Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail försvinner inte från servern


Tuttosinistro

Rekommendera Poster

Tuttosinistro

Jag kolla mest mailen i telefonen, men när jag sätter mig vid datorn startar jag oftast Mail också.

Tyvärr har det blivit så nu, att alla mail som jag läst på telefonen kommer en gång till.

Har jag inte suttit vid datorn på ett tag så är det ganska många...

 

Har ställt in både datorn och telefonen att ta bort mail från servern efter en dag, men det hjälper som sagt inte.

Använder Telia POP-mail.

 

Några idéer på vad man kan göra? Det har inte alltid varit så här. En del har varit kvar, men nu verkar verkligen alla komma en gång till.

Slöar ner datorn rejält, och den har badbollar redan innan :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att tro på att om du läser mailet på telefonen så kan du läsa det på datorn för det är inte så POP fungerar.

Läs här: https://edit.hemsida24.se/help/item/faq/vad-är-skillnaden-mellan-pop-och-imap-tillgång-för-e-post--5782

 

Så mitt råd är att du gör över till IMAP för då kan flera enheter administrera mailen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Har lite svårt att tro på att om du läser mailet på telefonen så kan du läsa det på datorn för det är inte så POP fungerar.

Läs här: https://edit.hemsida24.se/help/item/faq/vad-är-skillnaden-mellan-pop-och-imap-tillgång-för-e-post--5782

 

Så mitt råd är att du gör över till IMAP för då kan flera enheter administrera mailen.

 

 

Varför skulle det inte fungera? Jag tittar inte på telefonen och datorn på samma gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför skulle det inte fungera? Jag tittar inte på telefonen och datorn på samma gång...

 

 

Läser du mailen på en enhet när man använder POP så laddas mailet ner till den enheten och tas bort från servern. Så att du sen skulle kunna se mailet senare på din dator är i praktiken en omöjlighet.

Gör du det så kan du inte använda POP.

Läs det jag länkade till så förklarar dom bättre än vad jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du mailen på en enhet när man använder POP så laddas mailet ner till den enheten och tas bort från servern. Så att du sen skulle kunna se mailet senare på din dator är i praktiken en omöjlighet.

Gör du det så kan du inte använda POP.

Läs det jag länkade till så förklarar dom bättre än vad jag gör.

I det du länkade till står ju "Vissa e-postprogram har alternativ för att spara en kopia på servern när den hämtas". Så helt omöjligt är det inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det du länkade till står ju "Vissa e-postprogram har alternativ för att spara en kopia på servern när den hämtas". Så helt omöjligt är det inte.

 

 

Något som tydligen inte fungerar så bra därav rådet att gå över till IMAP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Tittade på inställningen i telefonen igen och det att den ska radera verkar ha försvunnit.

Ändrat det till att det ska tas bort när det raderas från inkorgen igen. Återstår att se om det funkar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kolla mest mailen i telefonen, men när jag sätter mig vid datorn startar jag oftast Mail också.

Tyvärr har det blivit så nu, att alla mail som jag läst på telefonen kommer en gång till.

Har jag inte suttit vid datorn på ett tag så är det ganska många...

Med IMAP så dyker ju samma mail upp i datorn sen som fanns i telefonen.

 

I det du länkade till står ju "Vissa e-postprogram har alternativ för att spara en kopia på servern när den hämtas". Så helt omöjligt är det inte.

Den inställningen brukar finnas i POP-konton - spara kopia på servern, eftersomden taknas ner/töms annars.

 

Tittade på inställningen i telefonen igen och det att den ska radera verkar ha försvunnit.

Ändrat det till att det ska tas bort när det raderas från inkorgen igen. Återstår att se om det funkar...

Vill du att det raderas då? Mailen är ju borta då. En del servrar är lite dåliga på det där med radering - spec om man kör POP på Gmail.

 

Men med IMAP... Du får mailen på båda enheterna - är liksom hela grejen med det. Men det skall ju kunna synas vilka som är nya eller lästa. Så när du får alla mail på datorn, så skall de du redan läst på telefonen se ut som vanliga lästa mail.

 

Se IMAP som att alla mail ligger på meilaservern. Mailprogrammet tittar bara på innehållet där - inget lagras i telefonen/datorn. Har du POP laddas alla mail ner till den enhet som läser mailen och försvinner från serven (de finns ju i enheten nu). Därav också den inställningen i POP om att spara en kopia på servern. Ställer du in så det skall raderas på servern kan ingen läsa det sen.

 

Själv har jag lite liknande ditt sätt att kolla mail - fast omvänt. Någon enstaka gång kollar jag mailen i telefonen då datorn är där jag oftast läser/skriver mail. Jag har lagt upp det med POP-konton i datorn, och sen de 2 av mina konton jag lagt in i telefonen - de kör jag IMAP på där. På så sätt så när man är iväg och bara har telefonen så får jag alla nya mail som jag kan läsa/svara på, och sen hemma kommer de igen i datorn, men då tas de bort från server och syns inte i telefonen sen när den synkar om. För mig funkar det sättet bra - kanske inte för andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se IMAP som att alla mail ligger på meilaservern. Mailprogrammet tittar bara på innehållet där - inget lagras i telefonen/datorn. Har du POP laddas alla mail ner till den enhet som läser mailen och försvinner från serven (de finns ju i enheten nu). Därav också den inställningen i POP om att spara en kopia på servern. Ställer du in så det skall raderas på servern kan ingen läsa det sen.

Men så där fungerar det ju inte i praktiken. Jag kör med IMAP, men ändå har jag en massa mejl sparade i datorn. Om jag tar bort kontot och skapar det på nytt, hämtar datorn hem några GB mejl.

Jag använder Apple Mail och Gmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så där fungerar det ju inte i praktiken. Jag kör med IMAP, men ändå har jag en massa mejl sparade i datorn. Om jag tar bort kontot och skapar det på nytt, hämtar datorn hem några GB mejl.

Jag använder Apple Mail och Gmail.

Ja, tar du bort mailkontot i datorn och lägger in det igen, så när du kopplar upp deig sås synkar den ju in allt fårn det som (redan) ligger där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tar du bort mailkontot i datorn och lägger in det igen, så när du kopplar upp deig sås synkar den ju in allt fårn det som (redan) ligger där.

Ja, just det. Den synkar, alltså hämtar ner mejlen till datorn: inte som du beskrev att mejlprogrammet ”tittar bara på innehållet där – inget lagras i telefonen/datorn”.

Mejlen i min dator tar ganska stor plats – med IMAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen OT, men dina inlägg ser ut så här i Safari hos mig:

Ja, det är Photobucket som verkar ligga nere idag. Såg det redan i morse, och nyss när jag sökte så kom det upp info om något underhåll de haft. Man får hoppas de snabbar sig. :crossfingers: Lite synd för jag har ju alla mina xtra smileys/ikoner där.

 

https://duckduckgo.com/?q=!g24+Photobucket+down

http://blog.photobucket.com/status/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Det optimala för mig hade nog varit följande:

Alla mail kommer till telefonen. När jag läst/raderat dem där kommer de inte upp i datorn när jag väl sätter mig där.

Givetvis ska det komma mail till datorn också när jag sitter där. Ibland kommer du ju mail som jag ser i telefonen som jag vill behålla av olika anledningar. Då ska de komma där när jag öppnar Mail-programmet.

 

Tidigare har Telia nog inte accepterat/klarat av IMAP, men de gör det kanske nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det optimala för mig hade nog varit följande:

Alla mail kommer till telefonen. När jag läst/raderat dem där kommer de inte upp i datorn när jag väl sätter mig där.

Givetvis ska det komma mail till datorn också när jag sitter där. Ibland kommer du ju mail som jag ser i telefonen som jag vill behålla av olika anledningar. Då ska de komma där när jag öppnar Mail-programmet.

 

Tidigare har Telia nog inte accepterat/klarat av IMAP, men de gör det kanske nu.

 

 

Telia har haft IMAP väldigt länge. Problemet att ofta måste man manuellt välja IMAP när man lägger till ett mailkonto. Nu däremot så går det per automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...