Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra filstorlek på bild?


SonjaTJ

Rekommendera Poster

Hur kan man ändra bilders storlek? Dvs inte måtten, utan hur tunga de är. I Word (på en PC) kan man ju välja upplösning. Hittar ingen sån funktion i Pages och heller inte i Bilder. Filer blir så himla tunga när man lögger in foton. Tips på app, någon? Jag har PSexpressmen där finns inte heller denna som jag antar rätt simpla funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har postat i iPad-forumet, men nämner Word på PC som jämförelse. Så talar vi om dator eller iPad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FInns det Förhandsvisning på paddan? Verktyg > Justera storlek, i så fall. Eller exportera ifall man vill komprimera mera. Gällande Förhandsvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

komprimera bildfilen med ett annat bildformat. jpg kan ge väldigt lätta filer men all komprimering sker på bekostnad av information. du kan aldrig få tillbaka information som du kastat bort i en komprimering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har postat i iPad-forumet, men nämner Word på PC som jämförelse. Så talar vi om dator eller iPad?

 

iPad och Pages. Nämnde Word o PC för att exemplifiera vilken funktion jag är ute efter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FInns det Förhandsvisning på paddan? Verktyg > Justera storlek, i så fall. Eller exportera ifall man vill komprimera mera. Gällande Förhandsvisning.

Nja, den förhandsvisning som finns är via Skriv ut. Då ser man antal sidor och hur sodorna bryts. Ingen annan förhandstitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

komprimera bildfilen med ett annat bildformat. jpg kan ge väldigt lätta filer men all komprimering sker på bekostnad av information. du kan aldrig få tillbaka information som du kastat bort i en komprimering.

Jag kan inte välja bildformat, iPhone och iPad-kamerorna skapar JPG-bilder - såvitt jag förstår. RAW finns liksom inte, eller GIF. Finns inte heller något komprimera-kommando i devicernas egna, enkla bildredigerare, de fixar röda ögon, kan slänga på filter, beskära o d simpelt.

Så min fråga kvarstår: kan man få ner pixelantalet utan att investera i stora Photoshop? Jag skulle behöva kunna lägga in bilder i sånt som nyhetsbrev, vilka distribueras som mailbilagor. Filerna blir så gräsligt många MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...