Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kommer jag åt platsen Time Machine-säkerhetskopior?


Wedlund

Rekommendera Poster

Jag använder min Time Capsule för tre saker: trådlöst nätverk, säkerhetskopiering av dator men också som en extra backup för material jag inte vill ska ta plats på datorn men ändå finnas på mina externa hårddiskar (gamla bilder, filmer etc). Det är skönt att kunna komma åt dessa gamla filer trådlöst om jag behöver men slippa ha dem lagrade på datorns hårddisk.

 

Jag fick problem när jag försökte överföra en fil manuellt dvs. dra och släppa på Time Capsule-platsen, det stod att jag behövde autentisera för att flytta filen men fanns ingen knapp för att autentisera. Sen upptäcke jag att det gick att autentisera och flytta över om jag istället valde "Time Machine-säkerhetskopior"-platsen.

 

Filerna blev överförda, jag stängde av datorn ett par timmar och startade datorn nu igen. Datorn ansluter utan problem till Time Capsule, men nu har "Time Machine-säkerhetskopior" försvunnit. Tidigare klickade jag på: Gå -> Dator -> Time Machine-säkerhetskopior (menyn till vänster). Jag ser min Time Capsule (platsen jag inte kan överföra filer till) men när jag ansluter där hittar den inte några filer. Däremot hittar jag platsen och filerna när jag väljer: Gå -> Senaste mappar. Där ligger platsen och filerna jag överfört, så jag kommer åt dem, men det känns ju som att jag måste kunna navigera dit på ett smidigare sätt eftersom det kanske händer att jag inte går in där på ett tag och platsen försvinner. Bifogar skärmdump för att säkerställa att ni förstår vilken plats jag talar om (det skadar väl för övrigt inte min Time Capsule att jag har filerna där eller?).

 

Önskar er en trevlig söndag och bra kommande vecka!

post-79959-0-53862600-1477834732_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kör med krypterad backup till TimeCapule så får man ett katalog-träd enligt

TimeCapsule-namn / Data / datornamn.sparsebundle

 

Denna sparsebundle är en skivavbild (disk image) som är krypterad. Time Machine skriver backup-kopiorna till den här skivavbilden. Om man öppnar den här skivavbilden så är den en volym som heter "Time Machine-säkerhetskopior".

 

Du ska nog inte spara filer manuellt i skivavbilden för Time Machine säkerhetskopior.

 

Under TimeCapsule-namn / Data kan man skapa en egen katalog och spara filer om man vill det. (Sedan upplever jag att TimeCapsule är så långsam att jag inte vill spara där, men det är ju personliga upplevelser.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kör med krypterad backup till TimeCapule så får man ett katalog-träd enligt

TimeCapsule-namn / Data / datornamn.sparsebundle

 

Denna sparsebundle är en skivavbild (disk image) som är krypterad. Time Machine skriver backup-kopiorna till den här skivavbilden. Om man öppnar den här skivavbilden så är den en volym som heter "Time Machine-säkerhetskopior".

 

Du ska nog inte spara filer manuellt i skivavbilden för Time Machine säkerhetskopior.

 

Under TimeCapsule-namn / Data kan man skapa en egen katalog och spara filer om man vill det. (Sedan upplever jag att TimeCapsule är så långsam att jag inte vill spara där, men det är ju personliga upplevelser.)

 

 

Först av allt vill jag be om ursäkt för sen respons.

 

Tack för ditt svar! Jag tog bort min backup från "Time Machine-säkerhetskopior" och flyttade mina filer till Data. Nu kommer jag enkelt åt filerna precis som jag vill.

 

En följdfråga: jag valde att inte överföra filerna krypterat. Är detta mycket dåligt? Jag visste inte vad det innebar för mig rent konkret och var rädd att det skulle krångla till någon manuell filöverföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetar du med sekretessbelagda uppgifter? Om inte tycker jag att kryptering är onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kryptering is the shit.

 

Om jag råkade ut för ett inbrott skulle det mest otrevliga inte vara att jag blivit av med mina värdesaker. Hemförsäkringen tar det där.

 

Det mest otrevliga skulle vara att någon gått igenom hela huset. Så har jag förstått att många upplever det.

 

Om jag blev av med min dator, backupdisk eller mobil skulle det vara betydligt mer obehagligt.

 

Om det inte vore för att allt det där är krypterat.

 

Kryptering är att slippa obehag om man blir av med sin data.

 

Apples kryptering av dator, mobila enheter och backupdiskar är säker, smidig och krångelfri.

 

Och skulle något ändå gå fel så har man såklart fler än en backup, något annat vore dumt, oavsett kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...