Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte uppdatera OS X 10.6.3


Amme

Rekommendera Poster

Efter att ha bytt hårddisk fick jag för mig att strunta i säkerhetskopieringen och "börja om" men kan nu inte uppdatera eftersom jag saknar App store

Jag använder gamla uppdateringsverktyget som finns under Apple menyn men när jag laddat ner så vill datorn starta om för att börja installera och då går det åt 2 håll :)

Antingen så händer det inget eller så får jag ett felmeddelande att det inte gick att packa upp(kanske stod det att inte fanns plats)

Har försökt googla mig fram och har hittat en del sidor hos Apple själva men kommer inte vidare

Här t ex står det att jag kan hämta El capitan men det finns ingen knapp för "ladda ner"?

https://support.apple.com/sv-se/HT206886

 

Och längst ner så finns det länk för att uppgradera till snow leopord ifall man saknar Mac Store men det kostar pengar. Förstår inte hur de tänker

http://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-leopard

 

Är jag fast med den här versionen nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Äpple-menyn ska du kunna välja systemuppdatering(tror jag det står) och då ska du få ner 10.6.8. I 10.6.8 funkar Mac App Store mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer via äpple menyn och det laddas ner men när datorn ska startas om för att börja installera så tjärvar det. Antingen så startas inte datorn om eller så startar den om men när programmet ska köras så får jag felmeddelande att det inte gick :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan låta lite knäppt men av erfarenhet vet vi att Combon kan fungera utmärkt när inte den vanliga fungerar.

...

Sen är jag nyfiken på vad du har för dator. En Mac som kör 10.6.3 är en äldre maskin. Äldre Macar bör förses med mer arbetsminne dvs RAM-minne. El Capitan tar mycket mer plats än Snow Leopard ( 10.6 ) och har många fler processer. Sen kanske du har trångt på hårddisken. Även där är gamla Macar i underkant ofta.

...

Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvutaget fungerar….. Helst bör det vara minst 50 GB ledigt för att man ska kunna ha lite skvalpmån för musik, bilder och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan låta lite knäppt men av erfarenhet vet vi att Combon kan fungera utmärkt när inte den vanliga fungerar.

...

Sen är jag nyfiken på vad du har för dator. En Mac som kör 10.6.3 är en äldre maskin. Äldre Macar bör förses med mer arbetsminne dvs RAM-minne. El Capitan tar mycket mer plats än Snow Leopard ( 10.6 ) och har många fler processer. Sen kanske du har trångt på hårddisken. Även där är gamla Macar i underkant ofta.

...

Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvutaget fungerar….. Helst bör det vara minst 50 GB ledigt för att man ska kunna ha lite skvalpmån för musik, bilder och annat.

 

Jag har en Mac mini mitten 2010 och bytt hårddisk till 250GB SSD med 2x2gb RAM.

Jag hade OS Sierra igår innan jag bytte disken. Om jag läser in säkerhetskopian så får jag tillbaka som det var med Sierra och allt men ville rensa och börja om. Därför installerade jag OS X skivan som följde med datorn för att sedan uppdatera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Wow det funka!!

Den installerade klart och efter det valde jag uppdatering via äpple menyn. Paketet hämtades fast när datorn skulle starta om ville den inte det som förut. Gjorde nytt försök fast denna gång tackade jag nej till automatiska omstartfunktionen. Valde manuell om start varpå jag blev frågad ifall datorn skulle installera uppdateringar och sedan starta om eller bara starta om. Tryckte på installera först och vips så funkade det :)

Så nu sitter jag med version 10.6.8 men hur går jag vidare?

Nu när jag väljer uppdatering via äpple menyn så säger den att allt är uppdaterat...

 

 

Edit: aaahhaaa... nu har jag ju app store!!! Dumt av mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde problemet var löst nu men icke sa...

 

Nu har jag App store och kan ladda ner tidigare "köp". Valde att ladda ner El capita eftersom Sierra gjorde så att optiska ljudutgången inte funkade. Den kom ner utan problem men när jag ska installera så börjar det krångla igen! Först så var det fel på filen, att den var korrupt eller nåt... Sedan börjar installering men kan inte slutföra. Efter antal försök så går det hela vägen, ber om omstart men efter omstart är det samma version ändå dvs 10.6.8.

Har ni gjort det 3 gånger med samma resultat...

 

Säkert skit bakom spakarna men fattar inte varför den har sitt eget lilla liv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Provat det 10ggr, ingen skillnad

 

 

Edit: Eller menar du att jag ska installera i säkert start läge?

 

Han menar förmodligen att du skall starta om i Säkert läge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Han menar förmodligen att du skall starta om i Säkert läge

 

Jag har förstått att det är felsökningssteg #1 så det gör jag varje gång :)

Nu funkar inte heller Safari! Hur kan så mkt strula?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...