Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Watch Sport helt död - hur skall jag gå tillväga?


venacava

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Har köpt en Apple Watch ifjol April 2015 via import av en privatperson som varit i London Apple Store och handlat in den åt mej.

Nu är det så här att min Apple Watch har totalt dött - går ej att ladda batteriet - var inne i Örebro på Digital Inn och lämnade in den hos en auktoriserad Apple verkstad. De kunde bara konstatera samma sak - att den var helt död och går varken att ladda eller felsöka via porten som klockan har. I och med att den är inköpt för 1,5 år sedan, så gäller inte 1års garantin - samt att svenska konsumentlagen inte är giltig för prylar köpta utanför Sveriges gränser.

 

Kan tycka att en sådan dyr och ny produkt inte alls ska lägga av efter 1,5 år.

Frågan är hur jag går vidare? Hur pass open-minded är Apple i sådana här fall?

Kan jag försöka gå in på en Apple Store i Täby eller GBG och testa om man rentav har rätt att få en ny klocka? Har inte lust att ta den på drulle-hemförsäkringen då den gick på 7000:- import (istället för ordinarie 3500:-). Tydligen är detta ett nytt problem som Digital Inn aldrig ens hört talas om.

 

Tacksam för svar..

 

P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... I och med att den är inköpt för 1,5 år sedan, så gäller inte 1års garantin - samt att svenska konsumentlagen inte är giltig för prylar köpta utanför Sveriges gränser. ...

Rätt, fast ändå helt fel. Inom EU gäller två års reklamationsrätt som minimum. Citat:

 

"Enligt EU-reglerna har du alltid två års reklamationsrätt.

Du kan också ha ett extra skydd enligt nationella regler. Kom ihåg att alla avsteg från EU-bestämmelserna alltid måste gynna konsumenten."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag ingen aning om!

 

Med andra ord så kan jag gå in på Digital Inn och hävda detta, att EU har 2års reklamationsrätt? Så jag har rätt att få en ny klocka? Då kanske det är lämpligast att åka till Apple Store Täby/GBG - med tanke på att den är inköpt i AS London?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag ingen aning om!

 

Med andra ord så kan jag gå in på Digital Inn och hävda detta, att EU har 2års reklamationsrätt? Så jag har rätt att få en ny klocka? Då kanske det är lämpligast att åka till Apple Store Täby/GBG - med tanke på att den är inköpt i AS London?

Nja, du kan hävda att du har två års reklamationsrätt inom EU, men du har å andra sidan beviskravet på dig, efter sex månader, att visa att det måste ha varit fel på klockan från början, så att den har lagt av i förtid. När det gäller elektroniska produkter utan rörliga delar är praxis sådan att man utgår från fabrikationsfel om man inte uppenbart kan se fysisk åverkan, exempelvis stötar, vattenskada, eller dylikt. Men allt hänger förstås på hur "bråkig" den ansvarige vill vara. I detta fall Apple, som annars brukar hänvisa till nationell praxis. Vad gäller UK så är reklamationstiden där hela sex eller fem år, du kan läsa mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att garantin och reklamationsrätten bara är tvingande för verkstaden gentemot den ursprunglige köparen. Vissa tar dock inte så hårt på detta under garantiperioden. Apple är ett exempel på detta. Frågan är vad de säger om reklamationsrätten gentemot dig, som alltså inte är den ursprungliga köparen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att garantin och reklamationsrätten bara är tvingande för verkstaden gentemot den ursprunglige köparen. Vissa tar dock inte så hårt på detta under garantiperioden. Apple är ett exempel på detta. Frågan är vad de säger om reklamationsrätten gentemot dig, som alltså inte är den ursprungliga köparen.

I så fall får väl denna "privatperson som varit i London Apple Store och handlat in den åt mej" stå för reklamationen. Enklast och tryggast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall får väl denna "privatperson som varit i London Apple Store och handlat in den åt mej" stå för reklamationen. Enklast och tryggast.

Japp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamationen måste även göras i England. Åtminstone har jag fått nekande mot Apple när jag försökt tidigare pga att reklamationen måste utföras i samma land som produkten är köpt. Försöka går ju alltid men speciellt sjyst mot Digital Inn är det väl kanske inte om de ska behöva lägga ner tid och resurser för ett troligt nekande när det egentligen är hos återförsäljaren man ska vända sig till vid reklamationer.

 

Bäst är nog att kontakta Apple och höra om en reklamation ens är möjlig att göra i sverige innan den lämnas in igen till Digital Inn

Ring Apple på 020-100 529

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara produkter utom iPhone brukar gå att få reparerade i Sverige under garantitiden, även om prylen är köpt utomlands.

Vet inte hur det är med Apple Watch om den också är undantagen.

 

Men nu är det ju inte garanti utan reklamationsrätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vänner, tänkte komma med en uppdatering här..

Tack för alla värdefulla tips. Jag var inne igår på Apple Täby, och pratade med ett trevligt geni ;)

Han tog med sig enbart klockan (armbanden fick jag behålla), vilket skulle skickas in på reparation. Om det visar sig att jag inte åsamkat skadan så får jag ett nytt klockhuvud - annars så är det att jag får stå för kostnaden själv. Apple Store ifrågasätta ingenting, allt såg bra ut när det gäller kvittot. Frågade aldrig vem personen på kvittot var.

 

Följetong om en vecka ungefär.

 

Det som är lite surt är att man måste åka in och hämta den, det är 400km tur och retur för mej. Lyckligtvis har jag ett chefsmöte inom snar framtid i stockholm, får passa på och ta ut den då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara produkter utom iPhone brukar gå att få reparerade i Sverige under garantitiden, även om prylen är köpt utomlands.

Vet inte hur det är med Apple Watch om den också är undantagen.

 

Men nu är det ju inte garanti utan reklamationsrätt...

 

iPhone köpt utomlands går alldeles utmärkt att fixa i Sverige. Har fått telefon inköpt i UK utbytt, samt telefon inköpt i US utbytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

iPhone köpt utomlands går alldeles utmärkt att fixa i Sverige. Har fått telefon inköpt i UK utbytt, samt telefon inköpt i US utbytt.

I så var det på goodwill, snarare än officiell utfästelse. Alltså inget att räkna med.

 

http://www.apple.com/legal/warranty/products/iphone-english.html

"Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device."
"If you seek service in a country that is not the original country of purchase, you will comply with all applicable import and export laws and regulations and be responsible for all custom duties, V.A.T. and other associated taxes and charges."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så, kan uppdatera alla om hur det har gått..

Klockan blev utbytt, och jag behövde inte lägga ut någon kostnad. Riktigt bra gjort av Apple!

Det som är mindre bra är ju att man aldrig får veta vad det är som har hänt. Apple konstaterade också att den var helt död - men jag vill ju gärna veta varför den dog.. Nåja, slutet gott allting gott.

 

Har inte kunnat uppdatera på länge då jag haft flera veckors semester utomlands.. Men nu är man tillbaka till verkligheten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...