Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Reklamen syns ibland, men för det mesta inte. Varför?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ett märkligt fenomen har dykt upp för mig. Jag använder AdBlock och för det mesta slipper jag reklamen. Men då och då, som nu t ex, så är den helt plötsligt synlig överallt där det annars bara brukar vara grå fält. Fler med AdBlock som upplever samma sak?

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Adblock och Adblock plus har en inställning per default som tillåter viss reklam. Annars kan det bero på att filterlistorna inte uppdateras som de ska. Använd Ublock (origin) i stället, det är bättre, tar mindre resurser, släpper inte igenom viss reklam per default, och har många fler inställningsmöjligheter, bland annat antispårning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Adblock och Adblock plus har en inställning per default som tillåter viss reklam. Annars kan det bero på att filterlistorna inte uppdateras som de ska. Använd Ublock (origin) i stället, det är bättre, tar mindre resurser, släpper inte igenom viss reklam per default, och har många fler inställningsmöjligheter, bland annat antispårning.

Fungerar Ublock även med Safari?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar Ublock även med Safari?

Finns en version av den här: https://www.ublock.org/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också noterat – både med AdBlock och uBlock – att vissa sidor ibland dyker upp med reklam. Oftast är det startsidan, när man öppnar Safari, som berörs. Laddar man om sidan försvinner reklamen.

Just nu provar jag med Adguard, där är fenomenet mer sällsynt.

Parallellt med ovanstående tillägg kör jag Ghostery.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det kan ha med Safari att göra, jag ser aldrig, aldrig någon reklam via Chrome. Ni kan ju jämföra, om ni vill.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kör både uBlock och ABP tillsammans i Safari (lite segare att ladda sidor med två, I know), har aldrig haft det nämnda problemet med dessa aktiverade... Utan dom däremot - då är det jordens undergång i Safari! :whistling:

Händer det, testa CMD+R för att ladda om sidan, kan ha med cache-läsning eller något i Safari att göra, I dunno...

:totaltgalen:

Redigerad av davidredjoy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Programmerarna för väl en ständig kamp mot varandra. Redaktionerna som vill att deras reklam ska synas gör såklart allt för att det ska så förbli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Programmerarna för väl en ständig kamp mot varandra. Redaktionerna som vill att deras reklam ska synas gör såklart allt för att det ska så förbli.

Filterlistorna uppdateras kontinuerligt, och är vid någon tidpunkt alltid föråldrade. Jag gick in och kollade nu, och så var det.

post-28798-0-74190600-1469905983_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Filterlistorna uppdateras kontinuerligt, och är vid någon tidpunkt alltid föråldrade. Jag gick in och kollade nu, och så var det.

attachicon.gifublock.png

Jag har inte gjort några förändringar. När jag började surfa nu ikväll för en timme sen eller så var alla sidor fulla av reklam. Men i detta ögonblick har all reklam försvunnit som genom ett trollslag. :tappahakan:

Är det alltså filter-listorna som uppgraderats då?

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte gjort några förändringar. När jag började surfa nu ikväll för en timme sen eller så var alla sidor fulla av reklam. Men i detta ögonblick har all reklam försvunnit som genom ett trollslag. :tappahakan:

Är det alltså filter-listorna som uppgraderats då?

Kanske hade du någon atomiskt otur som gjorde att du precis vid ditt klick gick genom en ojämn konstant space-time som gjorde att datorns adblocks slutade fungera och sen dess har du nu kommit i rätt balans med gravitation atomerna i din dator så allt slöste sig själv?!

- Inte..? Nähä... Kanske bara jag som ser på för mycket film... Nevermind.

:whistling:

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske hade du någon atomiskt otur som gjorde att du precis vid ditt klick gick genom en ojämn konstant space-time som gjorde att datorns adblocks slutade fungera och sen dess har du nu kommit i rätt balans med gravitation atomerna i din dator så allt slöste sig själv?!

- Inte..? Nähä... Kanske bara jag som ser på för mycket film... Nevermind.

:whistling:

:D +

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...