Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine klagar på (o)tillgängligt utrymme


looserskin

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag gör backup av min iMac med 500 gb hårddisk med hjälp av Time Machine till en extern hårddisk som jag delat i två partioner. Den externa hårddisken är på 2 tb, partionen för Time Machine är 600 gb och den andra partitionen som jag använder för annan lagring, filmer mest, är alltså 1,4 tb. Jag trodde det räckte att partionen för Time Machine bara var något större än storleken på min dators hårddisk eftersom jag inte behöver ha olika tidsversioner sparade i backupen, utan det viktiga var att alltid ha en aktuell backup. Snålt, inser jag ju nu men som jag hade förstått det skulle Time Machine själv radera äldre kopior när det började bli för trångt. Och det fungerade också inledningsvis att använda Time Machine för backup på detta sätt, men nu på senare tid har jag fått problem. Nu får jag felmeddelande som säger följande: "Hårddisken för säkerhetskopiering behöver 304,82 GB för säkerhetskopian, men bara 243,68 GB finns tillgängligt. Välj en större hårddisk eller gör säkerhetskopian mindre genom att undanta filer.att diskutrymmet inte är tillräckligt." Men partitionen som jag skapat för Time Machine är ju på 600 gb och min dators hårddisk är 500 gb så varför klagar Time Machine egentligen på tillgängligt utrymme? Behöver den ett stort "manöverutrymme" förutom själva lagringsutrymmet eller nåt? Jag har endast basala Mac-kunskaper och förstår inte detta, har försökt googla problemet utan framgång. Någon här som kan hjälpa mig i rätt riktning för att åtgärda problemet? Eftersom jag fångat ett stort antal timmar med videofilmer (i realtid) på den andra partitionen så är jag inte så sugen på att formatera om hela hårddisken och skapa nya partitioner och en större partion för Time Machine. Då måste jag ju manuellt göra om allt arbete med att fånga mina gamla videofilmer... Jag tycker som sagt att det borde räcka med de 600 gb som jag i nuläget avsatt för Time Machine? Tacksam för ev. hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ha minst dubbla utrymmet för Timemachine.

Har du satt dig in i hur Timemachine arbetar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine är sisådär. Jag rekommenderar ett kloningsprogram i stället. Själv kör jag Carbon Copy Cloner som dock inte är gratis (allt ska ju vara det nuförtiden). Det har alla fördelar med Time Machine, men inga nackdelar, vad jag har hittat (utom frånvaro av bläddringsfunktion). Dessutom kan du skapa en bootbar partition plus återställningspartition om du så önskar. Du behöver inte formatera om din hårddisk. Bra att ha ytterligare en startskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ha minst dubbla utrymmet för Timemachine.

Har du satt dig in i hur Timemachine arbetar?

Ja, jag trodde ju det, men uppenbarligen inte. Så för att kunna göra backup med Time Machine av en hårddisk på 500 gb så måste jag alltså ha en partition som är minst 1 tb? Även om jag inte behöver ha mer än en aktuell uppbackad version av hårddiskinnehållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine är sisådär. Jag rekommenderar ett kloningsprogram i stället. Själv kör jag Carbon Copy Cloner som dock inte är gratis (allt ska ju vara det nuförtiden). Det har alla fördelar med Time Machine, men inga nackdelar, vad jag har hittat (utom frånvaro av bläddringsfunktion). Dessutom kan du skapa en bootbar partition plus återställningspartition om du så önskar. Du behöver inte formatera om din hårddisk. Bra att ha ytterligare en startskiva.

Tack för tipset om alternativt program. Jag ska kolla på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp exakt hur Carbon Copy Cloner och SuperDuper löser detta med gamla versioner av filer. Eller filer som numera raderats.

 

I Time Machine är det väldigt enkelt att återställa till den status dina filer hade ett visst datum. Är det lika enkelt i de andra programmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp exakt hur Carbon Copy Cloner och SuperDuper löser detta med gamla versioner av filer. Eller filer som numera raderats.

 

I Time Machine är det väldigt enkelt att återställa till den status dina filer hade ett visst datum. Är det lika enkelt i de andra programmen?

Visst är det så, men då får han ge större utrymme för TimeMachine, jag kan gå tillbaka ett år om jag vill på min disk :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp exakt hur Carbon Copy Cloner och SuperDuper löser detta med gamla versioner av filer. Eller filer som numera raderats.

 

I Time Machine är det väldigt enkelt att återställa till den status dina filer hade ett visst datum. Är det lika enkelt i de andra programmen?

CCC har SafetyNet där man kan ange när tidigare innehåll ska börja tas bort. Se dump. Man kan inte bläddra som i Time Machine, och därmed återställa på så vis, men filerna finns på backupen och är åtkomliga via Finder. CCC har alla möjliga inställningar, men kräver lite mer jobb så klart. Givet TS nuvarande förutsättningar, TS vill inte partitionera om, är Time Machine ingen bra lösning.

 

post-28798-0-38181600-1468846446_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för intressanta inlägg om jämförbara program, och jag ska självklart följa upp dessa tips.

 

Jag vore dock mycket tacksam för slutlig bekräftelse från er mer erfarna användare på att det verkligen är så att för att Time Machine överhuvudtaget ska fungera (för mig är det alltså tillräckligt att lagra endast en - aktuell - backup av min hårddisk, inte en massa olika tidsversioner) så måste jag se till att ha dubbelt så mycket utrymme på backupdisken som den hårddisk som jag backar upp? Se min ursprungliga fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för intressanta inlägg om jämförbara program, och jag ska självklart följa upp dessa tips.

 

Jag vore dock mycket tacksam för slutlig bekräftelse från er mer erfarna användare på att det verkligen är så att för att Time Machine överhuvudtaget ska fungera (för mig är det alltså tillräckligt att lagra endast en - aktuell - backup av min hårddisk, inte en massa olika tidsversioner) så måste jag se till att ha dubbelt så mycket utrymme på backupdisken som den hårddisk som jag backar upp? Se min ursprungliga fråga.

Här skrivs följande:

 

post-28798-0-02894200-1468857380_thumb.png

 

Hårddisken ska alltså rymma två eller tre gånger så mycket data som du har lagrat på den skiva du vill backa upp ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kloningsprogrammen SuperDuper och CCC är ju bara aktuella om du tar backup ofta.

Framförallt om du tillför mycket "oersättlig" information till hårddisken..

 

Tar du bara backup nån gång då och då, så är finns ju risken att du förlorar en massa om inte backupen är färsk..

Timemachine gör ju att du max kan förlora en timmas jobb..

 

SuperDuper som jag själv använder kan göra en s.k Smart backup, som innebär att det tillför det senaste ändringarna.

Om liknande finns på CCC kan andra kanske svara på.

 

Kör även TimeMachine, så det är hängsle och livrem som gäller här hemma :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag trodde ju det, men uppenbarligen inte. Så för att kunna göra backup med Time Machine av en hårddisk på 500 gb så måste jag alltså ha en partition som är minst 1 tb? Även om jag inte behöver ha mer än en aktuell uppbackad version av hårddiskinnehållet?

Du måste ha plats för minst två generationer backuper, dvs en komplett backup + alla ändringar till nästa backup som skall tas. Detta eftersom Time Machine inte städar filer från backup 1 innan backup 2 är komplett.

 

Men min erfarenhet är att 50% mer än det data man backar upp räcker långt. Så länge som det inte handlar om gigantiska filer som ändras ofta. Och det är inte hårddisken storlek som spelar roll, det är hur mycket data du har på den och hur mycket som förändras mellan varje backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...