Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Önskar hjälp med seg MacBook 2009


AstrudG

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en MacBook 13 tum från sent 2009 som jag tänkt att min dotter ska få ta över (eftersom jag själv köpt en nyare och definitivt snabbare MacBook Air). Problemet är att den är seg som sjutton trots att den har mycket utrymme. Jag har försökt följa diverse guider men skulle behöva att någon hjälper mig steg för steg... Den behöver bli i skick att användas för streaming (Netflix och Youtube typ) och lite surf, inte så mycket mer. Jag har ingenting på datorn som behöver vara kvar. Hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvutaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper inget av ovanstående så är det enklaste att ominstallera OS X. Hjälper inte det är risken stor att det är hårddisken som håller på att hälsa hem. Vilket OS X finns på MacBooken? Hittas under Äpplet/OM den här datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har typ 122 GB ledigt. Och allt som behöver backas upp är uppbackat. Jag skulle vilja göra motsvarande som när man återgår till fabriksinställningar på telefonen. Liksom börja om från början...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om den bara ska klara streaming?

Egentligen inte om hårddisken i din Mac är frisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, är det större chans att det lyckas om jag väljer att radera skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör Yosemite i en MacBook från 2009 så har den 2 GB RAM som standard om ingen har slängt i mer. Det kan vara i minsta laget för att få den att fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, är det större chans att det lyckas om jag väljer att radera skivan?

Det jag föreslog raderar inte skivan utan häller ner ett nytt OS X där det gamla satt. Alla inställningar och allt är kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att exakt veta vad som krånglar i en gammal dator. Det som ger upp först oftast är hårddisken. Man får faktiskt vara glad om den fungerar efter så många år om den är en 2009-a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så störst chans att datorn piggnar på sig (om inte hårddisken lagt av) är det om jag väljer att radera skiva och sedan installerar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker väl på att det är jätteskillnad mellan en MacBook 2009 och en MacBook Air? Hårddisken i Airen går ungefär 20 gånger fortare. Så jämför man dem så känns Booken hopplöst seg även när den går som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så störst chans att datorn piggnar på sig (om inte hårddisken lagt av) är det om jag väljer att radera skiva och sedan installerar om?

Med det förslag jag gav kan du välja om du vill radera skivan utöver att stoppa in ett nytt OSX. Oftast räcker det med att stoppa in ett nytt OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om den bara ska klara streaming?

Ja.

 

Så störst chans att datorn piggnar på sig (om inte hårddisken lagt av) är det om jag väljer att radera skiva och sedan installerar om?

Chansen är liten.

 

Jag har satt i SSD i mina egna döttrars MBP 13" Mid 2009. Skillnad som mellan natt och dag. De streamar mest de också, men även små paket av ljud och video ska tillfälligt lagras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker väl på att det är jätteskillnad mellan en MacBook 2009 och en MacBook Air? Hårddisken i Airen går ungefär 20 gånger fortare. Så jämför man dem så känns Booken hopplöst seg även när den går som den ska.

 

Jo, det såklart. Men MacBooken har inte varit så här seg förut så något har hänt.

 

Håller på och installerar om nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Chansen är liten.

 

Jag har satt i SSD i mina egna döttrars MBP 13" Mid 2009. Skillnad som mellan natt och dag. De streamar mest de också, men även små paket av ljud och video ska tillfälligt lagras.

Men är det inte rätt krångligt/dyrt att sätta in en SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte rätt krångligt/dyrt att sätta in en SSD?

 

De är förhållandevis enkelt och kostar kanske 1000:- för en 256 GB stor disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De är förhållandevis enkelt och kostar kanske 1000:- för en 256 GB stor disk.

 

Det är väl det att det är en så gammal dator att det känns som att en tusing är rätt mycket pengar för något som kan ge upp när som helst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller den på och installerar... Ska jag sedan uppdatera från Yosemite eller ska jag köra på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...