Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TheMackan

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska börja plugga till ingenjör och har tänkt att köpa en Macbook air för att använda till studierna. Jag undrar om det räcker med 128GB lagring.

 

Kommer inte ha några spel installerade, inte heller några filmer eller serier sparade på datorn. Det enda programmen jag kommer att ha är Office-paketet, Matlab, Adobe Reader och liknade. Kommer även att ha lite bilder tagna med min iPhone lagrade på datorn.

 

Jag undrar helt enkelt om 128GB kommer att räcka för mina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt räcker det, ja. Men du kommer nog inte att vara den första som efter en tid ångrar att du inte valde mer lagring när du köpte datorn…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Kommer även att ha lite bilder tagna med min iPhone lagrade på datorn. ...

Att döma av många trådar här så fyller en Iphone upp en Mac på nolltid med diverse säkerhetskopior, bildbibliotek, och annat, på nolltid. Icloud gör sitt, om man också har det. Men om du lagrar i ett moln i stället ska det nog fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt räcker det, ja. Men du kommer nog inte att vara den första som efter en tid ångrar att du inte valde mer lagring när du köpte datorn…

Och säkert inte den sista heller.

Apple borde sluta erbjuda den snåla 128 Gb disken, oavsett dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I praktiken blir det ganska lite lagring med 128 GB eftersom man inte kan fylla en hårddisk ända till 100%. Man bör inte understiga i alla fall 20 GB ledigt utrymme. Så OS X med grundpaketet drar väl en 20 GB så det blir grovt räknat 80 GB att använda. Med 256 GB hårddisk minus 20+20 GB återstår lite över 200 GB ledigt. 200 GB är mycket mer än 80 GB. Dessutom blir en Air kallare som begagnad med 128 GB. Som bonus går en 256 GB lite fortare också än en 128 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...