Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är hårddisken rökt?


Jexyman

Rekommendera Poster

Hej!

 

Körde igång filevault på en av de interna diskarna i min Mac Mini från 2012. Funkade fint tills jag installerade MacOs Sierra.

 

Nu har jag provat att göra PRAM / NVRAM reset och SMC-reset samt gjort en clean install av Sierra på min boot-drive bara för sakens skull.

 

Min andra disk verkar ha fått spader. Efter omstart av Macen får jag låsa upp filevault för min interna HDD (som det är tänkt). Det tar dock cirka 10 minuter att låsa upp. Innan skivan mountar tar det 5 minuter till. Starar jag diskutility dröjer det 5-10 minuter innan diskarna kommer upp.

 

Kör jag first aid på den krånglade disken möts jag av felmeddelandet på bilden nedan. Finns det något jag missat eller mer jag kan prova innan jag formaterar och tappar 700 GB film och musik?

 

Med Vänlig Hälsning

J

post-46046-0-58106300-1475862884_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att starta upp i recovery mode ( cmd-R https://support.apple.com/en-us/HT201255 ) och köra skivverktyg/skivreparation därifrån.

 

Ofta måste man avmontera en disk i UNIX-system för att kunna göra vissa reparationer, och den disk man bootat på kan inte avmonteras. (macOS har UNIX i grunden.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att starta upp i recovery mode ( cmd-R https://support.apple.com/en-us/HT201255 ) och köra skivverktyg/skivreparation därifrån.

 

Ofta måste man avmontera en disk i UNIX-system för att kunna göra vissa reparationer, och den disk man bootat på kan inte avmonteras. (macOS har UNIX i grunden.)

Tack för tipset! Det är inte själva boot-skivan som spökar utan det är min andra disk i macen som enbart lagrar musikprojekt och film /tv.

 

Testade dock en variant av ditt tips och ordnade en "bootable-drive" på en USB-sticka. Kunde köra first aid på båda interna diskarna och fick inga errors då!

 

Dock är det samma historia när jag startar upp macen och försöker komma åt disken med film / musik.

 

Det GÅR, men det tar 30-40 minuter för att den ska läsa in filerna och visa upp dem i Finder. Byter jag mapp får jag vänta lika länge för att få fram dem filerna. Känns som att detta började i samband med att jag krypterade disken med filevault.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att stänga av Filevault för att verifiera/utesluta att det är orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att stänga av Filevault för att verifiera/utesluta att det är orsaken.

 

 

 

Skulle prova det nu. Tog 10-15 minuter från högerklick till att rutan poppade upp. Upptäckte dock att den fortfarande verkar kryptera disken. Antagligen det som segar ner så otroligt? Kan sierra-installationen startat om processen på något höger?

 

Det var några veckor sedan jag startade krypteringen. Kanske tar det så pass lång tid om det är över 700 GB som ska krytpteras? Känns lite orimligt dock med två veckor plus. Är inte så hemma på den biten.

post-46046-0-17415100-1475924945.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är disken som håller på att ge upp.

 

Det första du ska göra är att kolla så att du har en (fungerande) backup på filerna. Har du inte det, köp en extern 1TB disk (eller större) och börja GENAST kopiera.

 

När du sedan har en backup, eller helst TVÅ, så formatera om den krånglande disken med alternativet "Skriv över med nollor". Då testas alla sektorer på disken så att de fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...