Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nedgradera från 10.8 till 10.7


-chrille-

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vill nedgradera mitt OS från 10.8 till 10.7. Finns något hinder för att göra detta, bara köpa och installera programvaran? Kör Mac Mini 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Mac är alltför ny för att köra så gammalt OS.

 

Varför vill du göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara varför. 10.7 är ett av de sämre OS X. 10.8 ett av de bästa. Dessutom är 10.8 det som datorn kom med vilket betyder att det inte går eller att det blir stora problem att bakdatera sig till 10.7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Hej och Välkommen!

 

Varför skulle du vilja göra det?

Rådet brukar vara att köra senaste OS datorn klarar av.

 

Du kan ju även köra någon smidig Linux-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! :) Version 10.8 kan inte hantera Look-up-table profiler för färghantering i Eizo mjukvara och inte heller någon av de efterföljande operativsystemen vad jag vet.

 

Vad är det i datorn som känner av vilken programvara som den levererades med? Byta till ny tom hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det i datorn som känner av vilken programvara som den levererades med?

Frågan är fel ställd. Så gamla OS-versioner innehåller inga drivrutiner för såpass ny hårdvara. Så du måste köra en OS-version som anpassats till hårdvaran och den första var just 10.8.x.

 

Så då är frågan: Hur gammal är din skärm? Och hur gammal är programvara som följde med?

 

Funkar inte den inbyggda kalibreringen?

http://computers.tutsplus.com/tutorials/how-to-calibrate-your-macs-display--mac-47072

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar finnes:

 

"Is it possible to downgrade the new mac mini to lion? I've tried everything that i think that should work but it does'nt."

 

"Depending what you want to do with Lion however, you

could install Lion in a virtual machine using Parallels or

VMware Fusion. You could then have Lion and Mountain

Lion running at the same time. This works quite well unless

what you want to do in the virtual machine is very graphics intensive."

 

https://discussions.apple.com/thread/4484269?tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Offtopic

 

Om du har en Mini i7 2012 är du att gratulera. Apple råkade ge den en alldeles för bra processor. Nästa årsmodell är mycket klenare! Mini 2012 i7 är het begagnad bland de som vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår. Skärmen är från 2015 med mjukvara ColorNavigator 6. Den inbyggda profileringen åsidosätts och kontrolleras helt av Eizos programvara, annars blir det inte korrekt.

 

Har snikvarianten med i5 med dubbla kärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Eizo så är programvara kompatibel med 10.8.

http://www.eizoglobal.com/support/compatibility/shared_07/

 

 

Jo, den är kompatibel och det fungerar att generera både matris-profiler och LUT-profiler men när man skapar LUT-profiler för skärmprofilering så visas färgerna fel. Matris-profilen körs korrekt men då blir det en kompromiss med lite rödstick(jag tror det har att göra med LED-belysningen i dagens skärmar som har toppar i spektrat som är svåra att korrigera utan en stor LUT-profil).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo, den är kompatibel och det fungerar att generera både matris-profiler och LUT-profiler men när man skapar LUT-profiler för skärmprofilering så visas färgerna fel. Matris-profilen körs korrekt men då blir det en kompromiss med lite rödstick(jag tror det har att göra med LED-belysningen i dagens skärmar som har toppar i spektrat som är svåra att korrigera utan en stor LUT-profil).

Det verkar ju vara en Eizo-bugg i så fall. Och den visar sig säkert under Mac OS X 10.7 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att det beror på programmen för redigering av bilder och hur de använder(och inte använder) Mac ColorSync för att presentera färger. Har provat Basiccolor med samma resultat som Eizos mjukvara. Men det är en annan diskussion...

 

Nu vet jag att det inte fungerar nedgradera på ett bekvämt sätt. Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu vet jag att det inte fungerar nedgradera på ett bekvämt sätt. Tack för svaren!

Så att köra 10.7 i en virtuell maskin är inte intressant som jag föreslog ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att köra 10.7 i en virtuell maskin är inte intressant som jag föreslog ovan?

 

"Bekvämt" är ju en fråga om definition. Fungerar det smidigt så varför inte. Ska läsa igenom det. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Bekvämt" är ju en fråga om definition. Fungerar det smidigt så varför inte. Ska läsa igenom det. Tack för tipset.

Jag vet inte hur smidigt det blir för jag har inte provat. Det går åt mycket RAM att köra två OS samtidigt så har du inte maxat RAM så bör du göra det nu. Samt slänga i en SSD för att snabba på alla installationer och starter. Originalhårddisken i mini är en låångsam sak så det blir våldsam skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är svaret i länken jag hänvisar till att det går att köra virtuellt. Men det står inte hur man gör. Du får Googla på

How to install OS X 10.7 Lion in a virtual machine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, OS X är ju rätt speciellt alltså... Att i OS X köra Parallels som kör OS X, kan man då i det OS X i Parallels köra OS X som kör Parallels som kör OS X som kör Parallels som kör OS X? Hur spaceat är inte det?! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att köra 10.7 i en virtuell maskin är inte intressant som jag föreslog ovan?

Frågan är om en virtuell maskin kan komma åt hårdvaran för att påverka skärmbilden på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om en virtuell maskin kan komma åt hårdvaran för att påverka skärmbilden på rätt sätt.

Ingen aning. Men det går att köra 10.7 i VM i 10.8 och det är ju ett halvt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning. Men det går att köra 10.7 i VM i 10.8 och det är ju ett halvt svar.

Nära skjuter ingen hare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nära skjuter ingen hare. :)

Du brukar ju ha en del kunskap i slika ämnen. Du kan inte gräva upp något matnyttigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du brukar ju ha en del kunskap i slika ämnen. Du kan inte gräva upp något matnyttigt?

Inte mer än jag redan grävt upp, tyvärr. Eizos programvara hade tydligen en bugg och det har den förmodligen i 10.7 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mer än jag redan grävt upp, tyvärr. Eizos programvara hade tydligen en bugg och det har den förmodligen i 10.7 också.

 

Det är operativsystemets färghantering tillsammans med olika programs(även Aperture och Safari) hantering av svartpunkten som är problemet. Det är alltså ingen bugg från någon utvecklares sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...