Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

LÖST Mac OS Extended (journalförd)≠(CaseSensitive)?

Rekommendera Poster

e-snobben

Funderar på att köpa ett spel. Spelet fungerar inte på volymer formaterade som Mac OS Extended (CaseSensitive). Jag undrar därför om en volym kan vara både journalförd och CaseSensitive på samma gång? Jag tror själv med 95% säkerhet att det i så fall skulle framgå av titeln på formatet. Typ "(journalförd, CaseSensitive)" eller nåt sånt. Jag har inte formaterat om skivan innan jag installerade Sierra och om jag minns rätt kom detta format inte förrän nu. Men jag vill slippa göra en dumhet pga att inte ha kollat upp ordentligt.

Och som ett ytterligare förtydligande är alltså nuvarande filsystem Mac OS Extended (journalförd).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
TB-000

En volym vara både "CaseSensitive" (skiftlägeskänslig på Apple-svenska) och journalförd. Det ena varken medför eller utesluter det andra. Så har det varit i OS X i alla fall från Lion till El Capitan. (Jag kan inte tänka mig att det här skulle ha ändrats i Sierra).

Sedan tycker jag att det är dålig programmering av den som programmerat spelet att det inte fungerar på en volym som är skiftlägeskänslig. (Jag tycker att det verkar som taskiga Microsoft Windows-programmerare som inte förstår att vissa datorer kan ha skiftlägeskänsliga filsystem...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

En volym vara både "CaseSensitive" (skiftlägeskänslig på Apple-svenska) och journalförd.

Hur tar man reda på om så är fallet? Jag har letat där sån info brukar finnas, dvs i Skivverktyg och "Om den här datorn".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
Postad (redigerade)

Öppna Skivverktyg, markera hårddisken (inte partitionen), och tryck på knappen "Info" så får du upp typ en dialogruta som nedan. Se rad sex och 17.

post-28798-0-91265000-1475876216_thumb.png

(Detta är en extern hårddisk för backup trots Applenamnet, den satt tidigare som intern disk i min mini)

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

En volym vara både "CaseSensitive" (skiftlägeskänslig på Apple-svenska) och journalförd. Det ena varken medför eller utesluter det andra. Så har det varit i OS X i alla fall från Lion till El Capitan. (Jag kan inte tänka mig att det här skulle ha ändrats i Sierra).

Sedan tycker jag att det är dålig programmering av den som programmerat spelet att det inte fungerar på en volym som är skiftlägeskänslig. (Jag tycker att det verkar som taskiga Microsoft Windows-programmerare som inte förstår att vissa datorer kan ha skiftlägeskänsliga filsystem...)

Behöver inte vara dåligt i sig, bara att de kanske gjort det valet. Adobe's program är annars de som brukar vara knepiga att köra på volymer formaterade med CS. Tror t o m det kommer en varning då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Öppna Skivverktyg, markera hårddisken (inte partitionen), och tryck på knappen "Info" så får du upp typ en dialogruta som nedan. Se rad sex och 17.

attachicon.gifinfo.png

(Detta är en extern hårddisk för backup trots Applenamnet, den satt tidigare som intern disk i min mini)

Tack!

Själva hårddisken har - liksom din - "nej" på båda ställena. Info för partitionen Macbook Pro HD säger "Journalförd: Ja", "Är skiftlägeskänslig: Nej". Jag borde därmed kunna installera spelet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Tack!

Själva hårddisken har - liksom din - "nej" på båda ställena. Info för partitionen Macbook Pro HD säger "Journalförd: Ja", "Är skiftlägeskänslig: Nej". Jag borde därmed kunna installera spelet.

Ja, jag var trött igår, jag menade förstås tvärtom (vad gäller hårddisk och partition).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
Postad (redigerade)

Ja, jag var trött igår, jag menade förstås tvärtom (vad gäller hårddisk och partition).

Ok :) , men det var en bra hjälp ändå. :yeahbaby: Det första man får syn på när man startar skivverktyg är ju filformatet i stora bokstäver och sen nöjde jag mig med det utan att leta vidare.

För ordningen skull måste jag dessvärre markera mitt eget inlägg som bästa svaret eftersom det är det som är det rätta. Men alla som läser tråden förstår ju att det egentligen var du som hade svaret. ;)

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
:ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...