Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ersätta Mac OS med UBUNTU på iMac


gustaff

Rekommendera Poster

Hej,

Köpte en ny iMac, (late 2013), med en 3.1 GHz Intel Core i7 för ett par år sedan och bootcampade den nästan direkt eftersom jag som ingenjörsstudent kör en del modellerings och CFD program som bara finns till Windows och Linux. Det har därför faktiskt blivit att jag bara kör Windows på datorn och har nu funderingar på att även installera UBUNTU, där jag bara tänkte köra CFD program. För det första, kan man köra 3 olika OS eller kan jag kanske helt ersätta Mac OS med UBUNTU? Det vore optimalt för min del just nu och tar därför tacksamt emot råd och tips kring detta.

 

Har en gammal pimpad macbook early som jag kör vanligt Mac OS på och använder för att surfa kolla mail mm och det räcker bra för min del.

 

Tack så mycket på förhand!

 

Mvh

Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra som du vill av de två alternativ du valde. Du kan göra Ubuntu på USB antingen i Mac eller i Windows. För trippelboot, se här. Se också diskussionerna där för att din Windows ska funka. Ubuntu lär ta över bootsekvensen via Grub. Ser ut ungefär så här (om du bara behåller Windows). Det normala är då att den bootar Ubuntu (överst) inom x antal sekunder om du inte med piltangenten väljer något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra som du vill av de två alternativ du valde. Du kan göra Ubuntu på USB antingen i Mac eller i Windows. För trippelboot, se här. Se också diskussionerna där för att din Windows ska funka. Ubuntu lär ta över bootsekvensen via Grub. Ser ut ungefär så här (om du bara behåller Windows). Det normala är då att den bootar Ubuntu (överst) inom x antal sekunder om du inte med piltangenten väljer något annat.

Hej Alix,

Stort tack för länkarna!

Ska kolla genom dem. :)

 

Mvh

Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Alix, Har följt tutorial om hur installera ubuntu på mac os via en usb sticka, men avslutade installationen vid det steg då jag skulle välja storlek på partitionerna eftersom det verkade som om jag inte kunde komma åt all space som jag tilldelade mac os vid tidigare bootcamp. Fördelningen vid den tidigare bootcampen var följande: Mac os 600 GB och Windows 300 GB. Nu vill jag alltså använda dessa 600 GB från Mac os till ubuntu. Nu till problemet, som jag skulle behöva hjälp med är: När jag nu startar upp datorn och trycker ner alt tangenten för att välja mellan Mac os, recovery och windows så får jag inte upp dessa alternativ utan windows startar upp automatiskt.

Jag kommer alltså inte åt varken mac eller recovery, där jag kan justera partitionerna ... vad göra?

Mvh

Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Alix, Har följt tutorial om hur installera ubuntu på mac os via en usb sticka, men avslutade installationen vid det steg då jag skulle välja storlek på partitionerna eftersom det verkade som om jag inte kunde komma åt all space som jag tilldelade mac os vid tidigare bootcamp. Fördelningen vid den tidigare bootcampen var följande: Mac os 600 GB och Windows 300 GB. Nu vill jag alltså använda dessa 600 GB från Mac os till ubuntu. Nu till problemet, som jag skulle behöva hjälp med är: När jag nu startar upp datorn och trycker ner alt tangenten för att välja mellan Mac os, recovery och windows så får jag inte upp dessa alternativ utan windows startar upp automatiskt.

Jag kommer alltså inte åt varken mac eller recovery, där jag kan justera partitionerna ... vad göra?

Mvh

Gustaf

Får du inte upp alternativet att ersätta Mac OS X eller installera det vid sidan om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inte upp alternativet att ersätta Mac OS X eller installera det vid sidan om?

När jag startade installationen av ubuntu via usb så valde jag först språk, och därefter fick jag 4-5 alternativ:

 

1) Installera ubuntu vid sidan om windows rebooter (allt på windows skulle sparas)

 

2) Radera disk och ersätta befintligt os med ubuntu

3) inte aktuellt (hörde samman med punkt 2)

4) inte aktuellt (hörde samman med punkt 2)

5) Manuellt välja partitionering

 

Jag undersökte både punkt 1 och 5 (jag kommer inte ihåg exakt som punkterna formulerades, men det var ungefär som jag skrivit ovan), och det lät som alternativ 1 var det som jag ville göra, så jag undersökte den först, men jag blev osäker om min befintliga windows partition var den som menades med windows rebooter, eftersom när jag i starten av installationen fick upp alla partitions alternativ efter att ha tryckt in alt-knappen så fanns det följande att välja mellan:

 

Mac os, windows, recovery, windows rebooter och usb drive. Både windows rebooter och usb drive var nya och jag valde usb drive efter tutorial-anvisning. Jag blev alltså osäker över att windows rebooter också dök upp och ville ju ha kvar allt från min tidigare windows partition. Därför valde jag alternativ 5, att själv manuellt partitionera hd. Där var det så otydligt att jag inte kunde avgöra vad som var vad och valde därför att avsluta installationen. Min tanke var nu att undersöka min tidigare partitionering med bootcamp och det var då jag inte kunde välja partitionering efter att ha tryckt ner alt-tangenten. Nu vill jag på något sätt återställa systemet så att jag får upp följande alternativ: Mac OS, Recovery, Windows. Men både Mac OS och Recovery verkar ha försvunnit!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde som hastigast se via trippelbootlänken att Mac OS X hanterar boot av Windows på annat sätt än via (U)EFI. Sannolikt är det detta som gör att du har en Windows (operativsystem) och en Windows reboot (boothanterare). Jag vet inte om du läste där, jag har själv inte dykt ned i det djupare (det har jag inget behov av). Förmodligen skulle du ha litat på alternativ 1, men det är ju så dags nu. Eller?

Hur du ska lösa ditt nuvarande problem på bästa sätt kan jag egentligen inte svara på. Det är oöverblickbart för någon som jag själv som löser problem främst genom att sitta framför datorn i fråga.

Men testa dig fram så kan jag komma med synpunkter! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde som hastigast se via trippelbootlänken att Mac OS X hanterar boot av Windows på annat sätt än via (U)EFI. Sannolikt är det detta som gör att du har en Windows (operativsystem) och en Windows reboot (boothanterare). Jag vet inte om du läste där, jag har själv inte dykt ned i det djupare (det har jag inget behov av). Förmodligen skulle du ha litat på alternativ 1, men det är ju så dags nu. Eller?

Hur du ska lösa ditt nuvarande problem på bästa sätt kan jag egentligen inte svara på. Det är oöverblickbart för någon som jag själv som löser problem främst genom att sitta framför datorn i fråga.

Men testa dig fram så kan jag komma med synpunkter! :)

Hej,

Tack i alla fall Alix!

Efter att ha googlat runt lite så fick jag tipset att i windows läge trycka på bootcamp ikonen och där kunde jag starta om i mac läge. Väl där kunde jag efter omstart och tryck på alt tangenten få upp Mac HD, Recovery och Windows. :)

Nu ska jag testa alternativ 1 som du också spontant trodde var riktigt.

Mvh

Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju också att köra många olika virtuella maskiner i typ Parallels eller VM Ware Fusion. Då kan du köra Mac OS X, Windows, Ubuntu, och även ett Mac OS X som kör Parallels som kör Windows eller Ubunto eller OS X och i det OS X kan du köra Paralells som i sin tur kör WIndows, Ubuntu, Mac OS X och där kan du också köra Parallels som kör... Ända tills datorns minne och hårddisk tar slut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju också att köra många olika virtuella maskiner i typ Parallels eller VM Ware Fusion. Då kan du köra Mac OS X, Windows, Ubuntu, och även ett Mac OS X som kör Parallels som kör Windows eller Ubunto eller OS X och i det OS X kan du köra Paralells som i sin tur kör WIndows, Ubuntu, Mac OS X och där kan du också köra Parallels som kör... Ända tills datorns minne och hårddisk tar slut. :)

Hej Raphael och tack för det informativa (och roliga) svaret :)

 

Valde att blåsa hela OSX och ersatte det med ubuntu. Ska nu bara skapa en partition för windows, då jag behöver det för ett speciellt program.

Mvh Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...