Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krånglande hemnätverk


klagge

Rekommendera Poster

Hej

Sedan jag flyttade till ny lägenhet har jag haft lite strul med mitt hemnätverk.

 

I förra lägenheten var detta inget problem, då hade vi Com-hem och ett modem från dem, vår time capsule var ställd till bryggläge och allt fungerade.

 

I nya lägenheten har jag BBB och jag har inte kopplat in deras tillhandahållna modem utan kopplat ethernetkabeln från min time capsule rakt in i väggen. I början hade jag lite problem med att min TV (Samsung) och min macbook air under stundom förlorade kontakten med mitt wifi. Det verkade vara ett problem med att de inte får IP-adresser.

 

För att lösa det har jag idag ändrat inställningarna i TS från bryggläge till DHCP och NAT, då fungerar TV och dator utan problem men min och frugans iphone atrular. Telefonerna kopplar upp på nätverket men kan inte komma ut på internet.

 

Hur ska jag lösa detta, bör jag använda det modem BBB skickat hem mellan vägg och TS? Vilka router-inställningar ska jag ha i TS?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte hur du ställt in i din TC, men med DHCP och NAT borde det ju fungera.

 

Om du sätter dit BBB:s router ska du ha TC i bryggläge, precis som i din gamla bostad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär inte behöva BBB:s router – såvida du inte använder IP-telefoni.

Att era iPhone krånglar kanske beror på att/om du har kvar gamla namnet på nätverket och inställningarna för detta finns kvar i telefonerna. Prova i så fall att ta bort nätverket (”Glöm det här nätverket”) och lägg till det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar.

Fungerade inte att "glömma nätverket", samma fel. Ska prova vid tillfälle att koppla in BBBs router. Skulle dock helst slippa det eftersom den bara tar plats och är ful så om nån annan har någon annan god idé så vore det toppen.

 

Använder inte IP-telefoni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt se här, har du TVn och dator på WiFi, precis som era iPhones? Då är det ju inget fel på WiFi i sig, utan på inställningarna i era telefoner. Testat att starta om telefonerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att telefonerna går på 5GHz och de andra på 2,4 GHz? Eller vice versa?

Bor du i hyreshus med många lägenheter som har eget WiFi (och som kan störa ditt)?

Testat att starta om routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid nollställa nätverksinställningar i telefonen: Inställningar > Allmänt > Nollställ > Återställ nätverksinställningar.

Men det är kanske lite overkill, för jag tror att alla nätverksinställningar – även mobila – nollställs då…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, inget som funkat än dock. Ska kolla på måndag med våra IT-snubbar på jobbet (jobb-telefon) innan jag pillar för mkt i nätverksinställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...