Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var fästa ESD-armband i Mini:n?


-chrille-

Rekommendera Poster

Var kan jag lämpligast fästa ESD-armband(med klämma) i en Mini 2012?

Det kan du strunta i, precis som Ifixit. Se bara till att vara barfota när du jobbar, bär bomullskläder, och ta i chassit innan du rör vid någon elektronisk komponent. Rör aldrig vid kontaktytor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Med chassi, menar du aluminiumhöljet? Är inte Mac Mini dubbelisolerad utan koppling till komponenter, då tror jag inte att det går att utjämna potentialen den vägen?

 

Har ett armband liggandes så tänkte vara på den säkra sidan men hittar inget vettigt ställe att nypa fast klämman. Kanske overkill som du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Med chassi, menar du aluminiumhöljet? Är inte Mac Mini dubbelisolerad utan koppling till komponenter, då tror jag inte att det går att utjämna potentialen den vägen?

 

Har ett armband liggandes så tänkte vara på den säkra sidan men hittar inget vettigt ställe att nypa fast klämman. Kanske overkill som du nämner.

Man riskerar ju att leda ström från chassit (aluminiumhöljet) till komponenterna när man öppnar upp den och sträcker in fingrarna. Det vill säga, handen nuddar både aluminiumhölje och komponent. Jag skulle därmed säga att risken ökar med armband fäst i ytterhöljet... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså nya diskar och minne som ska i, så ingen större operation med andra ord :)

Jag har gjort allt det i min egen mini Late 2012 utan problem. Och utan armband. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går nog fint utan och blir nog så jag fuskar också!

 

Men, jag är fortfarande nyfiken, vilken är den bästa punkten att utjämna potentialen i en Mini? :)

 

Konstruktionen verkar vara dubbelisolerad och chassiet är ju dessutom eloxerad dvs aluminiumoxid som är dålig ledare. Klämma fäst på fas eller nolla? Att sätta den direkt på ett moderkort känns vanskligt med alla små ytmonterade komponenter. Möjligen gallret för WiFi antennen? Teoretiskt nu alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att självaste Apple rekommenderar ESD armband för byte av minne men står inte var man lämpligast ansluter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det går nog fint utan och blir nog så jag fuskar också!

 

Men, jag är fortfarande nyfiken, vilken är den bästa punkten att utjämna potentialen i en Mini? :)

 

Konstruktionen verkar vara dubbelisolerad och chassiet är ju dessutom eloxerad dvs aluminiumoxid som är dålig ledare. Klämma fäst på fas eller nolla? Att sätta den direkt på ett moderkort känns vanskligt med alla små ytmonterade komponenter. Möjligen gallret för WiFi antennen? Teoretiskt nu alltså

Jag vet inte. Inte ens teoretiskt.

 

Ser nu att självaste Apple rekommenderar ESD armband för byte av minne men står inte var man lämpligast ansluter

Jo, amerikanska bolag ansvarsfriskriver sig gärna. Men försök hitta en guide från samma företag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...