Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med ÅÄÖ


Winbo

Rekommendera Poster

Närjag skickar mail via vårt windowsbaserade säljprogram(outlook) får jag alltid en kopia till min Applemail exchangekonto och det fungerar bra och som jag ibland måste vidarebefordra. Efter att ha uppdaterat till El Capitan så ser det väldigt konstigt ut med ÅÄÖ(Se bifogad bild). Jag har byggt om brevlådan, gjort säker start. Slängt Exchangekontot och loggat in på nytt igen. Fortfarande problem. Någon som vet hur jag kan fixa detta? Kör även med Universal Mailer senaste programvara och det har jag gjort hela tiden.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

post-5095-0-70120000-1473856765_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som Outlook skickar mailet med en teckenuppsättning men anger i headern en annan teckenuppsättning. Kolla upp med ansvarig för outlook hur det står till med konfigureringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det löst sig. Tecken kodningen för utgående mail från outlook stod på västereuropeisk som jag ändrade till Unicode(UTF-8). Nu funkar det finfint.

 

Tack Hummel för tipset!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och tyvärr var det ju så att när jag får ett mail från någon med outlook som kör västeuropeisk kodning(99%) och jag sedan skall vidarebefordra så är vi tillbaks till samma problem. Verkligen ingen annan som har detta problem mer än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

...och tyvärr var det ju så att när jag får ett mail från någon med outlook som kör västeuropeisk kodning(99%) och jag sedan skall vidarebefordra så är vi tillbaks till samma problem. Verkligen ingen annan som har detta problem mer än jag.

 

Jag hade installerat den senaste versionen av universal mailer och det var den som ställde till problem. Backade till den gamla versionen och nu funkar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Detta fascinerar och förundrar mig. Har inte sett sådana problem sedan Win98. Lär sig Microsoft aldrig? Eller var den någon nerd på Universal Mailer som inte förinställt programmet så som typ 99 % av alla användare vill ha det från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...