Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Undvik att bli lurad vid kameraköp på nätet


TB-000

Rekommendera Poster

Jag hittade följande intressanta text på Fotosidan:

http://www.fotosidan.se/cldoc/nytt-pa-fotosidan/sa-undviker-du-att-bli-lurad.htm

 

Delar är naturligtvis specifikt för Fotosidans köp och sälj.

Men övriga delar borde väl vara lika tillämpliga för de som köper Apple-prylar på MacWords köp och sälj eller vilken annons-site som helst.

 

Vad tror ni andra? Är det vettiga råd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade följande intressanta text på Fotosidan:

......

Är det vettiga råd?

 

Visst är de vettiga. Men statistiken jag såg sist säger att var tionde affär på nätet är en bluff. Det är upp till dig hur villig du är att bli av med dina surt förvärvade stålar. Jag skulle aldrig handla på distans av okända människor. Några av de sista nätaffärerna jag gjort har jag besökt säljaren eftersom det gällde instrument och utrustning. Köpt beg datorer också från forummedlemmar som varit här ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligade rubriken

 

 

Hmm. Är inte risken att bli lurad lika stor om man köper en MBA som om man köper en kamera?

 

Visst är texten jag länkar till skriven med ett kameraperspektiv, men jag tycker att det intressanta är vilka allmängiltiga slutsatser man kan dra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm. År inte risken att bli lurad lika stor om man köper en MBA som om man köper en kamera?

 

Visst är texten jag länkar till skriven med ett kameraperspektiv, men jag tycker att det intressanta är vilka allmängiltiga slutsatser man kan dra.

Den länkade artikeln handlade om foto. Du själv skrev att det var allmängiltigt. Det behövs väl inte nämnas en gång till........?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Blocket-paketet, vilket jag tycker är en bra lösning men det ställer krav på köpare och säljare. När man köper något så får säljaren inte pengarna innan köparen har gått in på webbsajten och godkänt produkten. Om man skickar tillbaks produkten inom tidsramen så ska man få pengarna tillbaka, men det gäller bara om säljaren inte har invändningar mot att man skickar tillbaks varan. Om säljaren har invändningar så hamnar pengarna i limbo mellan köpare och säljare och Blocket kan erbjuda medling.

Ingen perfekt lösning, men helt Ok. Jag både köper och säljer med blocket-paketet, vågar inte utan. :) En Ok lösning för köp mellan privatpersoner på distans.

Men skulle jag köpa på mig riktigt dyra saker så skulle jag köpa via butik som ger begagnatgaranti, för säkerhets skull...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...