Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firefox – nyheter och uppdateringar


xeric

Rekommendera Poster

I Firefox 49 som kommer (≈ September) så droppar de stödet för 10.6/7/8 och kör 10.9+ på den.

Firefox support has ended for Mac OS X 10.6, 10.7 and 10.8 | Firefox Help

- - -

Fick första beta'n häromdagen (49.0b1) och sen startade den inte. Som tur är verkar det, än sålänge, bara ligga koll på vilken vers man kör i Info-filen.

# /Applications/Firefox.app/Contents/Info.plist

  <key>LSMinimumSystemVersion</key>
  <string>10.9.0</string>

#Byt till

  <key>LSMinimumSystemVersion</key>
  <string>10.6.0</string>

:crossfingers:

Lägger dem in kollen i programmet sen så får man väl (för egen del) hoppa ner på 48, och sen köra ESR: (45.*-esr). Då klarar man sig en bra bit in på 2017 i a f.


- - -

 

Är lite synd att de gör så, men fullt förståeligt. Är många som sitter kvar med Snow Leopard och inte kan uppgradera p g a hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att du håller på att byta huvudplattform då. När är det dags?

Att byta helt? När allt är klart, och sen när jag fått tag i en mini också. Blev ju en telefon nu. Annars är väl ena datorn i pripncip klar. Till den bärbara fattas en (1) del och sen skall den “meckas med” också. Men det är inget som tar någon tid direkt. Det är miniswitcharna som skall skaffas och monteras in, och sen WiFi--kortet som skall bytas mot det nya jag köpte (m wifi/ac B)) Skall passa på att byta kylpasta på den med när den ändå är öppen sen.

 

Den relativt nya webbläsaren Cliqz är baserad på Mozilla och säkerhetsinriktad. Finns för 10.6 och uppåt. Kanske är något?

 

https://cliqz.com/en/products/cliqz-for-desktop

Det kan ju vara ett alternativ. :yeahbaby: Fast Cliqz ser mer ut som ett sökmotorsproject än en webläsare, med tanke på att den finns som add-on och att det eg är FF i botten. Och just det att den bygger på FF's kod... det är ju den de slopar stödet i kommande version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

FF52 kom häromdagen… och första betan av FF53 kom igår.

Fanns en hel del instressanta saker där: https://www.mozilla.org/en-US/firefox/53.0beta/releasenotes/

För OS X: “32-bit Mac OS X is no longer supported. Firefox is now a 64-bit only Mac OS X application”

Väntad utveckling, men kanske kan få betydelse för PPC-versionen som någon annan gör. Blir nog svårt att få uppdateringar dit.

En riktigt smart grejj: “Media playback on new tabs is blocked until the tab is visible”

Ingen mer autoplay så att säga. :yeahbaby:

Sen kom det 2 nya kompakta teman (som förinstallerade). Njaa... så kul var dem inte. Den mörka versionen var väl ok'ish.

post-64246-0-25706400-1489066506_thumb.png
post-64246-0-73830600-1489066510_thumb.png

Har redan ett “enklare” tema... Forstätter med det istället.

post-64246-0-30568800-1489066516_thumb.png

 

“Simple Yet Effective” heter det. Kör samma i Thunderbird. Lite mellan-grått/grönt. Snällt mot ögonen. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde med Firefox ganska konsekvent på mina äldre PPC-macar, tyckte att det blev mindre segt än med Safari.

Men med Intel-macarna håller jag mig helt till Apples ”default-program”; har varken Firefox, Chrome eller någon annan e-postklient än Apple Mail. Kan inte påstå att Apples program nödvändigtvis är bättre, men jag inbillar mig att jag i längden slipper en del problem och ”konstiga fenomen” genom min ortodoxa hållning. Egentligen borde jag avinstallera de Microsoft- och Adobe-produkter som jag har på datorn också – men bäst hade varit att aldrig installerat dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om äldre PPC och webläsare. Jag saknar Camino. Den var riktigt bra. :yeahbaby:

logo.png

Var ju många år sen den las ner så lite överraskande att sidan finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Firefox Quantum verkar bli en ruggigt snabb webbläsare. Betaversion 30 procent snabbare än Chrome.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nyhetsbrevet från igår, kom det nyheter om en uppdatering för FF/iOS. Även nyheterna för FF Focus (Android) med Multitasking och tabbar kan ju vara intressant då det är dyka upp i iOS-versionen senare - om det inte redan gjort det.

 

Tracking Protection for iOS

Long story short: Apple's developer kit now (finally) allows us to add Tracking Protection to Firefox for iOS. So you can block those ads everywhere, both in Private Browsing and regular mode.


post-64246-0-28863800-1506542117_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort titeln mer neutral. /Eric

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttade även hit ditt inlägg om Quantum. :yeahbaby:

Såg det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kome en FF57-beta nu ikväll... och där tog det stopp för OS X 10.7. Officiellt tog de ju bort den vid FF49, men det har kunnat gå att köra bara genom att ändra i info-filen 10.9 -> 10.6 så har den startat så fint. jaja, FF56 kom ju nu precis så man är ju uppdaterad ändå. :crossfingers::yeahbaby:

- - -

FF57 har fått nya program- och dokumentikoner.

post-64246-0-13330900-1506548525.png post-64246-0-54465100-1506548534.png

 

 

Var väl snygg, på sitt sätt - men den gamla/nuvarande är snyggare. :yeahbaby:

 

firefox-350x200.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var deras blogpost om nya Quantum:

Introducing the New Firefox: Firefox Quantum - The Mozilla Blog

...med tillhörande liten film. :)




- - -

Roligast på bloggen...

How many ways can you customize the toolbar in the new Firefox?

  • There are 265,252,859,191,742,656,903,069,040,640,000 more ways to customize the new Firefox toolbar right out of the box!

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar nu. Bättre grafik och layout. Om den är snabbare och gör vad jag behöver så kan jag tänka mig att byta.

Trevligt... :yeahbaby: Hoppas du gillar den. :)

 

Man kan ju ha/köra båda - för olika ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt... :yeahbaby: Hoppas du gillar den. :)

 

Man kan ju ha/köra båda - för olika ändamål.

Problemet är mest att jag följer minsta motståndets lag. Jag är van vid Stylebot. Stylish klurade jag ut när jag testade Safari. Men nu har jag glömt av det...

 

Du kanske kan guida? Några småfrågor:

 

1. Hur byter jag ut det mörkgrå i överkant av fönstret? Fixat

2. Hur gör jag typsnittet större i bokmärkesraden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...