Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac stream till ATV4


Jesperandersson76

Rekommendera Poster

Jesperandersson76

Jag är riktigt ny på iMac och skulle vilja ha hjälp med att kunna få streama från iMacen till ATV4 utan att det laggar, men jag får inte till de, har provat med kabel in i iMacen och även ställt ner upplösningen på ATV4 men utan resultat. Kör via AirPlay och safari. Vet tyvärr inge mer va jag ska kunna ta mig till...hatar att vara färsk på saker ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ATV och iMac i samma rum? Eller är det långt emellan dem?

 

Långt emellan kan vara riktigt relativt, men finns där flera väggar emellan dem som kan komma att påverka?

Typ, din mac står bakom en vägg, och din ATV står 10 meter bort bakom en annan vägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Det är 3m imellan dom och inga väggar alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står routern i samma rum? Är ju via den som iMac och ATV kommunicerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Nä routern står i rummet bredvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådat nätverk är överlägset. Både iMac och Apple-TV är ju stationära och då bör man helt klart välja kabel.

 

Svårt med kabeldragning? Använd Home Plug. Kör själv med dessa till Apple-TV:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/homeplug/plexgear-homeplug-200-mb-s-2-pack-p94055

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Har redan provat med kabel utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan provat med kabel utan resultat.

Du menar nog "utan förbättring". ;)

 

På vad sätt "laggar" det?

Du kan ju exempelvis inte räkna med att bilden på ATV uppdateras utan någon fördröjning alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Ja filmen man ska titta på hackar liksom, de går ju liksom knappt titta på den. Och kan man koppla iMacen direkt till tvn istället? Finns ju ingen hdmi utgång på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan undrar jag vad det är för film du tittar på? Strömmar du den till datorn? Eller du har den redan på datorns hårddisk?

I det sistnämnda fallet, kan du importera den till iTunes på datorn? För det är på det sättet jag tittar på film med min ATV3.

 

Har du någon iOS-pryl? Kan du strömma filmen till den, utan datorn alltså? Då kan du köra med Airplay från den. Det funkar på ett bättre sätt än Airplay från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Streamar från en internet sida från datorn till Apple tvn, kör ju via AirPlay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Streamar från en internet sida från datorn till Apple tvn, kör ju via AirPlay.

Du verkar ju ha en iPhone 6s. Hur blir det om du tar upp samma sida på den och kör filmen från iFånen via Airplay?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Ja då funkar de utan problem och lika från ipaden likaså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då funkar de utan problem och lika från ipaden likaså

Den typen av Airplay funkar litet annorlunda än från Macen. Här tar ATVn över strömmen, så att säga. Den går direkt till ATVn.

 

Via Macen så går strömmen från internet via routern till Imacen, tillbaka till routern och därifrån till ATV. Alltså tre gången över ditt lokala nätverk.

Det är därför det borde funkat om du haft både ATV och iMacen på trådat nätverk samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Ja får köpa nätverkskablar och koppla in båda då och kolla om de funkar bättre då, va ju bara det att jag ville slippa massa kablar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt med kabeldragning? Använd Home Plug. Kör själv med dessa till Apple-TV:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/homeplug/plexgear-homeplug-200-mb-s-2-pack-p94055

 

 

Ja får köpa nätverkskablar och koppla in båda då och kolla om de funkar bättre då, va ju bara det att jag ville slippa massa kablar

Se mitt tips ovan.

Har en liten switch i TV-änden, för ATV, Smart-TV och Smart-Bluray.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Behöver ja en till routern då och en till iMacen och en till tvn då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver ja en till routern då och en till iMacen och en till tvn då eller?

Det beror på. Om prylarna står långt från varandra så, ja, då behöver du tre stycken Home Plug.

 

Om en pryl står nära routern så kopplar du den prylen direkt till routern.

 

Om två (eller flera) av prylarna står nära varandra, men långt från routern så behöver du två Home Plug (en förpackning av dem jag länkade till) och så en liten switch kopplad till prylarna och den ena Home Plug.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesperandersson76

Ursäkta att jag är frågvis men va är det för switch du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Den typen av Airplay funkar litet annorlunda än från Macen. Här tar ATVn över strömmen, så att säga. Den går direkt till ATVn.

Lite off topic kanske, men hur menar du nu? Om jag t.ex. strömmar från app på iPad till ATV och sätter padden i airplane mode så stannar videon efter att cachen tar slut efter ett par sekunder. Eller funkar det på nåt annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så styr iOS-prylen över strömmen direkt till ATV på något sätt. Men bevisligen så har den löpande ett finger med i spelet i alla fall.

 

Och på Mac så går strömmen via Macen och därmed flera gånger över det lokala nätverket.

 

Men jag kan ju ha fattat fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge oss en bra beskrivning av dina förutsättningar.

 

Routern står i rummet bredvid, är det en trådad anslutning till din mac och ATV eller kör du dessa via wifi?

 

Vad har du för anslutning ifrån din internetleverantör, hastighet alltså.

 

Om du kör bredbandskollen på din anslutning, både trådat och sedan på wifi i det rum ATV:n står, vad får du ut i hastighet då?

 

Vi behöver nog lite mera konkreta saker för att komma framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...