Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Därför kan du inte köpa mer än 16 gigabyte minne i nya Macbook Pro


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Ja, fast det hade varit gött att få bestämma själv: mer batteri eller mer ram. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker han snackar gojja. Det är väl en sak för en konsumentprodukt. Men för ett proffs måste man ju leverera det som de behöver. Jag kan köpa att 13" bara har 16 GB som max. Men inte 15". SJÄLVKLART ska det finnas upp till 32 GB RAM att välja på. Eller möjlighet att uppgradera längre fram. Allt annat är trams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker han snackar gojja. Det är väl en sak för en konsumentprodukt. Men för ett proffs måste man ju leverera det som de behöver. Jag kan köpa att 13" bara har 16 GB som max. Men inte 15". SJÄLVKLART ska det finnas upp till 32 GB RAM att välja på. Eller möjlighet att uppgradera längre fram. Allt annat är trams.

Jag säger som kidsen: word!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl för att Apple vill vara ett accessoir-företag mer än ett företag som tillverkar datorer. Det ska se bra ut, om det fungerar lika bra verkar inte vara intressant. I så fall hade man inte släppt en proffsdator med revolutionerande design och sen inte rört den på TRE år. Man tar sig för pannan...

...

Nästa exempel är iMac där man skryter lika mycket och slår sig för bröstet för att ligga i teknikens framkant. Sen envisas man med en MEKANISK hårddisk på 5400 rpm. Inte nog med att man har kvar mekanisk hårddisk, utan man tar en som är LÅNGSAMMARE dessutom. iMac 2011 har 7200 rpm i basutförande. 2012 och framåt 5400 rpm. Det är utveckling det. Det är högteknologisk framkant. Tjena. :superirriterad:

...

Nä. Det är telefoner, paddor och klockor som drar. Resten är väl mest terapi och för att lugna aktieägarna som ändå inte begriper skillnad på RAM och SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa exempel är iMac där man skryter lika mycket och slår sig för bröstet för att ligga i teknikens framkant. Sen envisas man med en MEKANISK hårddisk på 5400 rpm. Inte nog med att man har kvar mekanisk hårddisk, utan man tar en som är LÅNGSAMMARE dessutom. iMac 2011 har 7200 rpm i basutförande. 2012 och framåt 5400 rpm. Det är utveckling det. Det är högteknologisk framkant. Tjena. :superirriterad:

Jag var tvungen att kolla, det stämmer ju fasen. Heeeelt sinnes. Oavsett vilken modell jag väljer av iMac så är det en 5400-varvare i standardutförande. Haha! Det kostar +2200 för att få en SSD. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på att den dyraste macbooken ligger på drygt 48 loppor så borde ju nästan 32 gb ingå i priset kan man tycka :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var tvungen att kolla, det stämmer ju fasen. Heeeelt sinnes. Oavsett vilken modell jag väljer av iMac så är det en 5400-varvare i standardutförande. Haha! Det kostar +2200 för att få en SSD. :stjarnsmall:

 

Det är faktiskt 7200 rpm i 27" instegsmodellen. 21" har haft 5400 rpm sedan 2012. HighTech? Näe. O-Tech.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på att den dyraste macbooken ligger på drygt 48 loppor så borde ju nästan 32 gb ingå i priset kan man tycka :-)

Det är inte många vanliga människor som köper en bärbar för bortåt 50 lakan utan det är ju företag med särskilda krav. Gissar att de flesta vill ha den stationär större delen men kunna flytta den utan problem vid behov. Tex mellan hem och studio. Eller studio och agentens kontor.... Eller för att visa mamma vilken extremt kreativ son eller dotter hon har! :hihihi: Så 32 GB RAM är inget problem om det gör en timme mindre utan sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är faktiskt 7200 rpm i 27" instegsmodellen. 21" har haft 5400 rpm sedan 2012. HighTech? Näe. O-Tech.

My bad. Kollade bara 21". Men wow... Not. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad du väljer på idag som inte framgår för de flesta är en urseg gammaldags hårddisk som klarar ca 100 Mbs eller en Flashbaserad SSD som kan köra 1500-2000 Mbs. Med SSD-n följer den bästa hårddiskanslutningen på marknaden. Just det: 15-20 gånger snabbare hårddisk! :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad du väljer på idag som inte framgår för de flesta är en urseg gammaldags hårddisk som klarar ca 100 Mbs eller en Flashbaserad SSD som kan köra 1500-2000 Mbs. Med SSD-n följer den bästa hårddiskanslutningen på marknaden. Just det: 15-20 gånger snabbare hårddisk! :tappahakan:

Galet. ...och folk tittar fortfarande på hur många Ghz processorn är på. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Vad sadu? Gigastruts!? :huh:

 

 

 

 

 

:hihihi:

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

........ Eller för att visa mamma vilken extremt kreativ son eller dotter hon har! :hihihi:

 

var det inte det vi diskuterade på 80-90 talet

 

boss is comming

 

och då klickar man snabbt på esc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

var det inte det vi diskuterade på 80-90 talet

 

boss is comming

 

och då klickar man snabbt på esc

Eller "Bosskey" som klassiska spelet Larry hade. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller "Bosskey" som klassiska spelet Larry hade. :hihihi:

 

så var det nog ... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om Level-3 Cache är betydligt snabbare än Smart Cache. Men ser man vad en Skylake-processor kostar på Komplett.se

 

https://www.komplett.se/product/850037/datorutrustning/processor/intel-core-i7-6700k-skylake-processor#

 

så förundras man över hur Macbook Pro kan vara så otroligt dyr. Det finns betydligt dyrare processorer att stoppa in i professionella datorer.

 

https://www.komplett.se/category/11204/datorutrustning/processor?sort=Price%3ADESCENDING&hits=48

 

Ett bra eget PC-bygge med Skylake-processor kan man sätta ihop för runt 15.000 kr. Och man har dessutom möjlighet att uppgradera enskilda komponenter i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om Level-3 Cache är betydligt snabbare än Smart Cache. Men ser man vad en Skylake-processor kostar på Komplett.se

 

https://www.komplett.se/product/850037/datorutrustning/processor/intel-core-i7-6700k-skylake-processor#

 

så förundras man över hur Macbook Pro kan vara så otroligt dyr. Det finns betydligt dyrare processorer att stoppa in i professionella datorer.

 

https://www.komplett.se/category/11204/datorutrustning/processor?sort=Price%3ADESCENDING&hits=48

 

Ett bra eget PC-bygge med Skylake-processor kan man sätta ihop för runt 15.000 kr. Och man har dessutom möjlighet att uppgradera enskilda komponenter i efterhand.

 

Level-siffran i cachesammanhang handlar om avståndet från processorkärnorna, lågt nummer är närmare, och ofta snabbare men dyrare och därför mindre. Längre ut kommer vanligt RAM, hårddiskar och nätverk. Vanligt RAM behöver två transistorer för att lagra en bit. Riktigt snabbt minne (närmare kärnorna) använder sex transistorer, och är alltså större och mer resurskrävande vid tillverkning.

 

Smart cache handlar ungefär om att det aktuella cacheminnet är en delad resurs. Om två kärnor delar på ett minne och ena kärnan är arbetslös så kan den andra använda allt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på att den dyraste macbooken ligger på drygt 48 loppor så borde ju nästan 32 gb ingå i priset kan man tycka :-)

 

Hur kan du få den till att kosta 48 loppor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur kan du få den till att kosta 48 loppor?

Om man tar det fetaste så blir det 48 faktiskt. Galet!

 

Edit: Dollarn är ju superhög (i skrivande stund 9,7).

post-76941-0-31423400-1477816349_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Level-siffran i cachesammanhang handlar om avståndet från processorkärnorna, lågt nummer är närmare, och ofta snabbare men dyrare och därför mindre. Längre ut kommer vanligt RAM, hårddiskar och nätverk. Vanligt RAM behöver två transistorer för att lagra en bit. Riktigt snabbt minne (närmare kärnorna) använder sex transistorer, och är alltså större och mer resurskrävande vid tillverkning.

 

Smart cache handlar ungefär om att det aktuella cacheminnet är en delad resurs. Om två kärnor delar på ett minne och ena kärnan är arbetslös så kan den andra använda allt minne.

 

Så vilket minne är snabbare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...