Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasig hårddisk?


s.svensson

Rekommendera Poster

God morgon,

 

Jag har en Macbook Pro som vägrar starta.

Jag kommer till en grå skärm med apple-loggan, en snurra och en "progress-bar" som går halvvägs och sedan stängs datorn av.

Efter mycket om och men så har jag lyckats ta mig i in i "recovery".

Disk-checken går inte igenom och ominstallation fungerar inte då disken först inte dök upp efter EULA-skärmen. Efter omstart står det står att "skivan" (?) är låst. Jag antar att "skiva" är hårddisken?

Jag kan med hjälp av "återläsning" kunnat läsa filstrukturen på disken och ser filerna som jag vill spara undan men det fungerar inte att "drag-and-drop" på min USB-disk. Kan detta bero på att USB-disken är formaterad med NTFS?

Jag har en ny disk och planerar att sätta in den i datorn - kommer då kommandot för Recovery fungera för ominstallation eller behöver jag skiva för detta?

Kan jag montera den gamla disken i min hårddiskkabinett och koppla in till datorn för att läsa ut filerna jag vill ha efter ominstallationen?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan detta bero på att USB-disken är formaterad med NTFS?"

 

Ja, Macen kan inte skriva NTFS.

 

Däremot kan du använda exFAT och du måste dela data med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan jag montera den gamla disken i min hårddiskkabinett och koppla in till datorn för att läsa ut filerna jag vill ha efter ominstallationen?"

 

Ifall hårddisken fungerar, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken tycks fungera men är "no good" för installation.

Jag provar att byta disk och installera om OS X.

 

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom precis att tänka på:

Vissa modeller av Macbook Pro har fel på SATA-kabeln. Det finns flera trådar i forumet om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Idag har jag fått veta att detta är ett känt problem på Macbook Pro från 2012. Apple känner till det och har medgivit svagheten. Reparationen är gratis. Efter bara ngn timma fick jag det hela ordnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...