Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ominstallation på SSD


tobiasam

Rekommendera Poster

Har problem med en macbook pro från tidigt 2013.

Fick "bluescreen" när jag skulle starta (inget felmeddelande) kunde öppna datorn i felsäkert läge, körde diskkontroll och fick en massa felmeddelanden som jag reparerade. kunde fortfarande inte starta och fick samma felmeddelande igen efter start i felsäkert läge. Nå väl, tänkte att det var fel på hårddisken så bytte till en SSD och skapade en bootbar usb med installationsfiler. Problemet är att när jag nu startar (med ny ssd) med "alt" nedtryckt och väljer installationen så börjar den ladda och äppelsymbolen kommer fram. Sedan blir allt grått igen, den står ett tag blir sedan ganska varm och fläktarna går "högt".

 

Har testat att formatera den nya hårddisken både i mac os-exctended och i dos. fungerar ändå inte.... vad kan vara fel... blir snart tokig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med en macbook pro från tidigt 2013.

Fick "bluescreen" när jag skulle starta (inget felmeddelande) kunde öppna datorn i felsäkert läge, körde diskkontroll och fick en massa felmeddelanden som jag reparerade. kunde fortfarande inte starta och fick samma felmeddelande igen efter start i felsäkert läge. Nå väl, tänkte att det var fel på hårddisken så bytte till en SSD och skapade en bootbar usb med installationsfiler. Problemet är att när jag nu startar (med ny ssd) med "alt" nedtryckt och väljer installationen så börjar den ladda och äppelsymbolen kommer fram. Sedan blir allt grått igen, den står ett tag blir sedan ganska varm och fläktarna går "högt".

 

Har testat att formatera den nya hårddisken både i mac os-exctended och i dos. fungerar ändå inte.... vad kan vara fel... blir snart tokig

 

Bytt från mekanisk hårddisk till en SSD i en Early-2013?

Early-2013 har ju flashdiskar från början. Är det verkligen en Early-2013 du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en MBP icke retina 2012. Den såldes ju länge som ett lågbudgetalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppades nästan på att något skulle vara trasigt men jag körde en extended AHT med resultatet att den inte hittade några fel... Fattar ingenting, har försökt installera el capitain både från internet och från USB med samma resultat... Äpplet kommer upp den börjar jobba får Grå skärm och står stilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det starta USB-minnet från andra datorer?

Testat starta din early-2011 från internet recovery? (alt+cmd+r nedtrycka vid start)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, har testat internet recovery, får samma resultat... Grå skärm. Hörde av någon att Apple inte fungerar på alla SSD-diskar och att detta ev skulle lösas i kommande uppdatering, kan det vara så?

Har testat Siemens 750 evo 250gig och nu bytt den mot en kingston men får samma resultat ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, jag kan starta internet recovery =grå skärm och boota från USB = grå skärm med båda diskarna. Tänker att min gamla disk är trasig och den nya kanske inte stöds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer aldrig fram till installationskonsollen?

Inte heller med Internet Recovery?

 

Då är det INTE din SSD som knasar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa nya ram menar du och testa? Eller kan jag kolla ramminnet på något sätt? Har nu hittat en recovery dvd som följde med datorn, inte heller den fungerar... Snurrar ett tag sedan grå skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa nya ram menar du och testa? Eller kan jag kolla ramminnet på något sätt? Har nu hittat en recovery dvd som följde med datorn, inte heller den fungerar... Snurrar ett tag sedan grå skärm

Oftast sitter RAM-minnet parvis.

 

Tag ut ett i taget och testa. Du behöver bara köpa ifall något av dem är trasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, inte ram, inte hårddisk, inte installationsfil, inga resultat på AHT...

Om det var kabeln till disken så borde jag väl ändå kommit till installationsvalen? Testade även att koppla ssdn till USB och inte ha någon hdd i datorn. Allt ger samma resultat... Grå skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara en av de med krånglande grafikkort.

Kolla här: Förlängt reparationsprogram för MacBook Pro med ... - Apple

Jag fick mitt bytt nyligen på min 2011-kärra. Lämnade in på digitalinn, tog typ tre dar sen var det klart. Ingen kostnad.

 

Hoppa över kollen "din rätt till service" den stämmer inte. min var inte med men fixades ändå pga så tydligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en 15" vi bollar med, så lämna in för defekt grafik-kort, länken ovan ger dig förlängd garanti året ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Följdfråga;

Sitter också på en mac book pro tidig -11 15".

I beskrivningen för reparationsprogrammet så står det att om datorn startar om ibland helt utan förvarning så ingår den i programmet med. Min gör ofta tvärtom, den går inte att starta om eller stänga av om man inte håller nere power-knappen. Kan det ha med detta att göra med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga;

Sitter också på en mac book pro tidig -11 15".

I beskrivningen för reparationsprogrammet så står det att om datorn startar om ibland helt utan förvarning så ingår den i programmet med. Min gör ofta tvärtom, den går inte att starta om eller stänga av om man inte håller nere power-knappen. Kan det ha med detta att göra med?

Ytterst tveksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att det räcker med att återställa en liten hårdvarukrets som sköter detta.

 

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Återställning av NVRAM verkar ha löst problemet. Tackar för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...