Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var hittar man vilken SATA datorn har?

e-snobben

Rekommendera Poster

e-snobben

Har letat på diverse ställen på nätet och i systeminställningar. Men jag hittar inte vad som gäller för min dator vad gäller SATA 3 eller SATA 6.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har letat på diverse ställen på nätet och i systeminställningar. Men jag hittar inte vad som gäller för min dator vad gäller SATA 3 eller SATA 6.

mactracker hjälper mig. http://mactracker.ca/

6,0 Gbps serial ATA säger den

Sven

Länk till inlägg
SirKnasen

Ser du under Systeminformation->SATA

Men annars hade det ju varit bra om du sa vad det är för datorn som avses så hade någon kunnat ge dig svaret direkt.

Länk till inlägg

jag trodde TS menade datorn i hans profil.

Sven

Länk till inlägg
Axelman

From 2011 har alla Macar SATA 6 ( med reservation för att jag missat någon ) Uppgifter finns bla i Mactracker. Bifogar bild på var i Mactracker man ser det.

post-363-0-19493600-1470412222_thumb.png

Länk till inlägg
e-snobben

jag trodde TS menade datorn i hans profil.

Sven

Jo det stämmer. Tack!

Ser du under Systeminformation->SATA

Men annars hade det ju varit bra om du sa vad det är för datorn som avses så hade någon kunnat ge dig svaret direkt.

Ok, tack! jag var osäker på om de siffror som står där betyder samma som SATA 6 eftersom det står lite annorlunda. Så här ser min systeminfo ut.

post-528-0-61042400-1470562998.png

Då avser alltså siffran antalet Gigabit. Jag hade ändå varit tvungen att starta en tråd om det för att vara helt säker på att de siffrorna innebär SATA 6 och inte avser något annat. Det står ju bara "SATA" och inte "SATA 6"

From 2011 har alla Macar SATA 6 ( med reservation för att jag missat någon ) Uppgifter finns bla i Mactracker. Bifogar bild på var i Mactracker man ser det.

Tack!

Länk till inlägg

Ok, tack! jag var osäker på om de siffror som står där betyder samma som SATA 6 eftersom det står lite annorlunda. Så här ser min systeminfo ut.

Då avser alltså siffran antalet Gigabit. Jag hade ändå varit tvungen att starta en tråd om det för att vara helt säker på att de siffrorna innebär SATA 6 och inte avser något annat. Det står ju bara "SATA" och inte "SATA 6"

SATA I - 1.5Gbit
SATA II/3G - 3Gbit
SATA III/6G - 6Gbit

Ja, det är lite förvirrannde det där. Det finns inget som heter SATA 6. Sata 3 finns som har hastigheten 6G(bit). Och tyvärr kallas den slarvigt för SATA 6, vilket gör att när en del pratar om SATA 3 (6Gbit), menar andra 3Gbit.

- - -

post-64246-0-40831100-1470565911.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Comparison_with_other_buses

Länk till inlägg
Axelman

Jag snurrar till mig själv. SATA 3 heter det ju och har 6 Gbit/s som teoretiskt maxtak. Vilket är på Macar from 2011. Tills PCIe-diskarna började ta över. Som är rejält mycket snabbare.

...

Macar med SATA 3 kan i praktiken skyffla runt 5-600 Mbs. Första generationen PCIe 700-1000 Mbs. Nu är de snabbaste Macarna över 2000 Mbs. Som jämförelse kunde en 5400 rpm vanlig hårddisk från 2010 skyffla runt 60 Mbs.................

Länk till inlägg
e-snobben
SATA I - 1.5Gbit
SATA II/3G - 3Gbit
SATA III/6G - 6Gbit

Ja, det är lite förvirrannde det där. Det finns inget som heter SATA 6. Sata 3 finns som har hastigheten 6G(bit). Och tyvärr kallas den slarvigt för SATA 6, vilket gör att när en del pratar om SATA 3 (6Gbit), menar andra 3Gbit.

- - -

attachicon.gifsata_1-3.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Comparison_with_other_buses

:yeahbaby: +

Länk till inlägg
e-snobben

Macar med SATA 3 kan i praktiken skyffla runt 5-600 Mbs. Första generationen PCIe 700-1000 Mbs. Nu är de snabbaste Macarna över 2000 Mbs. Som jämförelse kunde en 5400 rpm vanlig hårddisk från 2010 skyffla runt 60 Mbs.................

Är det alltså möjligt med min Mac och en 5400 rpm hårddisk att komma upp i 500-600 Mbs? Du får gärna ge mig en länk om du har, i detta virrvarr av data som finns på nätet. Skulle också vara intresserad av vad resultatet blir med en Samsung SSD 830 series som är installerad för tillfället.

Länk till inlägg
Axelman

Är det alltså möjligt med min Mac och en 5400 rpm hårddisk att komma upp i 500-600 Mbs? Du får gärna ge mig en länk om du har, i detta virrvarr av data som finns på nätet. Skulle också vara intresserad av vad resultatet blir med en Samsung SSD 830 series som är installerad för tillfället.

Nej. En ny 5400 rpm klarar kanske 80 Mbs, inte mer med SATA 3. En 7200 rpm klarar 120-130 Mbs sen går de i taket. SATA 3 med SSD klarar ca 500-600 Mbs med en Samsung Evo 850. Däröver krävs PCIe-anslutning. Använd BlackMagic Disk Speed Test. Man kan oftast avbryta testet när man fått utslag på båda mätarna. Sen kör den bara tester på vilken av alla möjliga och omöjliga videoformat som den orkar. Så att fullfölja testet har inte gett mig andra siffror.

Länk till inlägg
e-snobben

Använd BlackMagic Disk Speed Test. Man kan oftast avbryta testet när man fått utslag på båda mätarna. Sen kör den bara tester på vilken av alla möjliga och omöjliga videoformat som den orkar. Så att fullfölja testet har inte gett mig andra siffror.

Jaha det är det man ska köra. Laddade faktiskt hem programmet nyligen och testade. Mätarna gick i botten. Men sen såg jag att det mest var för ämnat för de som ska köra videoredigering så då antog jag att jag inte hade nån nytta av det. Men jag då vet jag i alla fall vilket resultat jag ska gå efter.

Länk till inlägg
Axelman

Det som är av intresse är siffrorna som jag rutat in med röd ruta. Själva visarna är ju bara en ploj.

post-363-0-27126400-1470593718.png

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...