Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tradera, Blocket eller andra bra försäljningsställen


Focus75

Rekommendera Poster

Jag hittade inga andra lämpliga ställen för mina frågor så jag lägger dom här i ämnesraden för försäljning. Jag är ute efter tips om vilket forum är bäst att sälja ett dragspel. Tradera Blocket eller andra alternativ jag aldrig hört talas om. Man kan ju förståss lägga en annons i dragspelsförbundets tidning där alla hästhandlare hänger som kräver att allt är gratis och gamla lik säljes som nytt. Det gör jag inte.

 

Åldern och därmed intresset avtar så därför sålde jag båten och nu känner jag att dragspelet som står i sitt vitrinskåp används allt mer sällan och därför borde jag sälja det fast det svider.

 

Dragspelshandlare är som gamla tiders hästhandlare som köper billigt och säljer dyrt.

 

För 14 år sedan tog jag med mig mina 4 gamla dragspel och bilade ner nära Göteborg där jag böt till ett nytt Dise. Jag prutade tydligen rätt bra för jag fick spelet för 40000:- Nypriset var över 130000:- Idag om man går in på deras hemsida är priset 100000:- Dragspel är inga populära spel längre därför sjunker priserna. Går man in på Blocket och scrollar sig igenom listan på dragspel till salu blir man nästan mörkrädd när man ser nästan nya svindyra Bugarispel till salu under 20000:- där annonserna är kvar efter ett halvår fast man gått ner i pris.

 

Tradera är väl mer ett auktionsföretag där man bjuder på deras objekt. Har man otur får man en krona för spelet. Deras prissättning och procent på försäljning ser lite krånglig ut. Kan smaka mer än det kostar om man har otur.

 

Jag har funderingar på att sälja mitt spel för 25000:- och alla som kan dragspel vet att det är tokbilligt.

Några ideer.

Tack.

post-78308-0-37895100-1477570801_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Flyttat ämnet till Papperskorgen då det felaktigt låg inlagt under MacBörsen där det inte går att svara på inlägg.

 

Mvh Mattias

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tradera är väl mer ett auktionsföretag där man bjuder på deras objekt. Har man otur får man en krona för spelet. Deras prissättning och procent på försäljning ser lite krånglig ut. Kan smaka mer än det kostar om man har otur.

 

 

 

På Tradera så kan man sätta ett "reservationspris". Det innebär att du inte behöver sälja under detta pris.

Så jag skulle köra Tradera, lång auktion, kanske 14 dagar, utgångspris 1 kr, reservationspris 20000 kr (eller 25000kr).

 

På Blocket är du mer låst till priset i annonsen. Det är därför som många annonser på Blocket har ett pris som motsvarar säljarens våta dröm om värdet på prylen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips till angående Tradera: Många har som strategi att inte lägga något bud förrän i sista minuten. (Detta för att försöka hålla ner priset.)

Så ha is i magen, det brukar rassla till med bud sista minuten.

 

Finns det något dragspelarförbund eller liknande? Som har en hemsida eller medlemstidning med annonser? Det kanske kan vara något i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Finns det något dragspelarförbund eller liknande? Som har en hemsida eller medlemstidning med annonser? Det kanske kan vara något i så fall.

Ja, men där hänger alla hästhandlare som kräver att allt är gratis och gamla lik säljes som nytt. Det tror jag inte att TS vill göra. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fd granne och fortfarande vän kör dragspel och berättar om samma problem. Dragspel är stenkallt.

...

Det är lika med frimärken. Skulle sälja farsans omfattande och dyra samling när han dog och tänkte mig i alla fall att få 50.000:- Fick till slut 3,000:- Det visade sig att alla som samlade på frimärken hade dött eller höll på att dö. Finns inga köpare utan bara säljare kraschar även den bästa marknad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men där hänger alla hästhandlare som kräver att allt är gratis och gamla lik säljes som nytt. Det tror jag inte att TS vill göra. :hihihi:

 

Ah. Missade den meningen. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips till angående Tradera: Många har som strategi att inte lägga något bud förrän i sista minuten. (Detta för att försöka hålla ner priset.)

Så ha is i magen, det brukar rassla till med bud sista minuten.

 

Finns det något dragspelarförbund eller liknande? Som har en hemsida eller medlemstidning med annonser? Det kanske kan vara något i så fall.

 

Jag nämde dragspelsförbundet i mitt första inlägg som jag varit medlem i 30 år.

Gå in på sidan Pryltorget så ser ni flera som vill bli av med fina dyra spel för nästan ingenting. http://www.dragspelsforbundet.com

 

Jag gör ett försök på Tradera, om jag inte blir nöjd där, ger jag nog bort spelet till någon dragspelsintresserad ungdom.

 

För er som undrar hur ett svindyrt dragspel ser ut kan titta på denna bild som är ett Bugari Bayan där de dyraste spelen kostar runt 250000:- Bayan kommer från första början från Ryssland men italienska dragspelstillverkare som ville in i finrummet började tillverka Bayanspel. På alla andra spel måste man ändra registerknappar med fingrarna. på Bayan sitter en del uppe på spelet så man kan ändra dem med hakan. Om spelet på bilden kostar 250000.- vet jag ej, men säkert 200000:-

post-78308-0-22641100-1478363373_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då känner du väl till Karlssons musik i Fjärås.

(Bor inte så långt därifrån, levererat honung till dem)

 

Blev verkligen impad över alla deras dragspel , förstår att det är lockande

 

Hände något tråkigt i våras..

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/dragspelskupp-mot-affar-i-fjaras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dragspel kanske är mer värda på annan plats än i Sverige? Östeuropa? Man kan kanske söka upp en köpare? Benny Andersson kanske vill utöka sin samling? Sådana här specialpjäser säljer man i vart fall knappast framgångsrikt via kreti och pletis normala kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då känner du väl till Karlssons musik i Fjärås.

(Bor inte så långt därifrån, levererat honung till dem)

 

Blev verkligen impad över alla deras dragspel , förstår att det är lockande

 

Hände något tråkigt i våras..

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/dragspelskupp-mot-affar-i-fjaras

 

Jo jag läste om inbrottet där tjyvarna sovrade bland alla dragspel i lokalen. Beställningsjobb luktar det som. Dom hade säkert varit inne o butiken tidigare för att se om spel de ville åt fanns i hyllorna. Familjen Karlsson hade säkert misstankar om att någonting var skumt med vissa besökare som någon månad senare kom tillbaks och tog det dom var ute efter.

 

Bindslew i Danmark är Skandinaviens största dragspelsstämma, i alla fall var dom det när jag hängde där, större än Ransäter, där sprang det konstigt folk "Hästhandlarna" som försökte pracka på oss dragspelare en massa lik dom putsat upp. Där och i Ransäter borde Karlssons spanare titta. Svenska, norska, finska och ryska dragspel har olika knappsättningar, som tyder på att det är svenska tjyvar som stulit dragspel med svensk sättning för den svenska marknaden. Jag har för mig att tjyvarna valde Bengtspel. Hoppas dom får tillbaks spelen, men efter så lång tid blir det svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanningen är väl att om du är intresserad av dragspel så känner du till dagens marknad och det sätter därmed prisnivån.

 

Om du själv skulle köpa ett nytt skulle du väl köpa ett av de där underprissatta som du länkar till?

 

Att någon skulle betala mer för att nypris eller en historisk prissättning varit annan är därmed helt orealistiskt. Tiderna förändras helt enkelt. Det är ju så även i andra områden.

 

Så vill du inte skiljas från ditt dragspel för nuvarande prisnivåer får du nog låta det stå kvar i skåpet och hoppas på en pånyttfödelse för dragspel och/eller dess marknad.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanningen är väl att om du är intresserad av dragspel så känner du till dagens marknad och det sätter därmed prisnivån.

 

Om du själv skulle köpa ett nytt skulle du väl köpa ett av de där underprissatta som du länkar till?

 

Att någon skulle betala mer för att nypris eller en historisk prissättning varit annan är därmed helt orealistiskt. Tiderna förändras helt enkelt. Det är ju så även i andra områden.

 

Så vill du inte skiljas från ditt dragspel för nuvarande prisnivåer får du nog låta det stå kvar i skåpet och hoppas på en pånyttfödelse för dragspel och/eller dess marknad.

 

Mvh

 

Jag har redan svarat på dina funderingar om du läser mina inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Prova en Facebook, en lokalt driven "köp, sälj, byt..".

Kostar inget, du bestämmer själv om du vill sälja till eventuellt erbjudet pris.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd. Ronny bumpade den. Eller ronnade som vi säger. Ronny Luring! :totaltgalen::hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
55 minuter sedan, ronny säger:

Läs mer här om blocket

Visst är det så. Jag sätter aldrig ut telefonnummer. Jag sållar bort stollarna så gott det går före kontakt. Om jag hade bott i en storstad hade jag inte anlitat Blocket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...