Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Beg. Macbook Pro som går att uppgradera?


mpower

Rekommendera Poster

Någon som vet vilken modell som var den sista som man kunde uppgradera hårdisk och ram på, som inte har PCI-baserad hårddisk etc? Har börjat tänka lite på att skaffa en begagnad istället för ny sedan gårdagens presentation som jag tycker var katastrof. Har sedan tidigare en MBP 15-tum från 2010 som inte fungerar längre tråkigt nog, inte som den ska i varje fall. Bytte ut hårddisken till SSD för något år sedan vilket gjorde den till en helt ny dator. Hade den funkat bra att jag tänkt skaffa en ny.

 

Har länge titta på 13-tums MBP som jag tycker verkar väldigt prisvärd som ny - 11.990:- alt. 14.990:- beroende på konfiguration. Men som jag har förstått det är du låst med den konfiguration man valt i all framtid. Inte kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple genomförde ett stort teknikskifte 2011 vilket innebär att i stort sett alla Macar fick 100% mer kraft jämfört med 2010. Så att köpa en 15" från 2011 är jätteskillnad. Nästan större än från 2011 till dagens iofs utgående modell.

...

13" och 15" är två olika datorer. 15" är den egentliga proffsmodellen med 50% mer pulver än 13" som egentligen inte ska kallas Pro utan är en bra konsumentdator under huven. Så det är inte bara två olika skärmstorlekar.

...

Tittar man hårddiskmässigt så har MBP från late 2013 en betydligt snabbare hårddiskbuss. Grovt sett ser det ut så här:

Early 2013 SATA SSD klarar ca 500 mbs läs/skriv

Late 2013 Pcie x2 klarar 1000 Mbs

Early 2015 Pcie x4 klarar uppåt 2000 Mbs

Att ha 2000 Mbs är raketfart i uppstart, programöppning, filöppning och allt som involverar hårddisken. Hiskeligt eftertraktat!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple genomförde ett stort teknikskifte 2011 vilket innebär att i stort sett alla Macar fick 100% mer kraft jämfört med 2010. Så att köpa en 15" från 2011 är jätteskillnad. Nästan större än från 2011 till dagens iofs utgående modell.

...

13" och 15" är två olika datorer. 15" är den egentliga proffsmodellen med 50% mer pulver än 13" som egentligen inte ska kallas Pro utan är en bra konsumentdator under huven. Så det är inte bara två olika skärmstorlekar.

...

Tittar man hårddiskmässigt så har MBP från late 2013 en betydligt snabbare hårddiskbuss. Grovt sett ser det ut så här:

Early 2013 SATA SSD klarar ca 500 mbs läs/skriv

Late 2013 Pcie x2 klarar 1000 Mbs

Early 2015 Pcie x4 klarar uppåt 2000 Mbs

Att ha 2000 Mbs är raketfart i uppstart, programöppning, filöppning och allt som involverar hårddisken. Hiskeligt eftertraktat!!

 

Tack för informationen, bra att veta. Men det svarar inte riktigt på min fråga. Men 15-tummare från 2010 som jag bytte till SSD i var jag grymt nöjd med. Att köpa en ny 15-tummare för 27.000 lockar inte riktigt. Men skulle man kunna hitta t.ex en begagnad där man kan sätta i ny hårddisk och extra minne i så skulle det sitta fint för min del. Från att gå från mekanisk disk till SDD i min gamla maskin var verkligen som dag och natt. Visst, dagens nya modeller är säkerligen ruskigt mycket snabbare. Men jag tror inte jag skriver text så värst mycket snabbare för det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för informationen, bra att veta. Men det svarar inte riktigt på min fråga. Men 15-tummare från 2010 som jag bytte till SSD i var jag grymt nöjd med. Att köpa en ny 15-tummare för 27.000 lockar inte riktigt. Men skulle man kunna hitta t.ex en begagnad där man kan sätta i ny hårddisk och extra minne i så skulle det sitta fint för min del. Från att gå från mekanisk disk till SDD i min gamla maskin var verkligen som dag och natt. Visst, dagens nya modeller är säkerligen ruskigt mycket snabbare. Men jag tror inte jag skriver text så värst mycket snabbare för det. :D

 

Nu har jag ju inte pratat om nya alls utan begagnade.

...

Alla MacBook Pro med Retinaskärm har RAM-minnet fastlött. De har också PCI-baserade hårddiskar som är grymt snabba och som går att byta.

...

Alla fakta om alla Macar finns på Mactracker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I OS X 9.0 Maveriks introducerade Apple funktionen komprimerat minne. Denna funktion gör att OS X hanterar minnet bättre än tidigare vilket hjälper upp om man har lite RAM.

...

Att ha en hypersnabb hårddisk hjälper också om man har begränsat med RAM-minne. OS X skriver tillfälliga filer sk chachefiler till hårddisken om RAM-minnet tar slut. Ju snabbare hårddisk, desto snabbare hantering av tillfälliga filer. Så jämfört med tidigare är man inte lika begränsad av RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Wikipedia är sista med SATA-kontakt:

Early 2013, dvs MacBookPro10,2 (13") och MacBookPro10,1 (15")

 

Sista med utbytbart minne:

Mid 2012, dvs. MacBookPro9,1 (15") och MacBookPro9,2 (13")

 

 

Utbytbart minne är inte lika viktigt i praktiken, förutsatt att du har tillräckligt från början. 8 GB är ganska mycket, nu börjar 16 bli standard på prestandamaskiner. Något som den vanlige användaren inte har någon nytta av. Betänk att 32-bit Win i praktiken bara kunde ha max 2 GB minne ihop med de flesta moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det går att löda om minnena :D

Denna film är för iPhone:
Inte för den vanlige användaren och man behöver ett mindre elektronik labb för att kunna utföra alla momenten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man hårddiskmässigt så har MBP från late 2013 en betydligt snabbare hårddiskbuss. Grovt sett ser det ut så här:

Early 2013 SATA SSD klarar ca 500 mbs läs/skriv

Late 2013 Pcie x2 klarar 1000 Mbs

Early 2015 Pcie x4 klarar uppåt 2000 Mbs

Att ha 2000 Mbs är raketfart i uppstart, programöppning, filöppning och allt som involverar hårddisken. Hiskeligt eftertraktat!!

Menar du att min MBP early 2013 har långsammare SSD-buss än MBP late 2013? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM Mactracker har rätt har du en SATA-buss som har sitt max kring 500 Mbs. Late 2013 har PCIe-buss som klarar uppåt 1000 Mbs. Att jämföra med en mekanisk vanlig hårddisk 7200 rpm på ca 130 Mbs oavsett hur snabb överföring man sätter dit.

...

Ladda ner Black Magic Disk Speed Test och se efter. Du behöver inte fullfölja testet. Kör så du får utslag på båda visarna. Sen testar programmet en massa annat som inte man behöver veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM Mactracker har rätt har du en SATA-buss som har sitt max kring 500 Mbs. Late 2013 har PCIe-buss som klarar uppåt 1000 Mbs. Att jämföra med en mekanisk vanlig hårddisk 7200 rpm på ca 130 Mbs oavsett hur snabb överföring man sätter dit.

...

Ladda ner Black Magic Disk Speed Test och se efter. Du behöver inte fullfölja testet. Kör så du får utslag på båda visarna. Sen testar programmet en massa annat som inte man behöver veta.

Jag har det nerladdat och har kört det några gånger. Min disk kommer upp till 385 Mbs på både läsa och skriva ungefär. Så jag vinner inte mycket på att köpa en ny disk och sätta in i min dator då med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det nerladdat och har kört det några gånger. Min disk kommer upp till 385 Mbs på både läsa och skriva ungefär. Så jag vinner inte mycket på att köpa en ny disk och sätta in i min dator då med andra ord.

Näe. Taket ligger på 500 Mbs vad du än sätter dit. Skillnaden mellan 385 och 500 kommer du inte att märka av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det nerladdat och har kört det några gånger. Min disk kommer upp till 385 Mbs på både läsa och skriva ungefär. Så jag vinner inte mycket på att köpa en ny disk och sätta in i min dator då med andra ord.

 

jag har en mbp 13" early 2015, när jag kör black magic kommer jag upp i 640 mbs (skriva) & 1340 mbs (läsa),så verkar vara stor skillnad på diskarna tydligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag har en mbp 13" early 2015, när jag kör black magic kommer jag upp i 640 mbs (skriva) & 1340 mbs (läsa),så verkar vara stor skillnad på diskarna tydligen

 

Det är stor skillnad på anslutningens kapacitet. Du har en PCIe x 4 som är duktigt snabb.

...

Ofta ligger "skriva" lägre om man har en liten disk på 128 GB. Med större diskar minskar skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter till ursprungsfrågan:

 

13" och 15" av Mid2012 kan du uppgradera minnet till 16 Gb, och stoppa i vilken 2,5" SATA disk du vill, som inte är högre än 9,5 mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag har en mbp 13" early 2015, när jag kör black magic kommer jag upp i 640 mbs (skriva) & 1340 mbs (läsa),så verkar vara stor skillnad på diskarna tydligen

Wow! :tappahakan: Då är det sjuk skillnad ju. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! :tappahakan: Då är det sjuk skillnad ju. :fundersam:

 

ja,tydligen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja,tydligen :-)

Dags att cash:a in sin gamla 2013-modell nu då. ;) Seriös så är jag supernöjd med datorn fast den fyller 4 år i februari. Inget strul alls. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att cash:a in sin gamla 2013-modell nu då.

 

Näe. Varför då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Näe. Varför då?

Ska inte det, men det kändes rätt trist att diskbussen är så långsam. :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte det, men det kändes rätt trist att diskbussen är så långsam. :oroligoledsen:

 

Om du hade haft en mekanisk hårddisk på 5400 rpm kunde du gråta. Du har en bra dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du hade haft en mekanisk hårddisk på 5400 rpm kunde du gråta. Du har en bra dator.

Ja, jag ska inte byta. Men jag hade på riktigt ingen aning att min buss var så långsam om man jämför med de nya. Men jag tänker att jag inte märker någon skillnad i mitt dagliga arbete med Outlook, Excel och surfande. :hihihi: Dock tänker jag att det spelar roll när jag spelar in musik i Logic. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte det, men det kändes rätt trist att diskbussen är så långsam. :oroligoledsen:

 

jag hade en late 2013 innan med 8 gb,dock 512gb ssd o den läste/skrev runt 6-700 mbs om jag inte minns fel,men ärligt så känns inte min nya snabbare,tror inte man uppfattar skillnaden i praktiken faktiskt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag hade en late 2013 innan med 8 gb,dock 512gb ssd o den läste/skrev runt 6-700 mbs om jag inte minns fel,men ärligt så känns inte min nya snabbare,tror inte man uppfattar skillnaden i praktiken faktiskt :-)

Ah, så du märker ingen skillnad på din nya? :) Använder du datorn till något krävande typ musik eller video? Vad fick du för din gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej,inte märkvärt iaf,kör dock inget krävande direkt,surfar runt,kollar youtube,streamar film typ...sålde den för 4000 då den åkte i golvet o skärmen rök :-),machuset ville ha 6000 för en ny skärm,så det var inget alternativ :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...