Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filöverföring mellan nätverksdiskar?


wallraff

Rekommendera Poster

Jag har en synology NAS med stora filer, c:a 1GB-2GB, som jag ofta behöver föra över till en Mac mini som står som mediaserver utan skärm och tangentbord.

Vad jag vill är att ha ett snabbt och smidigt sätt att föra över filer från NAS till olika mappar på mac minins hårddisk från min macbook air. Alltså föra över stora filer från en nätverksdisk till en annan.

 

Idag får jag:

alt 1: Logga in på mac mini via skärmdelning (från min macbook air) och där föra över filer via Finder från NAS:en som är mountad i mac minin.

alt 2: Mounta både nas:en och mac minin i macbook airen och föra över filerna. Men som jag förstår det går då filerna via Macbook airen vilket tar lång tid och mycket kraft från airen.

 

Finns det något sätt att sköta detta helt och hållet från Macbook airen? Dvs bara aktivera en filöverföring som bara då sker mellan nas och mac mini?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Den närmaste jag kan tänka mig är så kallad FXP. Det använder gamla hederliga FTP för att skicka filer just så som du vill, från en enhet till en annan utan att gå via den du sitter på. Som klient för OS X finns till exempel Forklift. Finns säkert andra också.

 

Men du får installera en FTP-server själv, både på NAS och Mac mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den närmaste jag kan tänka mig är så kallad FXP. Det använder gamla hederliga FTP för att skicka filer just så som du vill, från en enhet till en annan utan att gå via den du sitter på. Som klient för OS X finns till exempel Forklift. Finns säkert andra också.

 

Men du får installera en FTP-server själv, både på NAS och Mac mini.

Tack för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...