Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

App store ingen säker betalplats


Alix

Rekommendera Poster

Oj, är lite trött ikväll, har suttit av ett tvåtimmarspass föräldramöte på gymnasiet. Vari består det osäkra? Jo, det är enkelt:

 

Stjäl ett bankkort, skaffa ett Apple-ID, mata in kortuppgifterna*, och handla!

 

Eller... Så gör man som Visa/Mastercard/Nordea (och fler banker antar jag) vill, att det inte ska vara möjligt, utan man kräver ytterligare säkerhet. Till glädje för den ursprunglige bankkortsägaren.

 

Så enkelt var det med det!

 

*PS. Därför har jag skrapat bort CVV-koden på mitt bankkort. :)

 

Låter som en väldigt krånglig metod att länsa ett kort.

Som dessutom inte fungerar ifall Verified by visa inte är aktiverat av kortägaren. För det måste vara aktiverat för att kunna registreras.

 

Stjäl ett bankkort,gå och handla,uppge att du inte har kod,skriv under.

 

Mycket mycket enklare.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Stjäl ett bankkort,gå och handla,uppge att du inte har kod,skriv under.

 

Mycket mycket enklare.

 

 

Fast då brukar det krävas legitimation. Ja, om du inte är välkänd i butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då brukar det krävas legitimation. Ja, om du inte är välkänd i butiken.

 

 

Skillnad på att krävas och att dom faktiskt frågar efter den.

Väldigt väldigt länge sen jag behövt visa upp leg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Skillnad på att krävas och att dom faktiskt frågar efter den.

Väldigt väldigt länge sen jag behövt visa upp leg.

Det beror kanske på hur mycket man handlar för. Jag har ett kort jag köper dyra prylar för (mer än, säg, 1000 kronor), som jag glömt koden till. Jag måste visa leg varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror kanske på hur mycket man handlar för. Jag har ett kort jag köper dyra prylar för (mer än, säg, 1000 kronor), som jag glömt koden till. Jag måste visa leg varje gång.

 

 

Nu var det inte min poäng utan att någon skulle skapa ett Apple-ID för att länsa ett kort är en långsökt metod.

Då är det mycket mycket enklare att handla med det direkt eftersom det är sällan man behöver visa leg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, är lite trött ikväll, har suttit av ett tvåtimmarspass föräldramöte på gymnasiet. Vari består det osäkra? Jo, det är enkelt:

 

Stjäl ett bankkort, skaffa ett Apple-ID, mata in kortuppgifterna*, och handla!

 

Eller... Så gör man som Visa/Mastercard/Nordea (och fler banker antar jag) vill, att det inte ska vara möjligt, utan man kräver ytterligare säkerhet. Till glädje för den ursprunglige bankkortsägaren.

 

Så enkelt var det med det!

 

*PS. Därför har jag skrapat bort CVV-koden på mitt bankkort. :)

Bra att du höll ut så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du höll ut så länge

Tack. Jag lyckades göra bort mig dessutom. Publikt. Eller, nåja, det berodde på bristande information, så jag gjorde inget mot bättre vetande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag håller på att byta bank, från Nordea till Länsförsäkringar (LF) bank, och testade i kväll att köpa en film av Apple på mitt nya bankkort, också det Visa. Det fungerade utan att man behövde öppna upp för osäkra internetköp (det finns inget sådant alternativ på LF bank). Så det verkar antingen inte ha med Visas krav att göra, eller så är mina internetköp per default osäkra via LF bank. Om man ska tro Nordea så är det det senare. LF bank verkar dock följa Visas krav vad gäller företag som är anslutna till Verified by Visa. Dock är det tydligen inget allmänt krav, som det verkar vara hos Nordea.

 

post-28798-0-24477100-1480630063_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...