Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 2016 eller 2015?


emiil-h

Rekommendera Poster

Sådär ja, det blev beställning på en en 15" som jag hottade upp till en 512Gb SSD... Har jag tur får jag den innan julafton... Hoho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Sådär ja, det blev beställning på en en 15" som jag hottade upp till en 512Gb SSD... Har jag tur får jag den innan julafton... Hoho

 

Lyllo! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja, det blev beställning på en en 15" som jag hottade upp till en 512Gb SSD... Har jag tur får jag den innan julafton... Hoho

 

köpte du den "gamla" modellen? nyfiken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte du den "gamla" modellen? nyfiken :)

Jag köpte(beställde) den nya med touch bar.

Har väntat ett åt nu, ville ha en nyare processorgeneration...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice! Då blir det vatten o knäckebröd några år framöver då! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice! Då blir det vatten o knäckebröd några år framöver då!

Mjae.. jag har lagt undan pengar till en ny dator... men det är klart att det svider lite väl... mest i själen.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ahhh... Nu har MBP'n skickats :galetglad: .. Och den beräknas landa hos mig den 21a.. God Jul till mig själv :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh... Nu har MBP'n skickats :galetglad: .. Och den beräknas landa hos mig den 21a.. God Jul till mig själv :D

 

Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge!! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh... Nu har MBP'n skickats :galetglad: .. Och den beräknas landa hos mig den 21a.. God Jul till mig själv :D

Najs! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh... Nu har MBP'n skickats :galetglad: .. Och den beräknas landa hos mig den 21a.. God Jul till mig själv :D

 

.... Och där landade den hemma hos mig :)

 

... ett par dagar innan tom... nu ska testas :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Black Magic Disk Speed Test och visa en skärmdump!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den slår i taket på 2000 MB/s! Det är GAAALET snabbt!! :tappahakan: :galetglad: Nu måste BMDST göra en mätare som går längre än 2000....... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den slår i taket på 2000 MB/s! Det är GAAALET snabbt!! :tappahakan: :galetglad: Nu måste BMDST göra en mätare som går längre än 2000....... :)

 

Men... det var väl känt sen tidigare väl?... Hursomhelst... diskprestandan är helt utan jämförelse det absolut snabbaste man kan tänka sig i dagsläget från en vanlig dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! Jag mäter 380 MB/s med min SSD från 2013. :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hoppla. Nu ska vi inte ha så bråttom. ;) Det har inte hänt så jättemycket i prestandaväg rent processortekniskt över fem år. Hur dagens 13" står sig vet vi inte än, men räkna med 20% upp i ren processorprestanda eftersom det kommer en ny processor än 2015. Så en MacBook Pro 15" 2011 kör ungefär jämt skägg med en McBook Pro 13" 2015. Suprise! Man känner sig tjatig i det att man försöker påpeka att det inte är samma prylar i olika storlekar. 15" är Pro på riktigt.

 

 

Wow! Jag mäter 380 MB/s med min SSD från 2013. :tappahakan:

 

 

Har du bara 380 MB/s på din MBP 15" från 2013 (vilket enligt förståsigpåarna är Pro på riktigt)?

Jag har över 1200 MB/s på min MBPr 13" från 2015 (vilket ju enligt förståsigpåarna är en kraftlös konsumentmaskin). (Se bifogad skärmdump.)

 

post-66583-0-49447300-1482175258_thumb.png

 

Jag tycker att det känns som att prestandan har utvecklats litet över åren – och tpalsson kan njuta av fantastisk prestanda på sin nya MBPr 15" 2016. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Har du bara 380 MB/s på din MBP 15" från 2013 (vilket enligt förståsigpåarna är Pro på riktigt)?

Jag har över 1200 MB/s på min MBPr 13" från 2015 (vilket ju enligt förståsigpåarna är en kraftlös konsumentmaskin). (Se bifogad skärmdump.)

 

attachicon.gifBMDST_MBPr13_2015.png

 

Jag tycker att det känns som att prestandan har utvecklats litet över åren – och tpalsson kan njuta av fantastisk prestanda på sin nya MBPr 15" 2016. :D

Jag körde igen, men testet stannar ju aldrig, hade det igång i 5 min utan att den stannade utan mätte bara om hela tiden. Fick lite högre nu (se bild). Vad jag läst (vet inte om det är sant) så har jag en långsammare SSD-buss för att jag har en tidig 2013, men det är jag inte man nog att veta säkert.

 

Hur lång tid kör du testet och stannar det automatiskt för dig?

post-76941-0-98788600-1482176733_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag orkade aldrig vänta på att de skulle stanna automatiskt. Jag stoppade det efter 2 – 3 minuter. Då verkade det som att det hade kört samma tester många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag orkade aldrig vänta på att de skulle stanna automatiskt. Jag stoppade det efter 2 – 3 minuter. Då verkade det som att det hade kört samma tester många gånger.

Ah, okej men ändå en enorm skillnad i hastighet. :huh::o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men... det var väl känt sen tidigare väl?... Hursomhelst... diskprestandan är helt utan jämförelse det absolut snabbaste man kan tänka sig i dagsläget från en vanlig dator.

 

Jepp. Den ska enligt uppgift läsa bortåt 3000 MB/s. Det är grovt räknat 10 gånger snabbare än en genomsnittlig vanlig SSD på SATA-anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du bara 380 MB/s på din MBP 15" från 2013 (vilket enligt förståsigpåarna är Pro på riktigt)?

Jag har över 1200 MB/s på min MBPr 13" från 2015 (vilket ju enligt förståsigpåarna är en kraftlös konsumentmaskin). (Se bifogad skärmdump.)

 

Förståsigpåaren påpekar förståsigpåigt att det är viss skillnad mellan hårddiskprestanda och processorprestanda. Vad hjälper det att ha en vrålsnabb hårddisk om man har en seg processor? Men hellre en vrålsnabb disk än en medioker. :laserbok: 15" har faktiskt 50% mer processorkraft jämfört mot 13" så inte kan man kalla 13" Pro. Bilden jag bifogar visar att Den har samma processorkraft som Air eller iMac. Det är inget Pro över dem.

post-363-0-44544300-1482181049.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde igen, men testet stannar ju aldrig, hade det igång i 5 min utan att den stannade utan mätte bara om hela tiden. Fick lite högre nu (se bild). Vad jag läst (vet inte om det är sant) så har jag en långsammare SSD-buss för att jag har en tidig 2013, men det är jag inte man nog att veta säkert.

 

 

Från 2011 till early 2013 är det SATA 6 GB/s-buss för både mekanisk och SSD-hårddisk. Från late 2013 sitter SSD-diskarna på en snabbare PCIE-anslutning. 13" har en tvåkanalsanslutning och 15" har en fyrkanalsdito. I siffror blir det ungefär

SATA 500 MB/s

PCIE x2 750 MB/s och

PCIE x 4 1200 MB/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från 2011 till early 2013 är det SATA 6 GB/s-buss för både mekanisk och SSD-hårddisk. Från late 2013 sitter SSD-diskarna på en snabbare PCIE-anslutning. 13" har en tvåkanalsanslutning och 15" har en fyrkanalsdito. I siffror blir det ungefär

SATA 500 MB/s

PCIE x2 750 MB/s och

PCIE x 4 1200 MB/s

Så det jag mäter (467 MB/s) är normalt för min dator då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag orkade aldrig vänta på att de skulle stanna automatiskt. Jag stoppade det efter 2 – 3 minuter. Då verkade det som att det hade kört samma tester många gånger.

Black Magic testar igenom olika protokoll för att du ska se dels toppfarten men också vilka arbetsmoment din hårddisk klarar när det gäller film/videohantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det jag mäter (467 MB/s) är normalt för min dator då?

Det är helt OK för en early 2013. SATA-bussen klarar lite till ca 500 MB/s så det kan bero på vilken SSD-disk du har. Att Write är klart lägre kan bero på att disken är en mindre modell eller äldre än två år. Oftast måste man ha minst 512 GB för att få samma Read/Write.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...