Svippen Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Hallå! Ny på forumet, men haft Mac ganska länge nu. När jag skaffade Mac så lade jag även in Windows för att göra överföringen till Mac så smidig som möjligt. Nu kände jag att jag inte kommer behöva windows partitionen längre och värderade minnet på min hdd mer. Tog således bort min windows genom "skivverktyg". Då den sa att de kommer ta bort windows och enbart ha kvar mac sidan. fick ett felmeddelande mitt i processen och nu verkar de som att windows är borta. Men jag kommer inte åt det minnet på HDD som windows använde. Kollar jag på min hdd "APPLE SSD" så är den totala volymen 251GB Kollar jag på på fliken under som nämns som "machintosh HDD" så är den totala volymen 116GB Hur gör jag för att göra om min HDD till 1 igen? Tacksam för svar! MVH Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Man ska använda Bootcamp assistenten för att ta bort Windows då tilldelas utrymmet till OS X. Använder man Skivverktyget så gör det inte det. Något som står här. https://support.apple.com/sv-se/HT204009 Men hur du gör nu vet jag faktiskt inte för jag har aldrig varit i den situationen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
raubtier76 Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 verkar som din ssd fortfarande är partionerad i 2 delar,du måste ta bort den partionen med ledigt utrymme,ser dock lite annorlunda ut nu i dom senaste osx,så är inte 100 på hur man gör,men om du går in på fliken "Partionera" o kolla där om inte det lediga utrymmet går ta bort,då bör du få tillbaka det utrymmet till din andra partion som du har (Macintosh HD) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Det finns två alternativ: 1. Ta backup via Time Machine, starta om i återställningsläge, göra en enda partition i Skivverktyg, och sedan lägga tillbaka Time Machine-backupen. Enklast, men radikalt och tidskrävande. 2. Lägga samman partition och ledigt utrymme via diskutil-kommandot i Terminalen. Svårare, men ett mindre ingrepp och inte lika tidsödande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Det finns två alternativ: 1. Ta backup via Time Machine, starta om i återställningsläge, göra en enda partition i Skivverktyg, och sedan lägga tillbaka Time Machine-backupen. Enklast, men radikalt och tidskrävande. 2. Lägga samman partition och ledigt utrymme via diskutil-kommandot i Terminalen. Svårare, men ett mindre ingrepp och inte lika tidsödande. Innebär det att all information försvinner? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 ... 2. Lägga samman partition och ledigt utrymme via diskutil-kommandot i Terminalen. Svårare, men ett mindre ingrepp och inte lika tidsödande. Innebär det att all information försvinner? Nej, inte om man gör rätt (och allt går som det ska, men så klart har man en backup). Den första partitionen utsträcks att omfatta även det lediga utrymmet. Mer om diskutil resizeVolume här (gammal info men i grunden ännu densamma). Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Nej, inte om man gör rätt (och allt går som det ska, men så klart har man en backup). Den första partitionen utsträcks att omfatta även det lediga utrymmet. Mer om diskutil resizeVolume här (gammal info men i grunden ännu densamma). Ok bra att veta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Ok bra att veta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 3, 2016 Share Posted November 3, 2016 Så, om man vill följa alternativ 2 ovan, är kommandot i Terminalen enkelt: diskutil resizeVolume disk0s2 250G (Ovan utelämnar jag 1 GB för att eventuellt lämna plats för recoverypartitionen). Men ta backup först! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.