Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
joefines

Nya Macbook 12' eller Macbook Pro Retina 13' ?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har använt min kära Macbook Pro 13' sedan 2011 och det är nu dags för en ny dator.

Jag står i valet mellan att välja dessa två:

- Macbook 12' 1.1GHz 256 GB

- Macbook Pro Retina 13' 2.7GHz 128 GB

Jag använder min dator till det mesta och är student. Jag hanterar pdf filer, skriver skolarbeten, lyssnar på Spotify, mail, surfar, ytterst lite foton(har en systemkamera jag inte använder), ser på tv online ibland så som Tv4play, Viafree, Dplay och Netflix. Programmerar lite men väldigt sällan i Matlab(lite simulering etc) samt i Python via terminalen. Hanterar annars word och excellfiler men data men överväger att köra Apple's varianter av dessa i framtiden. Jag brukar ha flera program flikar igång samtidigt så som exempelvis spotify, surf, excell och word. Idag har jag en macbook pro 13' med 4 GB ramminne och 512 GB med 2.3 GHz.

Jag tänker oavsett modell köpa en extern hårddisk till då jag vet att de skiljer sig rätt mycket i lagringsutrymme. Den nya macbook lockar med dess smidighet och snygga design. Det som gör mig osäker är kapaciteten och eventuellt den mindre skärmen. Vill inte köpa en dator som inte fungerar till allt jag gör eftersom jag enbart äger en dator. Macbook Pro Retina känns som ett säkert kort men den är inte uppdaterad och hade hoppats en ny modell skulle komma snarast. Vill köpa dator i veckan nämligen.

Någon som har rekommendationer och tips? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MacBook Pro är mycket mer kraftfull. MacBooken är lite mer av accessoar än en dator. Superbärbar men begränsad.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MacBook Pro är mycket mer kraftfull. MacBooken är lite mer av accessoar än en dator. Superbärbar men begränsad.

Accessora? Haha! :hihihi: I övrigt håller jag helt med, köp Pro, du kommer inte ångra dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta till slutet av oktober då det ev. Kommer nya modeller enligt ryktena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som klankar ner nya MacBook, har ni använt den?

Tangentbordet är helt underbart med dess låga tangenter.

Ultraportabel och absolut den snyggaste hittills.

Skönt att slippa fläkt, och ändå inte bli särskilt varm.

Kanske ligger lite för högt i pris, men riktigt underbar om man bara håller sig till det vardagliga.

Detta är mina personliga erfarenheter.

Köp din MacBook på Elgiganten, då har du 30 dagar på dig att lämna tillbaka om du inte känner dig nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"... hade hoppats en ny modell skulle komma snarast. Vill köpa dator i veckan nämligen. ..."

Varför så bråttom just nu om du har haft samma dator i fem år?

Behåll den och vänta på ny modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Låter som om du är någon form av ingenjörstudent? Oavsett så skulle jag rekommendera att du skaffar MacBook Pro:n. När du renderar stora mängder data i MATLAB, så kommer du glädjas åt att du har lite mer kraft under huven.

Sen så skulle jag rekommendera att installera Windows i bootcamp (de flesta universitet ger ut fria Windows education-versioner), då många program som används till apparatur (ex SPM-mikroskop och STM-mikroskop) är endast kompatibla till Windows - vilket är jobbigt när man ska analysera viss data (vet ej vad du håller på med dock)

Redigerad av gabbe170

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...