Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraschad hårddisk?


Madeleine13

Rekommendera Poster

Min MBP från 2011 startar inte - äpplet kommer upp och processen startar men kommer bara halvvägs. Skärmen är randig. Har provat alla åtgärder som folk tipsar om, med säker start etc. Lämnade in burken för felsökning igår och där trodde man kraschad hårddisk. Någon här som tror nåt annat? Om det visar sig stämma, kan man göra nåt för att rädda nåt överhuvudtaget?

 

Fråga 2: om jag nu blir tvungen att byta ut MBP:n så tänker jag köpa en ny iMac. Då jag jobbar med design och använder Adobe CC (Ps, Ai, Indd) så behöver jag rätt mycket RAM. Nån som vet vilken spec jag ska köra på för att den ska orka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randig skärm säger trasigt grafikkort till mig. Skärmen blir inte randig av felaktig hårddisk. Vilken MacBook Pro har du? Det finns förlängd garanti på vissa modeller pga defekta grafikkretsar.

...

Adobe CC betyder så mycket RAM datorn har plats för. Det är för lite ändå... och se till att inte få en vanlig hårddisk! De är slöa. Minst FusionDrive eller en SSD, annars blir det att gå i tjära.

 

Not:

FusionDrive är Apples benämning på en hybrid av en mindre SSD och en vanlig hårddisk. De är designade att jobba sömlöst tillsammans så att OS X, program och de filer man jobbar med hamnar på den supersnabba SSD-disken, medan lagring och mindre använda program/filer sparas på den vanliga hårddisken. Bra kompromiss mellan snabbhet, lagring och pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rädda innehållet på hårddisken:

Prova att starta upp Macen i Target Mode. Genom att hålla ner "T" under uppstart ställer datorn om sig och blir en FireWire-hårddisk. OM hårddisken är hel, men datorn inte kan starta upp på den kan filerna vara åtkomliga om du ansluter din defekta dator till en fungerande Mac med FireWire-kabel eller Thunderboltkabel. Den defekta datorn visar sig då som en FireWire-hårddisk på den friska datorn och man kan dra och släppa filer.

...

Det är relativt enkelt att plocka ur disken ur datorn, sätta den i ett hårddiskkabinett och ansluta till en annan Mac och rädda filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rädda innehållet på hårddisken:

Prova att starta upp Macen i Target Mode. Genom att hålla ner "T" under uppstart ställer datorn om sig och blir en FireWire-hårddisk. OM hårddisken är hel, men datorn inte kan starta upp på den kan filerna vara åtkomliga om du ansluter din defekta dator till en fungerande Mac med FireWire-kabel eller Thunderboltkabel. Den defekta datorn visar sig då som en FireWire-hårddisk på den friska datorn och man kan dra och släppa filer.

...

Det är relativt enkelt att plocka ur disken ur datorn, sätta den i ett hårddiskkabinett och ansluta till en annan Mac och rädda filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförliga svar! Jag får vänta på att verkstan ger sin dom och bolla det här tipsen med dem. Är tyvärr inte tillräckligt duktig för att själv kunna fixa till det tror jag...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sakligt sett lika svårt att köra en 40-tvätt som att rädda data i hårddiskläge. Och det är inget sexistiskt i det enär jag är ungkarl (skild) och tvättar allt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket svårare saker med datorer, tro mig. Det mesta är svårare än att rädda data i hårddiskläge. Ungefär lika svårt som att ansluta en extern hårddisk till sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta är lätt när man kan det, tänker jag...

Target Mode:

 

1. Starta datorn med tangenten "T" nedtryckt tills du ser att datorn startar upp som FW-disk.

2. Hämta en annan Mac och starta den som vanligt.

3. Ta en FW/Thunderbolt-kabel och anslut båda Macarna.

4. Om allt är som det ska syns den krånglande Macen som en FW-hårddisksymbol på den andra datorn.

5. Dra filer från den krånglande Macen till den som fungerar.

6. Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@axelman: TACK! Nu vet jag att jag kan prova detta i alla fall om de som har min dator inne skulle säga att det är hopplöst...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man installerar en hårddisk i ett kabinett. Det finns en massa olika detaljlösningar men i stort sett gör man på samma sätt. Det är väldigt enkelt men videon beskriver sakta i minsta detalj så det verkar som en större grej än vad det egentligen är.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dags för en avrapportering! Det var MBP:s grafikkort som gått sönder. Tyvärr innefattades den inte av apples utökade garanti då den var inköpt före 2013. Surt, men inte mycket att göra. MEN hårddisken var intakt och allt gick att tanka över på min nyinköpta iMac, så jag är glad ändå. Det blev en stor investering lite tidigare än jag tänkt mig, men å andra sidan har jag nu en 27" skärm att jobba på med mina design - och fotoprojekt!

 

Tack för all hjälp och goda råd - ni är grymma!

 

/Madeleine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...