Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Hur tålig är en usb-kontakt?

Rekommendera Poster

Ja just det, hur tålig är en usb-kontakt? Dvs hur mycket nöts den när man kopplar i och ur grejer? Är det tänkt att man ska kunna koppla i och ur "hur mycket som helst" utan att riskera att den måste bytas ut i förtid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker du på kontakten i datorn eller på själva USB-enheten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just det, hur tålig är en usb-kontakt? Dvs hur mycket nöts den när man kopplar i och ur grejer? Är det tänkt att man ska kunna koppla i och ur "hur mycket som helst" utan att riskera att den måste bytas ut i förtid?

Min erfarenhet är att de små kontakterna som sitter på diverse telefoner och liknande glappar relativt ofta efter några år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall nog mycket till för att nöta ut en kontakt. Att bara stoppa i/ur kontakten sliter inte mycket... är väl mer hur man gör det, hur fysikt man är s a s, som kan slita på sladdar och sånt.

Satt härom dagen med min mammas telefon och fixade lite den. EN SE j108, fr 2008/9 (?). Den laddas varje dag, men USBkontakten ser riktigt bra ut och fungerar som den skall. Överförde lite saker via USB vid det tillfället.

Men är du osäker, eller rädd om grejjerna, så köp en liten hub och koppla till datorn och slit ut hub'en istället. :) Billigare och enklare än att byta kontakten på datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att de små kontakterna som sitter på diverse telefoner och liknande glappar relativt ofta efter några år.

Ja det stämmer. Det var i och för sig inte de jag tänkte på i första hand, men kontakten till min GPS har blivit lite glapp efter att den laddats ett antal gånger. Jag får trycka till den lite ibland under laddning då laddningen plötsligt bara avbryts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skall nog mycket till för att nöta ut en kontakt. Att bara stoppa i/ur kontakten sliter inte mycket... är väl mer hur man gör det, hur fysikt man är s a s, som kan slita på sladdar och sånt.

Satt härom dagen med min mammas telefon och fixade lite den. EN SE j108, fr 2008/9 (?). Den laddas varje dag, men USBkontakten ser riktigt bra ut och fungerar som den skall. Överförde lite saker via USB vid det tillfället.

Men är du osäker, eller rädd om grejjerna, så köp en liten hub och koppla till datorn och slit ut hub'en istället. :) Billigare och enklare än att byta kontakten på datorn.

Jag har en hubb till vilken jag kopplar sånt som jag inte alltid har inkopplat. Varför jag kom att tänka på det var för att jag vill spara lite på TM-hårddisken som är kopplad till min Airport. Onödigt att den står och snurrar hela tiden då jag inte säkerhetskopierar stup i kvarten men jag vill ju inte nöta ut AIrportens USB-kontakt heller. Spara ström och nöta kontakten eller nöta hårddisk, det är frågan. ^_^

Men det kommer också perioder när jag behöver backa upp oftare och då får den vara inkopplad hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är specificerat i USB-standarden, men varierar från 1500 till 10000 i och urkopplingar beroende på kontaktyp. Vilken modell tänker du på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är specificerat i USB-standarden, men varierar från 1500 till 10000 i och urkopplingar beroende på kontaktyp. Vilken modell tänker du på?

Trodde bara det fanns en sorts "stor" kontakt. Men om vi då tar modellen som sitter i Airport Extreme eftersom det var den kontakten som fick mig att börja fundera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Standardkontakten 1500 cykler, mini 5000 och mikro 10000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då är det alltså 1500 som gäller för Airporten. Känns som att man inte ska koppla in och ur grejer alltför ofta.

Baserat på vad jag kunnat hitta på nätet och vad jag kunnat studera på mina egna prylar utgår jag ifrån att mini-USB är något tjockare än mikro-USB men att de har ungefär samma bredd?

I så fall skulle den kontakt som sitter på GPS-enheten till min träningsdator ha 10 000 cykler. Märkligt då att den redan börjat glappa lite eftersom jag använder kontakten endast de gånger GPSen behöver laddas. Det gör jag ca en gång per månad sen jag köpte den 2012. Antal månader som jag haft den är 52. Även om jag dubblerar antalet laddningar kommer jag bara upp i runt 100 cykler. Även om det är en mini-USB-kontakt så håller den ändå inte måttet. Men - kom jag att tänka på - den har lossnat ett par gånger från byxlinningen och ramlat i asfalten under löpning så glappet kan i och för sig ha uppstått då också.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...