Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 2016 eller 2015?


emiil-h

Rekommendera Poster

Hej Folket!

 

Har under en längre tid velat köpa ny laptop och väntat på att senaste MBP ska komma ut. Nu när den väl kommit ut så vet ni säkert att en del nackdelar finns med att den nya och behöver då välja om jag ska ta den äldre modellen ändå. Vad jag sysslar med är videoredigering, lite 4K grejer men lär säkert bli mer. Tanken är att jag vill ha något som är lättast möjliga att ta med då jag reser rätt mycket, så därför har jag valt 13 inch.

 

Tänkte köra 16 GB ram och 512 GB minne, då skiljer sig det ca 3000 kr i pris mellan 2015 och 2016 (med touch bar). Vad jag framför allt inte tycker om med den nya är att jag hela tiden måste ha med mig en adapter för SD-kort och usb.

 

Vilken tror ni är bästa investeringen för mig?

 

Mvh

Emil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

13" och 15" är inte samma dator men med olika skärm. 15" är den fullfjädrade proffsmaskinen. Heller en 2015 15" än en 2016 13". 15" är generellt 50% kraftfullare än 13".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13" och 15" är inte samma dator men med olika skärm. 15" är den fullfjädrade proffsmaskinen. Heller en 2015 15" än en 2016 13". 15" är generellt 50% kraftfullare än 13".

Har förstått detta, men vill hålla mig till 13" pga mer portabel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förstått detta, men vill hålla mig till 13" pga mer portabel :)

 

OK. Den nya MB 13" har ju Skylake som är ca 20% snabbare än tidigare Broadwell, men samtidigt har den lägre klockfrekvens. Så min gissning är att basversionerna är ungefär likvärdiga i kraft. Sen har den nya MB ett knäpp snabbare RAM-minnen vilket är väl knappt mätbart och en 50% snabbare hårddiskbuss. 3 Gbs i stället för 2 Gbs. Det är en viktig faktor.

...

Vore det väldigt viktigt för mig skulle jag vänta tills det kommer mera vältestade fakta. Apple är duktiga på hårdvara och har ofta överraskat i att grejjorna dundrar på bättre än vad siffrorna kan ge för uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köpte den "gamla" modellen av 13" (early 2015) förra veckan o ångrar mig inte,den nya känns inte alls intressant vare sig designmässigt eller att den har touch bar,dessutom fick jag min för 11 loppor vilket är 5000 mindre än vad den billigaste nya macbook pro:n kostar (den utan touch bar) 2015-modellen har tillräckligt med fart o kraft enligt mitt tycke,dessutom slipper man använda massa adaptrar mm,finns alla anslutningar man behöver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbgooglade lite och det verkar vara en allmän uppfattning att det ska vara fyrkärnig processor om man vill hålla på med 4k-video. Dvs 15" MBP. 13" MBP har bara två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med min "gamla" MBPr tidigt 2015. Jag uppskattar att kunna koppla in HDMI (vid presentationer), vanliga USB-minnen, och SD-kort direkt i datorn utan adaptersladdar. Magsafe som skyddar från att rycka ner datorn på golvet när någon snubblar på laddkabeln är inte heller fel.

 

Visst finns det mycket häftigt på MBPr 2016 med TouchBar, men den saknar samtidigt en del som gamla MBPr hade. Jag undrar om Apple har tänkt rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med min "gamla" MBPr tidigt 2015. Jag uppskattar att kunna koppla in HDMI (vid presentationer), vanliga USB-minnen, och SD-kort direkt i datorn utan adaptersladdar. Magsafe som skyddar från att rycka ner datorn på golvet när någon snubblar på laddkabeln är inte heller fel.

 

Visst finns det mycket häftigt på MBPr 2016 med TouchBar, men den saknar samtidigt en del som gamla MBPr hade. Jag undrar om Apple har tänkt rätt...

 

håller med till 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser dock om jag jämför den nya 2016 utan Touch bar med samma specs som en 2015 så ligger den på samma pris. Så känns ju lite dumt att ta en den äldre varianten då bara för att slippa adapter, förhoppningsvis är 2016 ändå lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Folket!

 

Har under en längre tid velat köpa ny laptop och väntat på att senaste MBP ska komma ut. Nu när den väl kommit ut så vet ni säkert att en del nackdelar finns med att den nya och behöver då välja om jag ska ta den äldre modellen ändå. Vad jag sysslar med är videoredigering, lite 4K grejer men lär säkert bli mer. Tanken är att jag vill ha något som är lättast möjliga att ta med då jag reser rätt mycket, så därför har jag valt 13 inch.

 

Tänkte köra 16 GB ram och 512 GB minne, då skiljer sig det ca 3000 kr i pris mellan 2015 och 2016 (med touch bar). Vad jag framför allt inte tycker om med den nya är att jag hela tiden måste ha med mig en adapter för SD-kort och usb.

 

Vilken tror ni är bästa investeringen för mig?

 

Mvh

Emil

 

Jag skulle tveklöst köpa den snabbaste, dvs 15". Du behöver ett arbetsredskap och varför kompromissa hastighet för några gram? Som du skriver ovan så är den nya utan touch bar i samma prisklass som 2015 - så där har du svaret enligt mig. Hur ofta släpar du på din dator? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte reta någon men jag har lite problem med att förstå hur man kan klaga på en bärbar dator som väger 2 kg. Historiskt sett är det superlätt. Förr tyckte folk att 2 kg var fantastiskt lätt. Helt enkelt för att de var vana med mycket tyngre saker. I min värld väger en fyrkärnig processor lättare än en tvåkärnig. Den fyrkärniga kommer att orka mer och vara mer framtidssäkrad. Med övergången till 4k som redan är här och 8k ligger som nästa steg är två kärnor egentligen redan för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte reta någon men jag har lite problem med att förstå hur man kan klaga på en bärbar dator som väger 2 kg. Historiskt sett är det superlätt. Förr tyckte folk att 2 kg var fantastiskt lätt. Helt enkelt för att de var vana med mycket tyngre saker. I min värld väger en fyrkärnig processor lättare än en tvåkärnig. Den fyrkärniga kommer att orka mer och vara mer framtidssäkrad. Med övergången till 4k som redan är här och 8k ligger som nästa steg är två kärnor egentligen redan för lite.

Jag säger som kidsen: word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var helt inne på att köpa Macbook Pro innan Apple`s event men efter det så började jag titta på andra märken.

 

Priset för en MBP 15 var saftigt. 27k eller 30k om man uppgraderar SSD eller grafikkortet.

 

Alla portar är borta. Så då måste man köpa ett gäng adaptrar och hålla rätt på dessa.

Man dödade magsafe vilket var en grym lösning.

 

En processor från 2015 (?). RAM minne max 16GB. Man kan inte få 32GB som tillval. Går ej att uppgradera i efterhand. Det är DDR3, inte DDR4. Apple svarar med att man inte ville erbjuda 32GB för man vill inte tumma på batteritiden på 10 timmar. Inte framtidsäkert. Apple vill hellre att man köper en dyr Apple dator tidigare än att Apple sänker batteritiden till tex 9 timmar och man erbjuder 32GB.

Finns konkurrenter som erbjuder DDR4, upp till 32GB och uppgraderingsbar i efterhand.

 

Apple uppgraderade skärmen men det finns konkurrenter med 4k skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig sharkbait. Det är mycket man kan vara besviken på med nya MacBook Pro, och priset skenar iväg.

 

In sak som jag märkt (med tidigare modeller) är att Mac har fantastisk batteritid i praktiken. Min Dell jobbdator (2015) ska enligt specifikation ha en batteritid i på 6 - 8 timmar, men den har i praktiken en batteritid på 1 - 2 timmar. Min privata MBPr 13" (2015) har i praktiken en batteritid på 14 - 16 timmar. D.v.s. min MBP har i min användning en batteritid som är betydligt bättre än vad Apple lovar, medan min Dell har en batteritid som är mycket sämre än vad Dell lovar.

 

Men jag förstår att man inte vill betala 20.000 extra bara för bättre skärm, bra batteritid och Apple-loga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad man gör ...

Köpa den från 2015 är ju en lösning men i den sitter väl teknik från 2013-2014?

Känns väldigt skakigt detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med en Macbook Pro late 2011. Jag har satt i en SSD och köpt mera minne.

 

Tänkte köpa en ny Macbook Pro nu i höst men jag tror faktiskt jag avstår. Jag är nöjd med den Macbook Pro jag har och den känns iaf hyfsat snabb ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad man gör ...

Köpa den från 2015 är ju en lösning men i den sitter väl teknik från 2013-2014?

Känns väldigt skakigt detta!

Men har inte Macbook Pro 2015 och Macbook Pro 2016 samma processor förutom att den nya har lite högre GHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Men har inte Macbook Pro 2015 och Macbook Pro 2016 samma processor förutom att den nya har lite högre GHz?

 

Nej de i 2016-modellerna är av nyare typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej de i 2016-modellerna är av nyare typ.

Macbook Pro 2015 använde man väl Haswell och Broadwell.

Macbook Pro 2016 använder Skylake. Skylake och Broadwell bygger på samma 14nm. Skillnaden är att Skylake är strömsnålare.

 

 

2015

2,2 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 3,4 GHz) med 6 MB delad L3-cache

 

2016

2,7 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 3,6 GHz) med 8 MB delad L3-cache

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket gör 2 resp 4 kärnor om man vill köra lite Parallels Desktop eller VMware... ?

Sitter och velar mellan 15" och 13" ... tycker 13" är snyggare men vill samtidigt inte känna att kärnorna ska kännas i prestandan allt för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket gör 2 resp 4 kärnor om man vill köra lite Parallels Desktop eller VMware... ?

Sitter och velar mellan 15" och 13" ... tycker 13" är snyggare men vill samtidigt inte känna att kärnorna ska kännas i prestandan allt för mycket...

 

15" är av tradition mycket kraftfullare än 13". Det är inte en fråga om skärmstorlek, utan 15" är den egentliga proffsmaskinen medan 13" är konsumentburk. 15" är 50% kraftfullare än 13".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att köra Parallels eller VMware på 13".

 

Visst 15" är kraftfullare men en ny 13" är mycket kraftfullare än de 5 år gamla 15" som många är så stolta över att ha. Sedan är det ju också en rätt stor skillnad mellan billigaste och maxad konfiguration (både för 13" och 15").

 

Ska du köra typ släktforskning i Windows under Parallels samtidigt som du surfar och kör Word/Pages i macOS så fungerar snålkonfigurerad 13" alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

512Gb SSD och 16GB RAM är tveklöst iaf... Sist jag köpte en MBP 15" var late 2008, tror jag gav 16-17 kkr då... utslaget per åt är det ca 2000:-...

 

En ny 15" med den spec jag vill ha går på 27443:- med mina 6% i rabatt (personalkortet), en 13" med rätt spec går på 23307:- med rabatten --- 2430:-/år resp 2913:-år om jag har den i lika länge... (8år) ... Det börjar bli tungt att köpa de här fina maskinerna som privatperson :stjarnsmall:

Man får motivera sig med mycket mindre strul jämfört med andra maskiner/OS

 

Förresten... nån som har tips på hur jag kan få mer än 6% rabatt utan att vara student?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att köra Parallels eller VMware på 13".

 

Visst 15" är kraftfullare men en ny 13" är mycket kraftfullare än de 5 år gamla 15" som många är så stolta över att ha.

 

Hoppla. Nu ska vi inte ha så bråttom. ;) Det har inte hänt så jättemycket i prestandaväg rent processortekniskt över fem år. Hur dagens 13" står sig vet vi inte än, men räkna med 20% upp i ren processorprestanda eftersom det kommer en ny processor än 2015. Så en MacBook Pro 15" 2011 kör ungefär jämt skägg med en McBook Pro 13" 2015. Suprise! Man känner sig tjatig i det att man försöker påpeka att det inte är samma prylar i olika storlekar. 15" är Pro på riktigt.

post-363-0-34187200-1479306186.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...