körs Backup. Inte hur.

...

Å andra sidan är Time Machine suveränt. Superenkelt och sköter sig helt själv utan kommandon å sånt. Med USB 3 blir det blixtsnabb BU. TM sparar ju bara de sista änndringarna så det går fort om det är lite som ska sparas. Det är ju bara segt första gången om man vill BU-a hela disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sant som du säger! Jag har två gånger fått skicka hårddisk för reparation p.g.a. avsaknad av bup.

Kostat en bra slant Har haft schysst bup-lösning, men sen har jag slarvat och sparat där ingen bup tas.

Men är numer strikt i mitt lagrande av filer.

 

Time machine löser dina backproblem med ett klick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag skulle testa att göra ett schema i Time Machine men som vanligt ska laptopen jäklas (se bild). Jag får upp en bunt Finder-fönster.

Stänger jag ett Finder-fönster så snurrar den färgglada cirkeln i 15 sekunder och sen fungerar Finder som vanligt - ingen Time Machine alltså.

Vad göra?

 

bild.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja! Jag fixade allt i Terminal istället. Ska se hur det funkar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, djäklas är väl att ta i. Time Machine har förinställda scheman. Visst kan man ändra dem via Terminalen, men det är inte meningen att man ska det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, djäklas är väl att ta i. Time Machine har förinställda scheman. Visst kan man ändra dem via Terminalen, men det är inte meningen att man ska det.

 

Inte? Men hur ska jag få igång Time Machines GUI? Det går fortfarande inte, utan Terminal är enda sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte? Men hur ska jag få igång Time Machines GUI? Det går fortfarande inte, utan Terminal är enda sättet.

De där "Finderfönstren" du får upp är GUI. Man bläddrar bakåt för att återställa en viss mapp eller fil. Scheman skapas automatiskt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där "Finderfönstren" du får upp är GUI. Man bläddrar bakåt för att återställa en viss mapp eller fil. Scheman skapas automatiskt.

 

Fast jag vill inte återställa backup, det finns inte ens backup tagna av TM.

Jag klickar på TM:s ikon och då kommer dessa Finderfönster upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Systeminställningar/Time Machine och konfigurera din backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Systeminställningar/Time Machine och konfigurera din backup.

Ja, det är den vägen jag går när alla fönster ploppar upp. Jag skulle vilja ominstallera Time Machine men det verkar inte gå. Det är frustrerande att Apples OS bakbinder användarna på så sätt.

Men sak samma då det går att göra samma sak via Terminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är den vägen jag går när alla fönster ploppar upp. Jag skulle vilja ominstallera Time Machine men det verkar inte gå. Det är frustrerande att Apples OS bakbinder användarna på så sätt.

Men sak samma då det går att göra samma sak via Terminal.

 

 

Nja, du är lite fast i traditionellt *BSD och Windows-tänk, tror jag. Att installera om Time Machine ska det normalt sett inte finnas någon som helst anledning till. I macOS är funktionerna mycket mer integrerade med själva operativsystemet än vad de vanligtvis är i andra OS. Att ominstallera Time Machine är således inte detsamma som att ominstallera mjukvara à la Acronis True Image, en drivrutin eller liknande, utan har mer naturen av att installera om en del av operativsystemet. Det är nog inte många vanliga användare som lyckas med att exempelvis installera om fönsterhanteraren i Windows utan att samtidigt också installera om en hel massa andra saker i Windows, och en av anledningarna till det är att det helt enkelt inte ska behöva finnas något behov av det. Vid rätt handhavande havererar de nämligen inte. Samma sak med flertalet av de program som är inbyggda i macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag vill inte återställa backup, det finns inte ens backup tagna av TM.

Jag klickar på TM:s ikon och då kommer dessa Finderfönster upp.

Du tänker och gör fel. Mac OS och dess program fungerar så här, helt annorlunda än de *BSD du är van vid. Läs på via nätet och hjälpavsnitten.

Crash course: Man sätter på TM i Systeminställningar, väljer mål, undantar eventuellt några mappar. That's it! Sedan, om man behöver återställa något, då öppnar man TM i programmappen och bläddrar tillbaka och så vidare. TM är avsedd i grunden att göra backup på hela disken. Inte enstaka mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fast jag vill inte återställa backup, det finns inte ens backup tagna av TM.

Jag klickar på TM:s ikon och då kommer dessa Finderfönster upp.

Precis som Alix skriver så är de där "Finderfönstren" i själva verket inte Finderfönster – de bara ser ut så. Det där är Time Machines GUI. Du kan återställa hela mappar eller enskilda filer genom att navigera i GUI som om det vore Finderfönster, alltså genom dubbelklick på mappar och markering av filer precis som vanligt. Du kan gå fram och tillbaka i "tiden" med hjälp av upp/ned-knapparna till höger.

 

Efter att man valt önskad tidpunkt att återskapa från samt markerat önskade mappar/filer så klickar man på knappen "Återskapa" för att hämta materialet från backupen. Man kan också starta sin Mac från Time Machine-enheten (istället för från den interna hårddisken) och därifrån återskapa hela Time Machine backupen till Macen. Bra om man till exempel vill byta den interna hårddisken till en som rymmer mera data – med hjälp av Time Machine slipper man sedan installera om alla program efter hårddiskbytet, vilket annars kan vara ganska tidskrävande. Det hela är rätt busenkelt, faktiskt... :)

 

Anledningen till att du för ögonblicket inte kan göra det är att Time Machines första backup tar ganska långt tid att färdigställa, eftersom snart sagt hela den interna disken säkerhetskopieras, inklusive operativsystemet. Innan denna första säkerhetskopiering är utförd hittar du ingenting i Time Machine. Efter denna första backup skapar sedan Time Machine en ögonblicksbild per timme. Då säkerhetskopieras bara de ändringar som skett sedan förra timmen vilket förstås går mycket fortare – hos mig vanligtvis 30 sekunder upp till högst ett par minuter, om jag gjort större ändringar (exempelvis installerat ett nytt program).

 

Om några dagar kommer du att ha flera backuper att välja på, och då har "tidsknapparna" till höger i Time Machines GUI dessutom kompletterats med vad som skulle kunna liknas med en kalender. Med en väl tilltagen Time Machine-disk kommer du då att kunna gå flera månader tillbaka om du vill (se bifogad bild). Den där filen du finputsade i förrgår kanske hunnit bli överarbetad – då är det bra att kunna gå ännu längre tillbaka i tiden, för att använda en annan version istället. :laserbok: Och man kan alltså enkelt välja mellan att återskapa enskilda filer och/eller enskilda mappar, eller en hel partition.

post-13216-0-23671900-1479292591_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja! Nu är det ordning på Time Machine. Tack för all vägledning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag kan tycka att det är ett vanligt problem i samband med eventuella uppdateringar i Mac-produkter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...