Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Programuppdatera äldre mac, 10.6.8


TessPy

Rekommendera Poster

Hej. Hoppas på konkret hjälp här då jag inte får vettiga svar via google.

Har en gammal vit Macbook. En riktig trotjänare som jag vill uppdatera programvaran på. Blir hela tiden hänvisad till Captain/de nyaste programmen men de går ju icke. Vad är "det bästa" min dator med 10.6.8 klarar?

 

Tack på förhand. Theresia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre finns det ingen modern Mac OS X till den. Men en Mac är också en PC, så du kan installera en modern Linux på den, om du kan känna dig bekväm med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre finns det ingen modern Mac OS X till den. Men en Mac är också en PC, så du kan installera en modern Linux på den, om du kan känna dig bekväm med det.

Ok. Tack!! Så har man 10.6.8 /en gammal vit mac, är det inte meningen att man ska kunna komma längre enl Apple? Trist att det inte finns ngt apple-alt när hårdvaran faktiskt funkar så bra.. Bara att skrota då..

 

Noll kunskap om Linux tyvärr. Då måste väl exakt hela skiten på datorn rensas/nollställas, går väl inte att testa det någonstans antar jag? Blir ju lite köpa grisen i säcken..;) Tack för ditt engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken vi Macbook du har. Den senaste (sista) kan du köra El Capitan på. De äldre antingen 10.7 eller 10.6 på, beroende på modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Noll kunskap om Linux tyvärr. Då måste väl exakt hela skiten på datorn rensas/nollställas, går väl inte att testa det någonstans antar jag? Blir ju lite köpa grisen i säcken.. ;) Tack för ditt engagemang!

Jo, man kan testa det "live" först. Sedan kan man också dela hårddisken så att man har sin gamla Mac OS X på en del och Linux på en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken vi Macbook du har. Den senaste (sista) kan du köra El Capitan på. De äldre antingen 10.7 eller 10.6 på, beroende på modell.

Ja, det är riktigt, Macbook Early och Late 2009 kan köra El Capitan. Late 2009 kommer att kunna köra Sierra. Vilken "gammal vit Macbook" det handlar om vet vi ju faktiskt inte. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nämnts, det finns många modeller av MacBook, jag tror du kan köra 10.7.5 (Lion) på din modell, om den är från 2008, men då gäller det att få tag i den versionen

 

 

post-113-0-81734000-1468735174_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att köpa en nyare begagnad MacBook Pro. Fram tom 2010 är alla Macar av ganska gammal långsam teknik. 2011 blev det ett stort teknikskifte som gör att 2011 har ca 100% mer kraft och är hack i häl på dagens MacBook Pro. En 2011 kan köra El Capitan och nästa OS X helt utan problem och den klarar alla moderna datorprogram. En sådan med en SSD-hårddisk duger i många år till och kommer att kännas som en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemkraven för El Capitan innebär en dator av generation 2007, 2008 eller 2009 (beroende på vilken Mac modell det är), och ingen av dem är en vit Macbook. Däremot aluminium Macbook.

Mac OS X Lion 10.7.5 finns att hämta här och det ska vara det senaste som fungerar med din dator, för så vitt jag vet så har väl alla vita Macbook minst en Intel 2 Dual Core? Om du har den första vita Macbook så är den datorn 10 år gammal idag.

Lion köper du här... här får du en kod som du använder på Mac App Store för att kunna tanka hem systemet.

http://www.apple.com/se/shop/product/D6106ZM/A/os-x-lion?fnode=60f652eaf89e3e45bb1c64a43e41965bece2a29a937d144c47d197ab4013c899ef29c35baa98f22aee8ba67e381e7cfaea802e831d5d67d51a196bc240fbbd9e8c09c0945a7ea9e04c172cddd98be91e43d6ab97b21865366b614d417898f1c8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Mac OS X Lion 10.7.5 finns att hämta här och det ska vara det senaste som fungerar med din dator, för så vitt jag vet så har väl alla vita Macbook minst en Intel 2 Dual Core? Om du har den första vita Macbook så är den datorn 10 år gammal idag.

Alla vita Macbook är dual-core, men beroende på modell är det antingen Core Duo eller Core 2 Duo.

 

Core Duo kan du max köra 10.6 Snow Leopard på. 10.7 Lion kräver en 64-bitsprocessor (som Core 2 Duo är) för att vissa appar är 64-bit, men inte systemet i helhet. I och med 10.8 Mountain Lion och senare är hela systemet 64-bit och kräver därför att till exempel drivrutiner till grafikkortet är 64-bit, vilket gör att det skiter sig för alla Macbook med Intel GMA 950 och X3100, alltså alla innan aluminiummodellen från 2008 eller vid plast från 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lyckades du med det?

Kan du få fram en liknande kod för Mavericks också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Mitt tips är att köpa en nyare begagnad MacBook Pro. Fram tom 2010 är alla Macar av ganska gammal långsam teknik. 2011 blev det ett stort teknikskifte som gör att 2011 har ca 100% mer kraft och är hack i häl på dagens MacBook Pro. En 2011 kan köra El Capitan och nästa OS X helt utan problem och den klarar alla moderna datorprogram. En sådan med en SSD-hårddisk duger i många år till och kommer att kännas som en ny dator.

Jo jag har en lite nyare MacBook Air med. Men tänkte haft den vita till morsan el som reserv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har en lite nyare MacBook Air med. Men tänkte haft den vita till morsan el som reserv.

 

Brukar du alltid vänta ett år innan du svarar?

:whistling:

Hur går det för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...