Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine kopierar EJ e-post från mail


sandby

Rekommendera Poster

Hej!

Tacksam om någon som har haft liknande problem kan tipsa mig om en lösning.

Time Machine gör ingen back-up på e-post-meddelanden som ligger i mail.

Den gör back-up på allting annat på hårddisken och de övriga lagringsmedia som är anslutna till datorn, som den skall göra.

Under TM-inställningar/alternativ/uteslut . . . syns bara namnet på back-up-disken (ganska självklart, då den naturligtvis inte skall kopiera sig själv).

När jag markerar MAIL och klickar på "Gå in i Time Machine" så kommer mail-fönstret upp (se skärmdump) där man ser vänstra spalten med inbox, papperskorg m.m. men det är tomt i högerspalten där man borde se e-posten.

Har en iMac 27 tum / El Capitan 10.11.16 / MyBook som back-up-disk ansluten via USB.

Tacksam om någon kan hjälpa mig i mitt mörker.

 

 

post-20409-0-87871500-1472550202_thumb.jpg

post-20409-0-72185800-1472550345_thumb.jpg

post-20409-0-19207900-1472550768_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Carbon Copy Cloner i stället, det gör jag. Då får du med allt plus att du får en extra startbar skiva (och recovery om du väljer det). Apple Mail har varit ett sorgebarn länge, många frågor handlar om varför det uppför sig konstigt. Eftersom det är sambyggt med OS X, liksom Time Machine är, är det inte förvånande för min del att det sprider sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine ska kopiera mejl, det fungerar för mig. Har du Mail uppe som huvudfönstret och sen "Gå in i TimeMachine"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som är fel men själv sparar jag all min e-post i iCloud - fungerar fint och sparar utrymme på disken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

TimeMachine ska kopiera mejl, det fungerar för mig. Har du Mail uppe som huvudfönstret och sen "Gå in i TimeMachine"?

 

Det fungerar för mig också om jag har Mail upp och sedan går in i Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att se var på tidsaxeln du är när du tar din skärmdump.

För jag får exakt samma bild som du om jag står på "Nu".

Något som är fullständigt normalt eftersom "Nu" representerar dom mail som du redan har. Men hoppar jag tillbaka till den senaste backupen så dyker mailen upp.

Testa att inte ha mailfönstret så stort så du kan klicka dig fram och tillbaka på tidsaxeln.

 

post-45175-0-75823200-1479242105_thumb.png

 

post-45175-0-41224400-1479242120_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gömt en del onödiga inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hej!

Tacksam om någon som har haft liknande problem kan tipsa mig om en lösning.

Time Machine gör ingen back-up på e-post-meddelanden som ligger i mail.

Den gör back-up på allting annat på hårddisken och de övriga lagringsmedia som är anslutna till datorn, som den skall göra.

Under TM-inställningar/alternativ/uteslut . . . syns bara namnet på back-up-disken (ganska självklart, då den naturligtvis inte skall kopiera sig själv).

När jag markerar MAIL och klickar på "Gå in i Time Machine" så kommer mail-fönstret upp (se skärmdump) där man ser vänstra spalten med inbox, papperskorg m.m. men det är tomt i högerspalten där man borde se e-posten.

Har en iMac 27 tum / El Capitan 10.11.16 / MyBook som back-up-disk ansluten via USB.

Tacksam om någon kan hjälpa mig i mitt mörker.

 

 

 

Hade skrivit ett mer detaljerat svar som togs bort, men lyssna på Alix. Min erfarenhet är att varken TM eller Apple Mail är att lita på och kombinationen gör det inte bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hade skrivit ett mer detaljerat svar som togs bort, men lyssna på Alix. Min erfarenhet är att varken TM eller Apple Mail är att lita på och kombinationen gör det inte bättre.

 

 

Ditt inlägg gav varken en lösning eller en förklaring på det han upplever.

Mitt inlägg ger däremot en rimlig förklaring på "problemet" han upplever.

 

Står man på "Nu" i tidsaxeln så ser man inga mail. Flyttar man sig på tidsaxeln så ska man kunna göra det.

Visar TS att det ser likadant ut om han flyttar sig på tidsaxeln då är det ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

 

Ditt inlägg gav varken en lösning eller en förklaring på det han upplever.

 

Det gav en lösning på hur han ska slippa det han upplever eller andra problem med att återskapa mail vid TM. Något som jag av erfarenhet vet fungerar allt annat än smärtfritt ibland.

 

(Mitt inlägg togs sannolikt inte bort för att min lösning var dålig utan för att jag passade på att ge en känga till "Det funkar för mig" svar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har inte brytt mig så mycket om Backup från Mail då jag inte sett det i Time Machine. Men Raphael gav mig en intressant inblick i problemet. Jovisst kan jag se Backuperna om jag startar upp Mail som huvudfönster. Tack för det.

Men jag har en irriterande Backup-fråga. Var gång jag startar upp min AppleBook Air så startar kopieringen, vare sig den är orörd på någon timme men avstängd. Det inträffar var gång, även om inga ändringar har skett i mina filer.

Jag har letat men hittar ingen inställning för hur ofta Time Machine skall starta en backup.

På min stora iMac är det inget som stör men jag antar det är samma sak där med många kopieringar i onödan.

Någon som kan leda mig in i rätt inställningsmeny?

God fortsättning på det nya året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine gör backup på disken varje timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle veta vad AppleBook Air är för dator? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag skrev fel MacBook Air men det förstod du nog. Skulle väl bara visa dig på styva linan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag skrev fel MacBook Air men det förstod du nog. Skulle väl bara visa dig på styva linan

 

 

Det är inte frågan om jag förstår eller inte utan om att skriva korrekta benämningar på hårdvaran.

Skriver man rätt från början behövs ingen gissa sig till det rätta eller ställa frågan vad TS menar och kan från början ge råd på rätt hårdvara.

Om du tror att det handlar om att visa sig på styva linan så berättar det mer om dig än om mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer kan ha ändrats även fast man själv inte är medveten om det. T ex skräpmejl kommit in i Mail, eller man har surfat runt och då sparas ju en cache fil osv osv. TimeMachine tar backå på allt.

Dont ypu worrry, låt TM sköta sitt jobb så fungerar den bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...