Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gitarr in i Garageband


engelbrekt

Rekommendera Poster

Jag har elgitarr och vill koppla in mig på min iMac 5K 27" sent 2014. Vill spela in med bakgrund till programmet Garageband. Hur gör man? Behöver man ett exgtern ljudkort?

Jag har Logitech högtalare som går från datorns hörlursuttag. Tips om inställningar mm mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En elgitarr ger för låg signal. Du måste ha något som ökar på den. En effektpedal kan duga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har elgitarr och vill koppla in mig på min iMac 5K 27" sent 2014. Vill spela in med bakgrund till programmet Garageband. Hur gör man? Behöver man ett exgtern ljudkort?

Jag har Logitech högtalare som går från datorns hörlursuttag. Tips om inställningar mm mottages tacksamt.

 

Det finns ljudkort med speciella gitarr/instrument/mickingångar. Det beror på vad du har för krav. Här är två alternativ men det finns många fler beroende på vad du behöver. Om du ska köpa ett Focusrite så köp generation 2, det är de senaste. Den första generationen är på kampanj men de är inte lika bra, så 250 kr extra för det senaste är inget att fundera på.

 

http://www.4sound.se/dator/ljudkort/focusrite-scarlett-2i2-gen2

 

http://motu.com/products/avb/ultralite-avb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar o tips. Men hur får jag in signal till min Imac?Finns bara hörlursutgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just ja. Det blir något ljudkort/pedal med USB. Min Boss ME 25 är bara att plugga in med USB och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörlursutgången är även en ljudingång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörlursutgången är även en ljudingång.

 

Det går inte att koppla en gitarr till den.

 

Eller va? Menar du att man kan koppla en mikrofon till den? Det tror inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Gitarrinterface IK Multimedia iRig HD

Finns bl a på clas Ohlson 995:-

Funkar med USB om det behövs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en PreSound Audiobox one. Girtarren in och ut via USB-kabel. Får inte igång Garageband och om nån kan förklara steg för steg så blir jag rörd. Jag har vesrion 10.1.2 och den ger inget ljud ifrån sig då jag kopplar upp. Tidigare versioner av iMac hade en ljudingång och Garageband funkade med det. Att koppla in guran i hörlursuttaget är nog ingen bra lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det går inte att koppla en gitarr till den.

 

Eller va? Menar du att man kan koppla en mikrofon till den? Det tror inte jag.

Bara om mikrofonen har inbyggd förstärkare. För ingången kräver linjenivå på signalen (runt 0,5-1 Volt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en PreSound Audiobox one. Girtarren in och ut via USB-kabel. Får inte igång Garageband och om nån kan förklara steg för steg så blir jag rörd. Jag har vesrion 10.1.2 och den ger inget ljud ifrån sig då jag kopplar upp. Tidigare versioner av iMac hade en ljudingång och Garageband funkade med det. Att koppla in guran i hörlursuttaget är nog ingen bra lösning.

Får inte igång Garageband!? Nog startar väl programmet? Gissar att det är ljudet du syftar på. Gå till Systeminställningar/Ljud och där finns förmodligen din nya box i listan över valbara enheter. Men som förval Ljud in är kanske något annat eller ingenting. Så markera den så bör du ha ljud därifrån. Bifogar en bild om hur det kan se ut.

 

Edit.

Jag har inte valt USB-enhet som du ser... men du fattar grejjen.

post-363-0-05493900-1470233982_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser din startsida ut i GB? Jag har förm den senaste versionen men gillar den gamla bättre,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en PreSound Audiobox one. Girtarren in och ut via USB-kabel. Får inte igång Garageband och om nån kan förklara steg för steg så blir jag rörd. Jag har vesrion 10.1.2 och den ger inget ljud ifrån sig då jag kopplar upp. Tidigare versioner av iMac hade en ljudingång och Garageband funkade med det. Att koppla in guran i hörlursuttaget är nog ingen bra lösning.

 

Bara så att vi säkert vet vilket ljudkort du talar om, är det det här du har köpt?

 

http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/presonus-audiobox-ione

 

HIttar inget som heter som du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...